Οι τιμές των αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα η έννοια του «μικρού, οικονομικά προσιτού» μοντέλου που θα μπορούσε κάποιος να αγοράσει στην Ευρώπη, να τείνει να εξαλειφθεί. Ωστόσο, δεν αποκλείεται σύντομα αυτή η πραγματικότητα να αλλάξει.
Πώς θα γίνει αυτό; Με τη δημιουργία μιας νέας κατηγορίας επιβατικών οχημάτων, στα πρότυπα των ιαπωνικών kei cars, με μικρότερο μέγεθος, περιορισμένη ισχύ και μειωμένες προδιαγραφές ασφάλειας. Αυτή η πρόταση, έγινε στις αρχές του 2024 από τον τότε CEO της Renault και πρόεδρο του ACEA, Luca de Meo, υποστηρίχθηκε πριν από λίγους μήνες από τον πρόεδρο της Stellantis, John Elkann και επαναδιατυπώθηκε στην έκθεση IAA Mobility 2025 που βρίσκεται σε εξέλιξη στο Μόναχο από τον Chief Operating Officer της Stellantis για τη Διευρυμένη Ευρώπη, Jean-Philippe Imparato.
Για πρώτη φορά αυτές οι προτάσεις απολαμβάνουν θετικής προδιάθεσης από την Ευρωπαϊκή Ένωση και μάλιστα σε κορυφαίο επίπεδο. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Automotive News, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, μιλώντας την Τετάρτη (10/9) στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, επεσήμανε χαρακτηριστικά: «Εκατομμύρια Ευρωπαίοι θέλουν να αγοράσουν προσιτά ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Δεν μπορούμε να αφήσουμε την Κίνα και άλλους να κατακτήσουν αυτήν την αγορά».
Στη διάρκεια της ομιλίας της, έκανε λόγο για ένα «e-car που θα είναι ‘καθαρό’, αποδοτικό και ελαφρύ», οικονομικά προσιτό και που θα κατασκευάζεται στην Ευρώπη αξιοποιώντας τις ευρωπαϊκές αλυσίδες εφοδιασμού. «Το μέλλον θα είναι ηλεκτρικό και η Ευρώπη πρέπει να αποτελεί μέρος του», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ωστόσο, δεν έκανε καμία αναφορά για το αν η νέα κατηγορία οχημάτων θα μπορεί να χρησιμοποιεί θερμικούς κινητήρες, αλλά τόνισε ότι η Κομισιόν θα συνεργαστεί με τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε μια νέα πρωτοβουλία για Προσιτά Μικρά Αυτοκίνητα. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η αντίδραση των ευρωβουλευτών στις εξαγγελίες της ήταν ανάμικτη. Υπήρξαν αρκετοί που χειροκρότησαν, ενώ δεν έλειψαν και οι διάσπαρτες αποδοκιμασίες.
Όπως αναφέρει η ιταλική εφημερίδα «La Repubblica», η Stellantis χαιρέτισε την κίνηση της von der Leyen για τα μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, χαρακτηρίζοντάς την «οραματική και επείγουσα» και προέτρεψε για την απλοποίηση των κανονισμών που θα ισχύουν και για τη δημιουργία μιας νέας κατηγορίας οχημάτων που θα πρέπει να πληρούν λιγότερες προδιαγραφές ασφάλειας ώστε να έχουν χαμηλότερη τιμή.
Το συγκεκριμένο ζήτημα περιλαμβάνεται στην ατζέντα της συνάντησης που θα έχει η πρόεδρος της Κομισιόν με εκπροσώπους του ACEA και της CLEPA (Ευρωπαϊκή Ένωση Προμηθευτών Αυτοκινήτων) την Παρασκευή (12/9) στις Βρυξέλλες. Εκεί, βέβαια, το κυρίαρχο αίτημα των αξιωματούχων της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι να μην ισχύει η απαγόρευση πώλησης νέων οχημάτων με ΜΕΚ στην ΕΕ το 2035.
Όσο για τη νέα πρόταση για τα μικρά προσιτά αυτοκίνητα; Ως οδηγός μπορεί να χρησιμοποιηθεί η περίπτωση των kei cars στην Ιαπωνία, που έχουν μερίδιο αγοράς στα όρια του 40%. Με βάση τις ιαπωνικές προδιαγραφές, έχουν μέγιστο μήκος 3.400 mm, πλάτος 1.480 mm, ύψος 2.000 mm και κινητήρες έως 660 κ.εκ., με ισχύ που δεν ξεπερνά τους 64 PS. Ασφαλώς υπάρχουν και ηλεκτρικά.
Οι υποστηρικτές της συγκεκριμένης πρότασης αναφέρουν ότι αν δημιουργηθεί, η νέα κατηγορία μικρών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, θα κάλυπτε το κενό που υπάρχει ανάμεσα στα φθηνά τετράκυκλα - που μπορούν να μεταφέρουν έως δύο άτομα και έχουν συγκεκριμένους περιορισμούς στην κίνηση εντός πόλης – και στα μοντέλα του A segment (αυτοκίνητα πόλης) που γίνονται ολοένα και πιο ακριβά.
Μάλιστα, ο Tommaso Pardi, ερευνητής στο πανεπιστήμιο ENS Paris-Saclay, ο οποίος έχει εκπονήσει, μαζί με άλλα άτομα, μια μελέτη σχετικά με τους πιθανούς κανονισμούς για τα μικρά αυτοκίνητα στην Ευρώπη, έχει υποστηρίξει πως ότι η αγορά για οικονομικά προσιτά μικρά ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσε να φτάσει τα 3 εκατομμύρια πωλήσεις!
Πηγή: Automotive News
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Η Kia «απέναντι» στον ACEA: «Η διατήρηση των ΜΕΚ και μετά το 2035 θα μας κοστίσει μια περιουσία»
Ταξινομήσεις Αυγούστου: Οι Έλληνες «ψηφίζουν» υβριδικά και SUV – Μικρή άνοδος στα diesel (πίνακες)