Ευρώπη VS Κίνας: Ο «οικονομικός πόλεμος» των ηλεκτρικών αυτοκινήτων κορυφώνεται


Η Ευρώπη δείχνει να έχει αντιληφθεί ότι... πυροβολεί τα πόδια της επιδοτώντας την αγορά κινεζικών EV και βγάζει από το οπλοστάσιό της το ενδεχόμενο επιβολής δασμών στις εισαγωγές. Για «κινήσεις πανικού που δείχνουν φόβο», μιλάει η Κίνα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟΥ
  • 14/9/2023

Η συνεχιζόμενη αύξηση στις εισαγωγές κινεζικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη άναψε φωτιές στην Ένωση η οποία όπως ανακοίνωσε ξεκινά μιας εις βάθος έρευνα, προκειμένου να διαπιστώσει αν θα χρειαστεί να επιβάλει δασμούς που θα ανακόψουν αυτή τη δυναμική και θα δώσει «ανάσα» στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται στις μεγάλες κρατικές επιδοτήσεις που δίνονται στους ευρωπαίους αγοραστές ώστε να βάλουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο γκαράζ τους, στο πλαίσιο της προσπάθειας για τον μηδενισμό των εκπομπών άνθρακα.

Αυτά τα ποσά δείχνουν να λειτουργούν ευεργετικά για τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες, συνδυαστικά με το χαμηλό κόστος παραγωγής και την πλεονεκτική θέση στην εφοδιαστική αλυσίδα, εισέρχονται στην αγορά με ανταγωνιστικές τιμές, τραβώντας το ενδιαφέρον των αγοραστών.

Τα στοιχεία του China Passenger Car Association (CPCA) αποτυπώνουν ανάγλυφα το σκηνικό που έχει διαμορφωθεί αφού μόνο τον Αύγουστο οι εξαγωγές αυτοκινήτων από την Κίνα προς την Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 31%!

Η Ε.Ε. από τη μεριά της παραδέχεται ότι το μερίδιο της Κίνας στα EV που πωλούνται στην Ευρώπη έχει αυξηθεί κατά 8% ενώ οι προβλέψεις δείχνουν ότι αυτό το ποσοστό μπορεί να φτάσει το 15% μέχρι το 2025.

Μπορεί οι παραπάνω αριθμοί να αποτυπώνουν μια διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση των κινεζικών αυτοκινήτων ωστόσο με δημοσίευμά του το Bloomberg αποκαλύπτει ότι ακόμα και ο κορυφαίος σε πωλήσεις κατασκευαστής τους, η Geely, κατατάχθηκε μόλις 7η στα EV το πρώτο εξάμηνο του 2023, πουλώντας σχεδόν 37.000 μονάδες - λιγότερο από το 1/4 των πωλήσεων της κορυφαίας στη συγκεκριμένη αγορά Volkswagen

Όπως και να έχει η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν, εμφανίστηκε αποφασισμένη να δώσει ένα τέλος στο σκηνικό που πάει να διαμορφωθεί και το οποίο κρίνει ότι βάζει σε κίνδυνο μεγάλες ευρωπαϊκές οικονομίες που στηρίζονται παραδοσιακά από την αυτοκινητοβιομηχανία. 

«Οι παγκόσμιες αγορές έχουν πλέον πλημμυρίσει από φθηνά κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα όπου η τιμή τους διατηρείται τεχνητά χαμηλά από τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις. Αυτό στρεβλώνει την αγορά μας. Μπορώ λοιπόν να ανακοινώσω ότι ξεκινά έρευνα κατά των επιδοτήσεων για ηλεκτρικά οχήματα που προέρχονται από την Κίνα» ήταν η δήλωσή της.

Οι δύο μεγάλες ευρωπαϊκές οικονομίες που έχουν σημαντικό ρόλο σε αυτόν τον «πόλεμο», η Γερμανία και η Γαλλία, χαιρέτησαν την απόφαση της Ε.Ε. να ξεκινήσει τη συγκεκριμένη έρευνα. Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας και Αντικαγκελάριος Ρόμπερτ Χάμπεκ σημείωσε ότι αυτή η κίνηση βάζει στο στόχαστρο τον αθέμιτο ανταγωνισμό και η πρόθεση δεν είναι να «αδειάσει» η αγορά από φθηνά αυτοκίνητα.

Από τη μεριά του ο Γάλλος υπουργός για ευρωπαϊκά θέματα, Λόρενς Μπουν, ξεκαθάρισε πως δεν θα επιτραπεί να «πλημμυρίσει» η αγορά από υπερεπιδοτούμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που απειλούν τους εγχώριους κατασκευαστές, δίνοντας ως παράδειγμα τον αντίστοιχο «πόλεμο» που είχε ξεσπάσει πριν από μία δεκαετία ανάμεσα στην Ευρώπη και την Κίνα για τα φωτοβολταϊκά πάνελ.

Στην αντίπερα «όχθη», το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κίνας στην Ε.Ε. εξέφρασε την ανησυχία του για την έρευνα τονίζοντας ότι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των κινεζικών προϊόντων δεν οφείλεται στις επιδοτήσεις. Την ίδια στιγμή, τα κινεζικά μέσα τονίζουν ότι η Ευρώπη «φοβάται» τον ανταγωνισμό και την διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση των «made in China» αυτοκινήτων.

Αξίζει να αναφερθεί ότι οι κινεζικές κρατικές επιδοτήσεις για ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα έφτασαν τα 57 δις δολ. την περίοδο 2016-2022. Αυτό το ποσό έπαιξε σημαντικό ρόλο στο να γίνει η Κίνα ο μεγαλύτερος παραγωγός ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο και να περάσει την Ιαπωνία σε εξαγωγές το πρώτο τρίμηνο του 2023.

Ανησυχία εξέφρασε και ο Alexander Klose της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας Aiways δηλώνοντας: «Είμαστε περίεργοι να δούμε πώς αυτές οι πιθανές αναθεωρήσεις θα επηρεάσουν τους μη Κινέζους κατασκευές που παράγουν αυτοκίνητα σε κινεζικά εδάφη».

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να θυμίσουμε ότι αρκετές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επιλέξει κάποια από τα ηλεκτρικά τους μοντέλα να κατασκευάζονται στην Κίνα και στη συνέχεια να εισάγονται στην Ευρώπη.

Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το Dacia Spring το οποίο έχει καταφέρει να διατηρήσει την πιο χαμηλή τιμή ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Ευρώπη, νικώντας ακόμα και τους «Κινέζους» ανταγωνιστές τους. Συγκεκριμένα η τιμή στην Ελλάδα ξεκινά από τις 21.188€, μαζί με την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2».

Με πληροφορίες από το autonews.com