Τη ραγδαία αύξηση των περιπτώσεων νοθείας στα υγρά καύσιμα έρχεται να αναδείξει έρευνα που πραγματοποίησε ο Οικονομικός Ταχυδρόμος μετά τη δημοσιοποίηση των σχετικών στοιχείων της τελευταίας τριετίας από τα υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ΑΑΔΕ και ΣΔΟΕ.
Όπως αναφέρεται έχουν περάσει 23 χρόνια από τη θέσπιση και την εγκατάσταση του συστήματος εισροών-εκροών καυσίμων στα πρατήρια, με στόχο την καταπολέμηση της λαθρεμπορίας, ωστόσο ακόμα και σήμερα το σύστημα παραμένει «τυφλό» αφού τα δεδομένα που στέλνουν οι πρατηριούχοι δεν μπορούν να αξιοποιηθούν από τις αρχές και το σύστημα δεν έχει επεκταθεί στις φορολογικές αποθήκες.
Έλεγχοι, παραβάσεις και ποσότητες καυσίμων που κατασχέθηκαν
Έτος | Έλεγχοι | Παραβάσεις | Κατασχέσεις Υγρών Καυσίμων (lt) | Κατασχέσεις Υγραερίου (kg) |
2020 | 12.435 | 1.094 | 92.927 | 82 |
2021 | 14.233 | 1.158 | 199.596 | 14.320 |
2022 | 16.184 | 1.471 | 195.802 | 200 |
Σύνολο | 42.852 | 3.723 | 488.298 | 14.602 |
Την ίδια στιγμή τονίζεται ότι σχεδόν δύο δεκαετίες μετά, το σύστημα GPS για την παρακολούθηση των βυτιοφόρων οχημάτων και δεξαμενόπλοιων δεν έχει ακόμα εγκατασταθεί ενώ εκκρεμούν 18 υπουργικές αποφάσεις που ολοκληρώνουν το πακέτο μέτρων αντιμετώπισης της παράνομης διακίνησης καυσίμων, αλλά μέχρι και σήμερα δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για το πότε θα εκδοθούν.
Από εκεί και πέρα τα αποτελέσματα των ελέγχων που έγιναν τα προηγούμενα τρία χρόνια δείχνουν ότι σχεδόν το 3% των υγρών καυσίμων που διακινούνται ετησίως στην αγορά είναι παράνομο.
Σχεδόν 6 στα 10 πρατήρια υγρών καυσίμων που ελέγχθηκαν είχαν φορολογικές παραβάσεις ενώ περίπου 4 στα 100 γεμίσματα του ρεζερβουάρ ετησίως είναι πιθανό ο ιδιοκτήτης του ΙΧ να πέσει πάνω σε νοθευμένα καύσιμα, με ότι αυτό σημαίνει για τις ζημιές που μπορούν να προκληθούν στο όχημα.
Αποτελέσματα ελέγχων για νοθευμένα καύσιμα
Έτος | Πλήθος Δειγμάτων Καυσίμων | Σύνολο Δειγμάτων Καυσίμων μη Κανονικών - Νοθευμένων |
2020 | 2.904 | 101 |
2021 | 2.862 | 60 |
2022 | 3.054 | 115 |
Συνολικά | 8.820 | 276 |
Από την ανάλυση των στοιχείων προέκυψε ότι η απώλεια φόρων από τη λαθραία διακίνηση, τη νοθεία, και άλλες φορολογικές παραβάσεις την τριετία 2020-2022 έφτασε στα 140 εκατ. ευρώ.
Για το 2022 κατασχέθηκαν 195.802 λίτρα υγρών καυσίμων ενώ σύμφωνα με τους υπολογισμούς την περασμένη χρονιά πουλήθηκαν πάνω από 7 εκατ. λίτρα βενζίνης, diesel και πετρελαίου θέρμανσης άρα κοντά στο 3% από αυτά διακινήθηκαν λαθραία ή με άλλον παράνομο τρόπο.
Οι Χημικές Υπηρεσίες του Γενικού Χημείου του Κράτους (ΓΧΚ), έλαβαν στην τριετία και ανέλυσαν 8.820 δείγματα καυσίμων και διαπιστώθηκαν 276 μη κανονικά – νοθευμένα. Αντιστοιχούν στο 3%. Σε ετήσια βάση και συγκεκριμένα το 2022 ελήφθησαν 3.054 δείγματα καυσίμων και τα 115 εντοπίστηκαν μη κανονικά – νοθευμένα. Αντιστοιχούν σχεδόν στο 4% του συνόλου.
Αποτελέσματα ελέγχων και παραβάσεις σε πρατήρια υγρών καυσίμων
Έτος | Πλήθος Ελέγχων σε Πρατήρια Υγρών Καυσίμων | Πλήθος Πρατηρίων με Παραβάσεις | %Εντοπισμένης Παραβατικότητας | Πλήθος Παραβάσεων σε Πρατήρια Υγρών Καυσίμων | Αποκρυβείσα Φορολογητέα Ύλη Από Ελέγχους |
2020 | 135 | 69 | 51% | 5.137 | 12.197.411,92€ |
2021 | 113 | 51 | 45% | 733 | 3.864.873,91€ |
2022 | 97 | 56 | 58% | 3.054 | 2.791.929,46€ |
Συνολικά | 345 | 176 | 51% | 8.924 | 18.854.215,29€ |
Τέλος, τραγελαφικό χαρακτηρίζεται το γεγονός πως ως πιστοποιημένη ογκομέτρηση των δεξαμενών εν έτη 2023 αναγνωρίζεται μόνο εκείνη με τη ράβδο… Νομοθεσία που εκδόθηκε πριν από τέσσερα χρόνια παραπέμπει στο μέλλον την πιστοποίηση της ογκομέτρησης με σύγχρονα μέσα.
Πιο συγκεκριμένα, με βάση τις ισχύουσες διατάξεις (κανόνες ΔΙΕΠΠΥ), κατά τις παραδόσεις καυσίμων στο πρατήριο αναγνωρίζεται μόνο η μέτρηση με τη βέργα επί βυτίο και όχι η μέτρηση του συστήματος εισροών – εκροών. Ουσιαστικά, δηλαδή δεν αναγνωρίζονται οι ενδείξεις του συστήματος εισροών – εκροών.
Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος