Η Γαλλία είναι γνωστή για την αυστηρότητα που επιδεικνύει στις παραβάσεις που σχετίζονται με υπερβολική ταχύτητα. Έτσι η είδηση ότι το 2021 βεβαιώθηκαν 500.000 τέτοιες παραβάσεις σε όλη τη γαλλική επικράτεια, που απέφεραν πρόστιμα ύψους 76 εκατ. ευρώ, λογικά δεν (πρέπει να) προκαλεί εντύπωση.
Κι όμως, υπάρχει ένα στοιχείο που κάνει αυτόν τον αριθμό εντυπωσιακό. Οι συγκεκριμένες παραβάσεις δεν καταγράφηκαν από ελέγχους της γαλλικής αστυνομίας ούτε από σταθερές κάμερες τοποθετημένες στους δρόμους. Την «ευθύνη» για αυτές τις κλήσεις έχουν ιδιωτικά γαλλικά αυτοκίνητα, τα οποία έχουν ενσωματωμένες κάμερες και «αστυνομεύουν» εν κινήσει τα υπόλοιπα οχήματα, χωρίς να γίνονται αντιληπτά.
Σύμφωνα με το «The Connexion», τα ιδιωτικά αυτοκίνητα με κάμερα ταχύτητας εισήχθησαν για πρώτη φορά το 2018 και οδηγούνται από εξωτερικούς συνεργάτες, όχι από αστυνομικούς. Δεν έχουν σήμανση ή κάποιο άλλο διακριτικό γνώρισμα και μοιάζουν με κανονικά αυτοκίνητα.
Οι οδηγοί τους δεν έχουν το δικαίωμα να σταματήσουν κάποιο άλλο αυτοκίνητο, ούτε να στήσουν μπλόκα. Οι κάμερες και η τεχνολογία υπερύθρων που έχουν τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα χρησιμοποιούνται για την παρακολούθηση της κυκλοφορίας ενώ ο οδηγός διανύει μια προκαθορισμένη διαδρομή.
Το συγκεκριμένο σύστημα αναλαμβάνει δράση, «σκανάρει» όλα τα αυτοκίνητα που κινούνται γύρω του και καταγράφει τις πληροφορίες για την ταχύτητά τους. Ο οδηγός του ιδιωτικού αυτοκινήτου που έχει την κάμερα, δεν γνωρίζει πότε «καταγράφεται» μία παράβαση. Απλά οδηγεί σε προκαθορισμένες διαδρομές, συνήθως για 6 ώρες κάθε μέρα.
Σύμφωνα με στοιχεία της υπηρεσίας οδικής ασφάλειας Securite routiere, τα ιδιωτικά γαλλικά αυτοκίνητα με κάμερα ταχύτητας έλεγξαν 6.650.000 οχήματα το 2021 και έπιασαν πάνω από 500.000 να ταξιδεύουν πάνω από το όριο ταχύτητας. Οι 500.000 παραβάσεις που εντοπίστηκαν ισοδυναμούν με το 38% του συνολικού αριθμού που εντοπίστηκαν στη Γαλλία τόσο από ιδιωτικά όσο και από αστυνομικά αυτοκίνητα με κάμερα ταχύτητας.
Περίπου το 96% των ελέγχων υπέρβασης της ταχύτητας που διενεργήθηκαν από τα ιδιωτικά αυτοκίνητα, πραγματοποιήθηκε σε δρόμους με όριο ταχύτητας 80 km/h ή 90 km/h, οι οποίοι είναι γενικά κεντρικοί οδικοί άξονες που βρίσκονται εκτός των κέντρων των πόλεων.
Οι οδηγοί και οι εταιρείες δεν πληρώνονται με βάση τις παραβάσεις που καταγράφουν, αλλά με τα χιλιόμετρα που έχουν διανύσει. Υπάρχει ένα συγκεκριμένο όριο, καθώς κάθε οδηγός έχει μια συγκεκριμένη διαδρομή να ακολουθήσει και απαιτείται να διατηρεί κανονικές ταχύτητες κατά τη διάρκεια της βάρδιας του. Μάλιστα, μπορεί και ο ίδιος να κληθεί να πληρώσει πρόστιμο, αν συλληφθεί σκόπιμα να επιταχύνει ή να επιβραδύνει προκειμένου να «αναγκάσει» τους άλλους οδηγούς να επιταχύνουν.
Τα αυτοκίνητα με κάμερα περιορίζονται επίσης σε μέγιστο ποσό 194.000 ευρώ σε πρόστιμα ανά αυτοκίνητο σε ένα χρόνο. Ωστόσο, ήδη 450 χρησιμοποιούνται σε ολόκληρη τη χώρα, πράγμα που σημαίνει ότι η γαλλική κυβέρνηση επιτρέπει έως και 87,3 εκατ. ευρώ σε ετήσια πρόστιμα υπέρβασης ταχύτητας από ιδιωτικές εταιρείες.





ΔΗΜΟΦΙΛΗ