Η Κίνα "εισβάλει" στην Αφρική και θέλει να ελέγξει τα κοιτάσματα λιθίου


Μεγάλα αποθέματα σε χώρες όπως η Ζιμπάμπουε και η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό έχουν μπει στο... μάτι μεγάλων εταιρειών, που θέλουν να βρεθούν σε πλεονεκτική θέση τη νέα εποχή της αυτοκίνησης. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 30/9/2022

Όσο πιο κοντά πλησιάζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τόσο περισσότερο μεγαλώνει η ζήτηση των μετάλλων που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή των μπαταριών. Μεταξύ αυτών βρίσκεται και το λίθιο, οι τιμές του οποίου ακολουθούν τη μεγάλη ζήτηση και συνεπώς έχουν εκτοξευτεί σε πολύ υψηλά επίπεδα.

Είναι ενδεικτικό ότι σε πρόσφατη δημοπρασία φορτίου 5.000 τόνων σποδουμίνης -επεξεργασμένη μορφή λιθίου – που έγινε από την αυστραλιανή Pilbara Minerals, οι προσφορές έπεφταν "βροχή" και το αποτέλεσμα ήταν να σημειωθεί η υψηλότερη τιμή πώλησης στα χρονικά.

Μέσα από τις προσφορές που κατατέθηκαν αυτό που έγινε σαφές είναι ότι ακόμα και οι επεξεργασμένες μορφές λιθίου έχουν πιάσει πολύ υψηλές τιμές και ότι η Κίνα, η οποία έχει πατήσει τέρμα το “γκάζι” στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ψάχνει απεγνωσμένα κοιτάσματα για να εξυπηρετήσει τη διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση.

Έχοντας ως δεδομένο ότι περισσότερα από τα μισά αποθέματα λιθίου στον πλανήτη βρίσκονται στη Νότια Αμερική και στην Αυστραλία, οι Κινέζοι αναζητούν τρόπο για να δημιουργήσουν τις δικές τους “πηγές”. Και κάπου εδώ μπαίνει στη συζήτηση η Αφρική.

Σύμφωνα με το Reutersο κινεζικός κολοσσός BYD, ο οποίος πρόσφατα ξεκίνησε τη διάθεση των ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων του και στην Ελλάδα, βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις για την εξαγορά 6 ορυχείων λιθίου σε χώρες της Αφρικής, χωρίς να έχει γίνει γνωστό ποιες είναι αυτές.

Την ίδια στιγμή η κινεζική Zijin Mining τρέχει στα δικαστήρια με την αυστραλιανή ανταγωνιστική εταιρεία AVZ για το ποιος θα πάρει υπό έλεγχο το ορυχείο της πόλης Manono, στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό.

Η συγκεκριμένη αφρικανική χώρα είναι η κορυφαία σε αποθέματα κοβαλτίου το οποίο είναι επίσης ένα πολύ σημαντικό μέταλλο που χρησιμοποιείται στις μπαταρίες. Τα τελευταία χρόνια κινεζικές εταιρείες έχουν επενδύσει μεγάλα ποσά στη Λ.Δ.Κ. ενώ πριν από σχεδόν ένα χρόνο η κινεζική Molybdenum ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε επένδυση άνω των 2,5 δις δολαρίων προκειμένου να διπλασιάσει την εξόρυξη κοβαλτίου στο ορυχείο Tenke Fungurume.

Ανάλογη τακτική εφαρμόζεται και στην Ζιμπάμπουε, μία χώρα με μεγάλη οικονομική αστάθεια, όπου υπάρχουν σημαντικά κοιτάσματα λιθίου που έχουν μπει στο στόχαστρο εταιρειών κινεζικών συμφερόντων και όπως είναι λογικό εξαγοράζονται σε… προσιτές τιμές σε σχέση με τα έσοδα που μπορούν να προσφέρουν.

Πρόσφατα η κινεζική Zhejiang Huayou Cobalt προχώρησε σε επένδυση ύψους 300 εκατ. δολαρίων στο ορυχείο λιθίου Arcadia που βρίσκεται έξω από την πρωτεύουσα Χαράρε και έχει ήδη περάσει στον έλεγχο της.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας τα χρήματα θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία νέας μονάδας που θα έχει τη δυνατότητα να επεξεργάζεται 400.000 μετρικούς τόνους συμπυκνώματος λιθίου ετησίως.

Όπως μπορεί να αντιληφθεί ο καθένας το “παιχνίδι” των μετάλλων που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή μπαταριών γίνεται όλο και πιο... χοντρό, με τις χώρες που πατάνε γερά τα πόδια τους πάνω στα κοιτάσματα να αποκτούν πλεονεκτική θέση στην επόμενη ημέρα της αυτοκίνησης. Η Κίνα, την παρούσα φάση, δείχνει ξεκάθαρα ότι είναι μία από αυτές.