Πόσα χρήματα εισπράττει ετησίως το ελληνικό δημόσιο από κάθε αυτοκίνητο


Σύμφωνα με τα στοιχεία του ACEA, η Ελλάδα βρίσκεται χαμηλά στον συγκεκριμένο πίνακα, ωστόσο η εικόνα για τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στη βενζίνη και τον ΦΠΑ είναι εντελώς διαφορετική.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 14/11/2023

Για ακόμα μία φορά τα τελευταία χρόνια, το θέμα των τεκμηρίων διαβίωσης εμφανίζεται στην επικαιρότητα αφού πληροφορίες από το Υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι είναι στα σκαριά δραστικό «λίφτινγκ» το οποίο θα συνοδευτεί με «κούρεμα» 30% από το 2025.

Η είδηση, αναμενόμενα, έχει προκαλέσει μεγάλη κουβέντα μεταξύ των κατόχων αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού που αναγκάστηκαν τα προηγούμενα χρόνια είτε να τα πουλήσουν, είτε να τα ακινητοποιήσουν αφού η κυκλοφορία τους είναι οικονομικά ασύμφορη για ένα μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας. Αυτός είναι ο λόγος που εκτός από τα τεκμήρια θα πρέπει να πέσουν στο τραπέζι της συζήτησης και τα υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας που επιβλήθηκαν σε αυτή την κατηγορία οχημάτων. 

Με αυτή την αφορμή ανατρέχουμε στην έκθεση που παρουσίασε για τη διετία 2022-23 ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA)  όπου μεταξύ άλλων παρουσιάζει τον μέσο ετήσιο φόρο που εισπράττουν ανά όχημα οι ευρωπαϊκές χώρες. Στην Ελλάδα το συγκεκριμένο ποσό αντιστοιχεί στα 1.246€ και είναι ένα από τα πιο χαμηλά στον σχετικό πίνακα! 

Στην κορυφή βρίσκεται το Βέλγιο με 2.892€, ακολουθεί η Φινλανδία με 2.732€ και την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν η Ιρλανδία (2.438€), η Αυστρία (2.409€) και η Δανία (2.217€). Στις τελευταίες θέσεις, μαζί με την Ελλάδα, βρίσκεται η Πορτογαλία (1.290€) και η Ισπανία (1.148€) όπου έχει και το χαμηλότερο ποσό στην Ευρώπη.

Όταν ωστόσο η κουβέντα μεταφέρεται στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στη βενζίνη τα δεδομένα αλλάζουν προς το χειρότερο για τους Έλληνες οδηγούς αφού φιγουράρουμε στις πρώτες θέσεις του πίνακα. Συγκεκριμένα, τα δημόσια ταμεία για κάθε 1.000 lt αμόλυβδης εισπράττουν 700€ , με την Ελλάδα να βρίσκεται στην 4η θέση πίσω από Ολλανδία, Ιταλία και Φινλανδία.

Η εικόνα είναι λίγο καλύτερη στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης (diesel). Το δημόσιο για κάθε 1.000 lt εισπράττει 410€ και βρίσκεται στη μέση του ευρωπαϊκού πίνακα. Αξίζει να σημειωθεί πως και στα δύο είδη καυσίμων η Ουγγαρία βρίσκεται στην τελευταία θέση στην Ευρώπη.

Τέλος, ψηλά βρίσκεται η Ελλάδα και στον συντελεστή του ΦΠΑ που εφαρμόζεται στην καθαρή τιμή των αυτοκινήτων και ανέρχεται στο 24%. Πρώτη σε αυτή την κατηγορία είναι η Ουγγαρία με 27%, ενώ τη δεύτερη θέση μοιράζονται Κροατία, Δανία και Σουηδία με 25%. Στις δύο τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη βρίσκονται Λουξεμβούργο και Μάλτα με 17% και 18% αντίστοιχα.

 

Πηγή: ACEA