Πιστό στο καθιερωμένο ετήσιο «ραντεβού» του, το Ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes δημοσίευσε τα αποτελέσματα του 15ου Ευρωπαϊκού Βαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση.
Αυτή η τεράστια ετήσια έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε από την Ipsos σε δείγμα 12.403 ατόμων σε 11 ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, καταγράφει τη συμπεριφορά και την εικόνα των Ευρωπαίων στο τιμόνι. Με αυτόν τον τρόπο καθιστά δυνατή την παρακολούθηση της εξέλιξης της επικίνδυνης συμπεριφοράς και των καλών πρακτικών που θα βοηθήσουν στη στοχευμένη διαμόρφωση των μηνυμάτων πρόληψης των τροχαίων ατυχημάτων.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά από τις 11 Φεβρουαρίου έως τις 5 Μαρτίου 2025. Συμμετείχαν άτομα ηλικίας 16 ετών και άνω, εκ των οποίων 2.403 Γάλλοι και 1.000 τουλάχιστον άτομα από καθεμία από τις 10 άλλες χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα (Βέλγιο, Γερμανία, Ελλάδα, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Ιταλία, Κάτω Χώρες, Πολωνία, Σλοβακία, Σουηδία). Η αντιπροσωπευτικότητα κάθε δείγματος εξασφαλίζεται με τη μέθοδο της ποσόστωσης.
Τα κύρια συμπεράσματα για την Ελλάδα
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή έρευνα του Ιδρύματος Fondation VINCI Autoroutes, τα αποτελέσματα στη συντριπτική πλειοψηφία των ερωτήσεων/κατηγοριών είναι βελτιωμένα για την Ελλάδα. Δείτε τα αναλυτικά (σε παρένθεση η ποσοστιαία μεταβολή σε σχέση με πέρυσι, στις ίδιες ερωτήσεις)
Αγένεια: παρατηρείται κάμψη, αλλά τα επίπεδα παραμένουν υψηλά
- Το 89% των Ελλήνων οδηγών δηλώνει ότι φοβάται την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών (+2%)
- Το 57% παραδέχεται ότι βρίζει άλλους οδηγούς (-2%).
- Το 56% κορνάρει άσκοπα στους οδηγούς που τους ενοχλούν (-1%).
- Το 46% σκόπιμα «κολλάει» στο όχημα ενός οδηγού που το εκνευρίζει (-2%).
- Το 21% κατεβαίνει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με έναν άλλον οδηγό (-5%).
Συμμόρφωση με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας: μικρή βελτίωση στη συμπεριφορά
- Το 81% των Ελλήνων οδηγών λέει ότι υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά μερικά χιλιόμετρα/ώρα (αμετάβλητο).
- Το 55% δεν σέβεται τις αποστάσεις ασφαλείας (-2%).
- Το 68% οδηγεί στη μεσαία λωρίδα του αυτοκινητόδρομου ενώ η δεξιά λωρίδα είναι ελεύθερη (-4%).
- Το 34% κάνει προσπέραση από δεξιά στον αυτοκινητόδρομο (-5%).
Οδήγηση με απόσπαση προσοχής: περιορισμένη συνήθεια αλλά εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλή
- Το 82% των Ελλήνων οδηγών χρησιμοποιεί smartphone ή ρυθμίζει το GPS ενώ οδηγεί (+1%).
- Το 72% των οδηγών μιλάει στο τηλέφωνο ενώ οδηγεί (αμετάβλητο) και το 39% το κάνει συστηματικά (-6%).
Περισσότεροι από 1 στους 2 Έλληνες οδηγούς - ποσοστό 56% - μιλούν μέσω συστήματος συνομιλίας Bluetooth με ενσωματωμένο ηχείο (+1%).
- Το 26% στέλνει ή διαβάζει μηνύματα κειμένου ή email ενώ οδηγεί (-3%).
- Το 79% των Ελλήνων οδηγών δηλώνει ότι μερικές φορές στρέφει το βλέμμα του εκτός του δρόμου για περισσότερα από 2 δευτερόλεπτα όταν οδηγεί (αμετάβλητο).
Νωθρότητα και κόπωση: μια επιβλαβής επίδραση στην οδηγική συμπεριφορά
- Το 40% των Ελλήνων οδηγών λέει ότι οδηγεί ενώ αισθάνεται έντονη κούραση (-9%).
Μεταξύ αυτών:
- Το 31% (-6%) έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί ελάχιστα στο τιμόνι έναντι του 24% (-4%) των οδηγών γενικά.
- Το 13% παραδέχεται ότι είναι πιο νευρικό, παρορμητικό ή επιθετικό κατά την οδήγηση έναντι του 12% των οδηγών γενικά.
- Το 77% παραδέχεται ότι μερικές φορές δίνει λιγότερη προσοχή στην οδήγηση και ότι διασπάται η προσοχή του έναντι του 60% των οδηγών γενικά.
Αλκοόλ, ναρκωτικά, φαρμακευτική αγωγή: επίμονες πρακτικές παρά την επίγνωση των κινδύνων
- Το 9% των Ελλήνων οδηγών έχει ήδη οδηγήσει σε κατάσταση μέθης, δηλαδή ενώ έχει καταναλώσει αλκοόλ πάνω από το επιτρεπόμενο όριο και αισθάνεται τις επιπτώσεις του αλκοόλ στη φυσική και νοητική του κατάσταση (-7%).
Μεταξύ αυτών, το 85% των οδηγών θεωρεί επικίνδυνο να οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ.
- Το 4% έχει ήδη οδηγήσει έπειτα από χρήση κάνναβης (-1%).
- Το 8% έχει ήδη οδηγήσει μετά από λήψη φαρμάκων που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την εγρήγορσή τους (-6%).
Ασφάλεια των εργαζομένων: ανησυχητική έλλειψη επαγρύπνησης
- Το 85% των οδηγών δεν εφαρμόζει συστηματικά τα προληπτικά μέτρα που είναι απαραίτητα για την ασφάλεια των αστυνομικών όταν πλησιάζει σε μια ζώνη επέμβασης (επιβράδυνση και μετακίνηση όσο το δυνατόν πιο μακριά).
- Το 46% ξεχνά να επιβραδύνει κοντά σε μια ζώνη εργασίας (αμετάβλητο).
«Για πρώτη φορά από τη δημιουργία του παρόντος Ευρωπαϊκού Βαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση, η μεγάλη πλειοψηφία των συμπεριφορών που μελετήθηκαν κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Μπορούμε να είμαστε χαρούμενοι γι' αυτό. Ωστόσο, εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη ανάληψη ρίσκου και αγενής συμπεριφορά. Αυτή η αλλαγή μάς ενθαρρύνει να εντείνουμε τις ενημερωτικές εκστρατείες μας σχετικά με την επικινδυνότητα ορισμένων πρακτικών στο τιμόνι και τα οφέλη μιας ήρεμης οδήγησης για τον εαυτό μας και τους άλλους», τόνισε η Bernadette Moreau, Διευθύνουσα σύμβουλος του Ιδρύματος VINCI Autoroutes.
Από την πλευρά του, ο Διευθυντής Ελλάδας VINCI Concessions/ Μέλος Δ.Σ. Ιδρύματος VINCI AUTOROUTES, Παναγιώτης Παπανικόλας, σχολίασε: «Τα φετινά ευρήματα του Ευρωβαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση δίνουν έναν συγκρατημένα αισιόδοξο τόνο. Παρατηρείται μικρή πρόοδος στη συμμόρφωση με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, περιορισμός της διάσπασης προσοχής, καθώς και λιγότερο αγενείς και επιθετικές συμπεριφορές. Τα ποσοστά όμως, παραμένουν υψηλά και μας υπενθυμίζουν ότι η πρόοδος δεν είναι δεδομένη και η προσπάθεια όλων μας πρέπει να ενταθεί. Η υπεύθυνη οδήγηση ξεκινά από την προσωπική μας στάση. Ας δώσουμε προτεραιότητα στην υπευθυνότητα και τον σεβασμό με στόχο δρόμους πιο ασφαλείς και ανθρώπους πιο ευσυνείδητους στη συμπεριφορά τους πίσω από το τιμόνι. Αυτός είναι ο μόνος δρόμος για να προστατεύσουμε τον εαυτό μας και τους συνανθρώπους μας».
Τέλος, η Βασιλική Δανέλλη - Μυλωνά, πρόεδρος του Ι.Ο.Α.Σ. «Πάνος Μυλωνάς», επεσήμανε: «Τα αποτελέσματα του Ευρωβαρόμετρου, αν και ιδιαίτερα ανησυχητικά, δεν αποτελούν έκπληξη, καθώς επιβεβαιώνουν τα ευρήματα της πρόσφατης Έρευνας Οδικής Συμπεριφοράς που διεξήγαγε το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», στο πλαίσιο του έργου “2024 FIA Mobility Grants - Driving Change”. Είναι πολύ σημαντική η ενημέρωση και η εκπαίδευση των Ελλήνων οδηγών για να αντιληφθούν πως η υπεύθυνη οδήγηση δεν είναι επιλογή, αλλά υποχρέωση απέναντι στη ζωή τη δική τους και των άλλων. Είναι ευθύνη όλων μας αυτά τα στατιστικά να μηδενιστούν».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Οι Έλληνες οδηγοί δεν είναι οι χειρότεροι στην Ευρώπη - Ποιοι μας «έκλεψαν» την πρωτιά
Νέος ΚΟΚ, ίδια νοοτροπία: Χωρίς πρόληψη, τα τροχαία δεν πρόκειται να μειωθούν
Τροχαία ατυχήματα: Ως πότε θα παραμένουμε θεατές σε αυτή τη σύγχρονη μάστιγα;






ΔΗΜΟΦΙΛΗ





