Στην Ελλάδα η συσκευή που «μπλοκάρει» το όχημα όταν ο οδηγός έχει πιει αλκοόλ


Με το alcohol interlock ο οδηγός δεν μπορεί να εκκινήσει το όχημά του εφόσον βρεθεί υψηλή ποσότητα αλκοόλ στον οργανισμό του. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 4/11/2025

Στο Αμαξοστάσιο της Ο.ΣΥ., το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών συνδιοργάνωσε μαζί με τον οργανισμό την ημερίδα «Συσκευές ανίχνευσης αλκοόλ με σύστημα ακινητοποίησης οχήματος' για την καταπολέμηση της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ στην Ελλάδα», όπου το Car and Driver έδωσε το «παρών».

Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ είναι μία μάστιγα των ευρωπαϊκών δρόμων. Στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής φανερώνουν ότι από τους 20.017 θανάτους σε τροχαία δυστυχήματα το 2024, το 25% οφείλεται σε υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ. Επιπλέον, τα τροχαία ατυχήματα που σχετίζονται με το αλκοόλ είναι η κύρια αιτία θανάτου στους νέους 16-25 ετών.

Στο πλαίσιο της ημερίδας, οι άνθρωποι του ETSC παρουσίασαν στην Ελλάδα ένα ειδικό αλκοολόμετρο, ονόματι alcohol interlock, που έχει ήδη εγκατασταθεί σε χιλιάδες οχήματα σε χώρες όπως η Αυστρία, το Βέλγιο, η Δανία, η Φινλανδία και η Σουηδία. Με τη συγκεκριμένη συσκευή, οδηγοί που έχουν βρεθεί πίσω από το τιμόνι υπό την επήρεια αλκοόλ δεν μπορούν να ξεκινήσουν το όχημά τους αν δεν κάνουν το τεστ και έχουν λιγότερο από 0,5 g/L αλκοόλ στον οργανισμό τους, με το όριο σαφώς μειωμένο, στα 0,2 g/L, για τους επαγγελματίες οδηγούς.

Για πρώτη φορά, το alcolock ήρθε και στη χώρα μας, σε πρώτη φάση μόνο στα λεωφορεία της πρωτεύουσας, όπως αποκάλυψε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ο.ΣΥ., κ. Στέφανος Αγιάσογλου

«Ένα μεγάλο μέρος των νέων οχημάτων της Ο.ΣΥ., περίπου το 70%, έχει συστήματα αλκοτέστ για να μπορέσουν να πάρουν μπροστά. Στα υπόλοιπα λεωφορεία υπάρχει η υποδομή για να μπει το αλκοολόμετρο, και ήδη έχουν γίνει ενέργειες από την Ο.ΣΥ. ώστε όλα τα οχήματα να φέρουν αυτό το σύστημα ως το 2027».

Εκπρόσωποι της κατασκευάστριας εταιρείας Alcohol Countermeasure Systems (ACS) εξήγησαν στο Car and Driver ότι τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα φέρουν την υποδομή για να μπορέσει να εγκατασταθεί το alcohol interlock, όμως το κόστος είναι υψηλό για να γίνει υποχρεωτικό, οπότε οι χώρες που το έχουν υιοθετήσει ως μέτρο προστασίας της οδικής ασφάλειας μεταφέρουν το κόστος για την εγκατάσταση και χρήση του στον υπότροπο.

Μέλη των συμβουλίων οδικής ασφάλειας του Βελγίου και της Νορβηγίας ανέφεραν πως, εφόσον ένας οδηγός πιαστεί σε έλεγχο της τροχαίας να οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ, τού δίνονται δύο επιλογές: ή να του αφαιρεθεί το δίπλωμα οδήγησης για ένα διάστημα, ή να εγκατασταθεί το alcohol interlock, με έξοδα του οδηγού, τα οποία ξεπερνούν τα 3.000 ευρώ. Παράλληλα, ο υπότροπος θα πρέπει να παρακολουθείται από ψυχολόγο, ο οποίος θα κρίνει την πορεία του ενώ θα έχει και πρόσβαση στα δεδομένα του alcolock, για να ελέγχει αν ο οδηγός έχει επιχειρήσει να οδηγήσει μεθυσμένος. 

Το όλο πρόγραμμα μπορεί να διαρκέσει ως και 2 χρόνια, ενώ ορισμένοι οδηγοί έχουν θελήσει να κρατήσουν τη συσκευή, ώστε να έχουν πάντα ένα μέσο αυτοέλεγχου πριν αγγίξουν το τιμόνι.

Στην Ελλάδα, ο νέος Κ.Ο.Κ. δεν προβλέπει ακόμα τη χρήση τέτοιου μέτρου, αν και για πρώτη φορά εισήγαγε την έννοια της υποτροπής. Συγκεκριμένα, προβλέπονται πρόστιμα από 350€ έως 4.000€, ακολουθεί η στέρηση διπλώματος έως 10 έτη, με τις ποινές να φτάνουν ως τη φυλάκιση έως 5 έτη, ανάλογα με την ποσότητα αλκοόλ ή τη χρήση ναρκωτικών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Αττική: 10 συλλήψεις σε 3 μέρες για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ - Πόσα αυτοκίνητα πήρε ο γερανός (video)

Συνελήφθη οδηγός που υπό την επήρεια αλκοόλ έτρεχε με 206 km/h στη Συγγρού! (video)

Τέλη Κυκλοφορίας 2026: Αναρτήθηκαν τα ειδοποιητήρια στο myCar - Η προθεσμία, τα ποσά, τα πρόστιμα