Οι κυβερνήσεις βάζουν στο στόχαστρο το diesel - Ποια χώρα ισοστάθμισε την τιμή του με την αμόλυβδη


Ολοένα και περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες παίρνουν φορολογικά μέτρα ώστε η τιμή του diesel να έρθει στα επίπεδα της αμόλυβδης.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 1/11/2024

Η κυβέρνηση της Ισπανίας αποφάσισε να αυξήσει τη τιμή του πετρελαίου κίνησης περίπου κατά 10 cents το λίτρο, μέσω της αύξηση των φόρων, φέρνοντας έτσι την εξομάλυνση της τιμής του με αυτή της αμόλυβδης βενζίνης.

Όπως έγινε γνωστό η αύξηση δεν θα εφαρμοστεί στους επαγγελματίες οδηγούς αλλά μόνο στα ιδιωτικής χρήσης οχήματα ενώ μπαίνουν και άλλες δικλείδες ασφαλείας που ενεργοποιούνται μόνο όταν οι τιμές ξεφύγουν (όπως γίνεται πολύ συχνά τα τελευταία χρόνια).

Σύμφωνα με τις δικλίδες αυτές ο φόρος θα πέσει στο 0.35 € ανά λίτρο (από το 0.40069 € που διαμορφώνεται μετα την αύξηση) αν και μόνο αν η τιμή στα πρατήρια ξεπερνάει τα 2€ / λίτρο για δυο συνεχόμενους μήνες και ταυτόχρονα η τιμή του Brent είναι ακριβότερη τον δεύτερο μήνα από τον πρώτο το ιδίου διαστήματος.

Παγκόσμιος δείκτης τιμών καυσίμου
Παγκόσμιος δείκτης τιμών καυσίμου

Αν παρατηρήσουμε τις τιμές του πετρελαίου θα διαπιστώσουμε πως η Ισπανία δεν είναι η μοναδική χώρα που προσπαθεί να εξισώσει τις τιμές βενζίνης-diesel. Κάποιες το έχουν κάνει ήδη όπως πχ στη γειτονική Αλβανία ενώ σε κάποιες άλλες όπως είναι η Αυστρία, το Βέλγιο, η Κροατία, η Κύπρος, η Πολωνία, η Ρουμανία, η Σουηδία και άλλες η τιμή του πετρελαίου ξεπερνάει και μάλιστα αισθητά τη τιμή της βενζίνης. Ακολουθεί αναλυτικό πίνακας με τιμές βενζίνης, πετρελαίου και αερίου κίνησης για τις περισσότερες χώρες.

Τιμές Καυσίμων OKT 2024, ΠΗΓΗ: www.cargopedia.net
Τιμές Καυσίμων OKT 2024, ΠΗΓΗ: www.cargopedia.net

Ας μη ξεχνάμε βέβαια το γεγονός ότι οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αρχίσει να εγκαταλείπουν σιγά σιγά τους Diesel κινητήρες από τη γκάμα τους. Ένα από τα γεγονότα στα οποία αυτό οφείλεται είναι φυσικά οι ρύποι, παρα το γεγονός ότι καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο από έναν αντίστοιχο κινητήρα βενζίνης. Χαρακτηριστικό της λειτουργίας ενός diesel κινητήρα είναι ότι εισάγεται λιγότερο καύσιμο από ότι αέρας. Έτσι από τον κύκλο λειτουργίας του κινητήρα “περισσεύει” περισσότερο οξυγόνο που εν τέλη δημιουργεί στην έξοδο του νιτρικό οξείδιο (ΝΟx) το οποίο διοχετεύεται στην ατμόσφαιρα. Δυστυχώς το NOx είναι επιβλαβές κατά 300 φορές περισσότερο για το φαινόμενο του θερμοκηπίου από τους κλασικούς ρύπους CO2.  

Αν και στην Ελλάδα ακόμα η τιμή του diesel είναι χαμηλότερη από αυτή της βενζίνης δεν αποκλείεται σύντομα να δούμε το μοτίβο που ακολουθούν και άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Aν συμβεί ελπίζουμε τουλάχιστον να μπουν και εδώ κάποιες δικλείδες ασφαλείας ώστε όταν οι τιμές στην αντλία ξεφεύγουν να μπαίνει ένα φρένο και να μην... πληρώνουν τη νύφη οι κάτοχοι diesel οχημάτων. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Γιατί οι diesel έχουν υψηλότερη ροπή σε σχέση με τους κινητήρες βενζίνης (video)

Σε «ελεύθερη πτώση» οι τιμές στα πρατήρια καυσίμων - Πόσο πωλούνται αμόλυβδη και diesel

Diesel αυτοκίνητα: Τι είναι το φίλτρο DPF και πώς γίνεται η διαδικασία αναγέννησης (video)