Ο εκδημοκρατισμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση που σκοπεύει να κάνει πράξη η Ευρωπαϊκή Ένωση αρχίζοντας από τώρα έως το 2035 έχει μερικά πολύ σημαντικά προβλήματα που πρέπει να λυθούν. Ένα από αυτά είναι και οι υποδομές σημείων φόρτισης.
Με χρονικό όριο το 2035, η Ευρωπαϊκή Ένωση σκοπεύει να μην πουλιέται ούτε ένα αυτοκίνητο εξοπλισμένο με κινητήρα εσωτερικής καύσης βενζίνης και ντίζελ. Ο στόχος είναι να πωλούνται αποκλειστικά μόνο ηλεκτρικά και υδρογονοκίνητα μοντέλα, οπότε τα plug-in υβριδικά θα μείνουν επίσης εκτός. Οι κατασκευαστές έχουν ήδη προετοιμαστεί και θα πρέπει να αλλάξουν το επιχειρηματικό μοντέλο τους.
Όμως ακόμη μένει να ψηφιστεί το τελικό σχέδιο από τις χώρες μέλη. Και η αλήθεια είναι ότι αρκετές χώρες δεν είναι πολύ… ενθουσιώδεις για αυτό, επειδή ήδη δείχνουν την πρόθεσή τους για την υποστήριξη του κλάδου τους και ζητούν καθυστέρηση μερικών ετών. Οι πολύ υψηλές τιμές της νέας ηλεκτρικής ενέργειας είναι το ένα μέρος του προβλήματος, αλλά παράλληλα και εκείνο που αντιστοιχεί στις χώρες-μέλη, αυτό της εγκατάστασης ηλεκτρικών σημείων φόρτισης.
Σήμερα έρχεται μία νέα έκθεση του ACEA, του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτου να επισημάνει την πραγματική έλλειψη των φορτιστών στις ευρωπαϊκές χώρες.
Η έκθεση του ACEA δείχνει πολλές χώρες χωρίς υποδομές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Μία άλλη πρόσφατη του ACEA έκθεση αποκάλυψε ότι μόνο τρεις ευρωπαϊκές χώρες αντιπροσώπευαν το 70% των διαθέσιμων φορτιστών στην Ευρώπη. Η Γαλλία, η Γερμανία και οι Κάτω Χώρες, έχουν συγκεντρώσει το μεγαλύτερο ποσοστό σημείων φόρτισης.
Η νέα έκθεση του ACEA δείχνει τις περισσότερο και λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες στον αριθμό των φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με τη σημαντική λεπτομέρεια ότι μόνο 10 από τα 27 κράτη μέλη δεν έχουν καν φορτιστή κάθε 100 χιλιόμετρα στους κεντρικούς δρόμους. Ανάμεσα σε αυτά βρίσκεται και η Ελλάδα.
Η χώρα μας βρίσκεται στην προτελευταία θέση, πάνω μόνο από την Λιθουανία με 253 σημεία φόρτισης συνολικά και 22 ταχυφορτιστές σε όλη την επικράτεια. Ανά 100 χιλιόμετρα μάλιστα, τα διαθέσιμα σημεία είναι λιγότερα από 0,2.
Ο πίνακας με τα στατιστικά στοιχεία δείχνει ότι 18 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν λιγότερα από 5 σημεία φόρτισης ανά 100 χιλιόμετρα και μόνο τέσσερα έχουν περισσότερους από δώδεκα φορτιστές ανά 100 χιλιόμετρα, με μεγάλη εξαίρεση την Πολωνία, η οποία διαθέτει έναν φορτιστή κάθε 250 χιλιόμετρα απόστασης.
Όπως φαίνεται υπάρχει τεράστια δουλειά που πρέπει να γίνει και σε πολιτικό επίπεδο από την Ε.Ε. Ο ίδιος ο Frans Timmermans μάλιστα, αντιπρόεδρος για την οικολογική πολιτική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, πριν από δύο μήνες επιβεβαίωσε την ανάγκη για ένα σχέδιο για την ταχεία εγκατάσταση ενός εκατομμυρίου φορτιστών σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες έως το 2025, για την εφαρμογή των σχεδίων της Ε.Ε. για μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Αναλυτικά τα στοιχεία της έκθεσης του ACEA:
ΧΩΡΑ Σημεία φόρτισης/100 χλμ. κανονικοί φορτιστές/ταχυφορτιστές
1. Ολλανδία 47,5 64.236 / 2,429
2. Λουξεμβούργο 34,5 1.051 / 10
3. Γερμανία 19,4 37.213 / 7.325
4. Πορτογαλία 14,9 1.976/494
5. Αυστρία 6,1 6.734 / 1.347
6. Βέλγιο 5,5 8.006 / 475
7. Ιταλία 5,1 11.842 / 1.231
8. Σουηδία 5 8.804 / 1.566
9. Δανία 4,4 2.699 / 555
10. Γαλλία 4,1 42.000 / 3.751
11. Μάλτα 3,4 96/0
12. Φινλανδία 3,3 3.244 / 484
13. Κροατία 2,3 486/187
14. Σλοβακία 2 656/268
15. Σλοβενία ?? 1,6 481/129
16. Ισπανία 1,1 5.279 / 2.128
17. Ιρλανδία 1 736/254
18. Τσεχία 0,9 590/610
19. Βουλγαρία 0,8 118/76
20. Εσθονία 0,7 223/176
21. Ουγγαρία 0,6 1.008 / 283
22. Κύπρος 0,5 46/24
23. Λετονία 0,5 56/235
24. Ρουμανία 0,5 317/176
25. Πολωνία 0,4 1.039 / 652
26. Ελλάδα 0,2 253/22
27. Λιθουανία 0,2 74/100
Πηγή: ACEA, EAFO, ERF, EUROSTAT