Ήταν καλοκαίρι του 1972 όταν τα βλέμματα του κόσμου στράφηκαν στο Μόναχο, για τους Ολυμπιακούς Αγώνες και το νέο πρόσωπο της Γερμανίας. Εκεί, ανάμεσα στη φουτουριστική αρχιτεκτονική και την τεχνολογική αισιοδοξία της εποχής, η BMW παρουσίασε όχι απλώς ένα αυτοκίνητο, αλλά μια δήλωση προθέσεων: το BMW Turbo Concept.
Σχεδιασμένο από τον Paul Bracq, έναν από τους πιο επιδραστικούς σχεδιαστές της δεκαετίας, το δίθυρο κουπέ δεν προοριζόταν για μαζική παραγωγή. Αντίθετα, δημιουργήθηκε ως ένα κινητό εργαστήριο και σύμβολο καινοτομίας. Μόλις δύο πρωτότυπα κατασκευάστηκαν, ωστόσο αρκούσαν για να καθορίσουν τη μετέπειτα πορεία της BMW και να δώσουν ζωή στο πρώτο supercar της εταιρείας, την θρυλική M1.
Όραμα και σχεδιαστική τόλμη
Το Turbo Concept εντυπωσίαζε από την πρώτη ματιά. Οι αιχμηρές γραμμές, το χαμηλό προφίλ και οι αναδιπλούμενοι προβολείς δημιουργούσαν μια εικόνα που έμοιαζε περισσότερο με διαστημικό όχημα παρά με αυτοκίνητο του δρόμου.
Οι πόρτες τύπου “seagull” που ανοίγουν προς τα πάνω, η χαρακτηριστική μάσκα στο εμπρός μέρος και η εντελώς οδηγοκεντρική καμπίνα αποκάλυπταν ένα νέο σχεδιαστικό μοτίβο, το οποίο θα χαρακτήριζε την BMW για δεκαετίες.
Η αεροδυναμική είχε τον πρώτο λόγο. Οι καλυμμένοι πίσω τροχοί, η συνεχιζόμενη πλαϊνή γραμμή και οι τέλεια ζυγισμένες αναλογίες εξυπηρετούσαν όχι μόνο την ταχύτητα, αλλά και τη συνολική αρμονία του συνόλου.
Ένα εργαστήριο τεχνολογίας
Κάτω από το επιβλητικό αμάξωμα, το Turbo έκρυβε μια πραγματική επανάσταση σε θέματα ασφάλειας και μηχανολογίας. Ήταν εξοπλισμένο με ABS (το πρώτο μάλιστα μοντέλο της εταιρείας), ραντάρ απόστασης, αισθητήρες πλευρικής επιτάχυνσης και ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης, τεχνολογίες που τότε φάνταζαν σχεδόν επιστημονική φαντασία.
Η BMW ήθελε με αυτό το τρόπο να δείξει ότι η ασφάλεια και η σπορτίφ οδήγηση μπορούν να συνυπάρξουν, χωρίς συμβιβασμούς. Οι μηχανικοί της εταιρείας τοποθέτησαν υδραυλικά αμορτισέρ και ανέπτυξαν ένα σύστημα που «διάβαζε» το δρόμο, απορροφώντας την ενέργεια των αναταράξεων.
Απόδοση και μηχανολογική τελειότητα
Καρδιά του Turbo ήταν ένας τετρακύλινδρος 2 L με τούρμπο, τοποθετημένος κεντρικά και εγκάρσια, μια επιλογή που εξασφάλιζε ιδανική κατανομή βάρους και κορυφαίο έλεγχο. Η ισχύς του έφτανε τα 280 PS, τιμή εντυπωσιακή για την εποχή ενώ χάρη στο πολύ χαμηλό βάρος, 1.272 Kg, το πρωτότυπο επιτάχυνε στα 100 km/h από στάση σε 6,6 sec και άγγιζε τα 250 km/h τελικής ταχύτητας, επιδόσεις που το τοποθετούσαν στην κορυφή των supercars της δεκαετίας του ’70.
Η δημόσια πρεμιέρα του στην Έκθεση του Παρισιού το 1972 και αργότερα στη Φρανκφούρτη το 1973, προκάλεσε κύματα ενθουσιασμού. Το κοινό μαγεύτηκε, ενώ οι μηχανικοί της BMW βρήκαν σε αυτό το πρωτότυπο την τέλεια πλατφόρμα για να δημιουργήσουν λίγα χρόνια αργότερα την BMW M1, το πρώτο μοντέλο που έφερε το γράμμα “Μ” στο καπό και καθόρισε μια ολόκληρη φιλοσοφία επιδόσεων.
Σήμερα, τα δύο μοναδικά Turbo Concept παραμένουν ανεκτίμητα κομμάτια της ιστορίας της BMW, το ένα εκτίθεται στο BMW Museum του Μονάχου, το άλλο στο BMW Zentrum στη Νότια Καρολίνα. Περισσότερο από μισό αιώνα μετά, εξακολουθούν να συγκινούν όσους τα αντικρίζουν, θυμίζοντας ότι το μέλλον γράφεται από εκείνους που τολμούν να ονειρεύονται.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Η BMW Z4 Neue Klasse απλά... δεν υπάρχει (photos)
Η νέα BMW Σειρά 3 αποχωρίζεται το καμουφλάζ λίγο πριν το επίσημο ντεμπούτο (photos)
BMW M7: Το super sedan που όλοι θα ήθελαν και δεν ήρθε ποτέ (photos)



_77761_472846_type13028.jpg)

ΔΗΜΟΦΙΛΗ





