Αποδοτικότητα, αυτή η μεγάλη άγνωστη λέξη...


Ζούμε την εποχή της απόδοσης! Τόσες εκατοντάδες άλογα το τάδε αυτοκίνητο (ή κιλοβάτ, αν προτιμάτε), τόσα Νιουτόμετρα ροπής το δείνα και τόσο 0-100 km/h το άλλο.

Υπερ-αποδόσεις από βενζινοκινητήρες, ηλεκτροκινητήρες ή υβριδικές διατάξεις με κίνηση στους δύο ή/και τους τέσσερις τροχούς. Αυτά για την ανθρώπινη ματαιοδοξία του citius, fortius της μηχανολογίας και της επιστήμης. Και είναι ωραίο να έχεις ένα δυνατό, γρήγορο αυτοκίνητο είτε κινείται με καύσιμο, είτε με ηλεκτρόνια. Κι όμως.

Ελάχιστοι είναι εκείνοι που ασχολούνται με μια ακόμα έννοια παρεξηγημένη μα τόσο σημαντική και, στις μέρες μας μας, με τις τιμές του ρεύματος και των καυσίμων να έχει πάρει τη γεωμετρική ανιούσα πιο επίκαιρη από ποτέ: Αποδοτικότητα. Πόσο έργο παράγει μια μηχανή ή, αν θέλετε, πόσο από το ποσοστό της συνολικής ενέργειας που περιέχεται στο καύσιμο μετατρέπεται σε έργο.

Ελάχιστοι είναι εκείνοι που ασχολούνται με μια έννοια παρεξηγημένη: Αποδοτικότητα.

Οι ΜΕΚ είχαν για χρόνια, με παγιωμένη μια αποδοτικότητα της τάξης του 30% να περνά από την καύση εντός του κινητήρα στους τροχούς (ναι, το υπόλοιπο είναι απώλειες). Οι Ιάπωνες της Toyota έβλεπαν πάντα αυτό το χαρακτηριστικό που έπρεπε να βελτιωθεί και έφτασαν στο 40% με κινητήρες, όπως αυτός του Toyota Yaris και Yaris Cross για να φτάσουμε στο 50% από τη Nissan και τον κινητήρα STARC, που ενσωματώνεται στο υβριδικό σύστημα e-POWER. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να επιτευχθεί χαμηλότερη κατανάλωση και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων με αύξηση ισχύος αφού, ουσιαστικά, παράγεται περισσότερο έργο για κάθε ml καυσίμου. Καθόλου άσχημα!

Την ίδια στιγμή, ο AkioToyoda σπεύδει να καλωσορίσει τη χρήση ηλεκτρισμού στα οχήματα της Toyota αναφέροντας ότι «Υπάρχει κάτι στο οποίο πρέπει να είμαστε πολύ καλοί. Και αυτό είναι η ενεργειακή αποδοτικότητα», με άλλα λόγια ελαφρύτερες και λιγότερες μπαταρίες με μεγαλύτερη ενεργειακή χωρητικότητα και υψηλή απόδοση, τόσο για τα ηλεκτρικά, όσο και για τα υβριδικά οχήματα για να έχουν και κι αυτά με τη σειρά τους υψηλή αποδοτικότητα.

Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει ακόμα τεχνολογία που μπορεί να εφαρμοστεί στους ΜΕΚ, αλλά και τους ηλεκτροκινητήρες για να βελτιωθεί η αποδοτικότητά τους κι έτσι να μην πηγαίνει χαμένο ούτε ml βενζίνης ούτε ηλεκτρόνιο. Κι αυτό είναι το πεδίο στο οποίο πρέπει να συνεχίσουν να επικεντρώνονται εταιρείες και καταναλωτές.