Αγορά καινούργιων αυτοκινήτων: Η «παράνοια» με τα Τέλη Ταξινόμησης στο μικροσκόπιο του Υπουργείου Οικονομικών


Σε επικοινωνία του Car and Driver με τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκίνητων (ΣΕΑΑ), επιβεβαιώθηκε ότι αυτή την περίοδο το Υπουργείο Οικονομικών εξετάζει σοβαρά το πρόβλημα με την αύξηση των τιμών στα καινούργια αυτοκίνητα.

  • 21/2/2023

Το ράλι ανόδου των τιμών των καινούριων αυτοκινήτων καλά κρατεί, με την πανδημία, τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση να παίζουν το δικό τους, σημαντικό ρόλο σε αυτό.

Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα δείχνουν σιγά-σιγά να οδηγούνται προς εξομάλυνση, τουλάχιστον στο κομμάτι των ημιαγωγών, αλλά εκτός από τους εξωγενείς παράγοντες, υπάρχουν και οι εγχώριοι που παίζουν το δικό τους, σημαντικό ρόλο, στην αύξηση των τιμών των νέων μοντέλων. Και ένας εξ’ αυτών είναι τα τέλη ταξινόμησης.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Απογευματινή», το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει τη μείωση των συντελεστών που διαμορφώνουν τα τέλη ταξινόμησης στα καινούρια επιβατικά αυτοκίνητα, για να μειωθούν οι τιμές πώλησης.

Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε το Car and Driver με τον Γενικό Διευθυντή του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), κ. Δημήτρη Πάτσιο, μάς επιβεβαίωσε ότι το Υπουργείο Οικονομικών αξιολογεί το πρόβλημα της αύξησης των τιμών των καινούργιων αυτοκινήτων (που έχει συμπαρασύρει βεβαίως και την αγορά μεταχειρισμένων), ενώ ο Σύνδεσμος κρούει τον «κώδωνα του κινδύνου» από το περασμένο καλοκαίρι με σχετικά υπομνήματα προς το αρμόδιο υπουργείο.

Το πρόβλημα προσδιορίζεται στην στρεβλή επιβολή του Ειδικού Τέλους Ταξινόμησης, αφού μια εργοστασιακή αύξηση 10% για την τιμή ενός αυτοκινήτου προ φόρων μπορεί να έχει μετακυλήσει το ίδιο ακριβώς μοντέλο (σε επίπεδο τεχνικών χαρακτηριστικών και εξοπλισμού) σε υψηλότερη βαθμίδα υπολογισμού του ειδικού τέλους ταξινόμησης. Ως αποτέλεσμα έχει επιβληθεί μια γεωμετρική και εν πολλοίς αδικαιολόγητη αύξηση των τελικών τιμών των αυτοκινήτων.

Η τελική τιμή ενός νέου επιβατικού αυτοκινήτου προκύπτει από ένα συνδυασμό πράξεων. Στην ανώτατη λιανική τιμή προ φόρων - το πεδίο με τα αρχικά Α.Λ.Τ.Π.Φ. που θα έχετε συναντήσει σε πολλούς τιμοκαταλόγους αντιπροσωπειών - προστίθενται τα τέλη ταξινόμησης και ο ΦΠΑ. Για τον ΦΠΑ τα πράγματα είναι «απλά», καθώς προστίθεται επιβάρυνση 24% στην τιμή προ φόρων.

Τα τέλη ταξινόμησης υπολογίζονται μέσω συντελεστών, οι οποίοι διαφοροποιούνται ανάλογα με την αξία προ φόρων αλλά και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, βάσει του παρακάτω πίνακα.

Λιανική τιμή προ φόρωνΦόρος βάσει συντε-λεστήΚατανομή κλίμακας βάσει εκπομπής CO2
0-100101-120121-140141-160161-180181-200201-250251 >251Hybrid
-5%0%10%20%30%40%60%200%-50%
< 14.000€4,0%3,844,44,85,25,66,4122
14.001-17.000€8,0%7,688,89,610,411,212,8244
17.001-20.000€16,0%15,21617,619,220,822,425,6488
20.001-25.000€24,0%22,82426,428,831,233,638,47212
25.001- >32,0%30,43235,238,441,644,851,29616

Για παράδειγμα, αν ένα αυτοκίνητο κοστίζει 13.950 ευρώ και εκπέμπει 125 gr/km CO2, υπόκειται σε συντελεστή 4,4%. Άρα επιβαρύνεται με τέλη ταξινόμησης 613,80 ευρώ και τελικά η τιμή του, προ ΦΠΑ, γίνεται 14.563,80 ευρώ.

Αν όμως τον επόμενο μήνα, για το ίδιο ακριβώς μοντέλο, στην ίδια έκδοση με τις ίδιες προδιαγραφές σε όλα τα επίπεδα, η εργοστασιακή τιμή αυξηθεί στις 14.010 ευρώ, τότε τα τέλη θα πρέπει να υπολογιστούν με συντελεστή 8,8%. Έτσι, θα επιβαρυνθεί με τέλη ταξινόμησης 1.232,88 ευρώ, οπότε η τιμή του, προ ΦΠΑ, θα διαμορφωθεί στις 15.242,88 ευρώ.

Με άλλα λόγια, μια «εργοστασιακή» αύξηση τιμής μόλις 60 ευρώ, οδηγεί τελικά, λόγω των τελών ταξινόμησης, σε αύξηση τιμής 679,08 ευρώ, ενώ το αυτοκίνητο δεν έγινε πιο «πλούσιο» από πλευράς εξοπλισμού, ούτε άλλαξε τεχνικά χαρακτηριστικά! Και όλα αυτά πριν επιβληθεί ο ΦΠΑ.

Όπως γίνεται αντιληπτό από τον πίνακα, όσο οι διαφοροποιήσεις τιμών ενός μοντέλου σημειώνονται σε υψηλότερα επίπεδα λιανικής τιμής προ φόρων, τόσο χειρότερα είναι τα πράγματα από πλευράς τελών ταξινόμησης, καθώς αυξάνονται συνεχώς οι συντελεστές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα υβριδικά αυτοκίνητα απαλλάσσονται από το 50% του προβλεπόμενου τέλους ταξινόμησης, ενώ τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν υπόκεινται σε τέλος ταξινόμησης.

Τέλος, μην ξεχνάμε ότι εκτός του ΦΠΑ, υπάρχει και το θέμα των τεκμηρίων και του φόρου πολυτελείας. Από τις αρχές του έτους φαίνεται ότι μπαίνουμε στην τελική ευθεία για την κατάργησή τους, με την ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του περιουσιολογίου.