Γιατί το πρότυπο Euro 7 πήρε νέα αναβολή;


Η τελική πρόταση για το πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7 αναμένεται πλέον να είναι έτοιμη τον Ιούλιο. Για ποιους λόγους επιλέχθηκε η νέα αναβολή και ποιες θα είναι οι συνέπειες της καθυστέρησης. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 17/2/2022

Το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7 που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2025 πρόκειται να αντικαταστήσει το ισχύον Euro 6 που στις διάφορες επικαιροποιημένες παραλλαγές του (βλέπε Euro 6b, 6c και 6d) βρίσκεται σε ισχύ από το 2014.

Τα πρότυπα εκπομπών ρύπων της ΕΕ ξεκίνησαν να θεσμοθετούνται πριν από 30 χρόνια, το μακρινό πλέον 1992 και έχουν στόχο να περιορίζουν τις εκπομπές ρύπων στα νέα επιβατικά αυτοκίνητα που πωλούνται στην ευρωπαϊκή ήπειρο, όπως το γνωστό μας CO2 (διοξείδιο του άνθρακα), τα μικροσωματίδια, οι υδρογονάνθρακες και το μονοξείδιο του άνθρακα από βενζινοκίνητα και ντίζελ αυτοκίνητα και φορτηγά.

Το νέο πρότυπο Euro 7 πρόκειται να μειώσει ακόμα περισσότερο τις μέγιστες επιτρεπόμενες εκπομπές ρύπων και ήδη πολλοί κατασκευαστές και αναλυτές της αγοράς έχουν εκφράσει τις έντονες ανησυχίες τους για το κόστος των νέων τεχνολογιών που απαιτούνται.

Η τελική πρόταση των κανονισμών για τους ρύπους του Euro 7  έχει πλέον οριστεί για τον ερχόμενο Ιούλιο, έχει εγείρει ανησυχίες μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών που υποστηρίζουν χρειάζονται περισσότερη ελαστικότητα και χρόνο για να σχεδιάσουν τις επόμενες κινήσεις τους για αυτή την μεγάλη αλλαγή.

Το ζήτημα είναι ζωτικής σημασίας για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς παράλληλα σχεδιάζουν την πλήρη μετάβαση τους σε πλήρως ηλεκτρικά, υβριδικά και γενικά ηλεκτροκίνητα οχήματα από τους κινητήρες καθαρής εσωτερικής καύσης για να πληρούν τα συνεχώς αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών. Το υψηλό κόστος συμμόρφωσης θα μπορούσε να έχει πολλές και σοβαρές συνέπειες, όπως για παράδειγμα να καταστήσει ασύμφορη την κατασκευή μικρών αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Ήδη πολλοί κατασκευαστές έχουν δηλώσει ότι σχεδιάζουν να σταματήσουν την εξέλιξη νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης, καθώς προχωρούν προς τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, ενώ τα αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών ρύπων κάνουν τις τεχνολογίες και επομένως τα αυτοκίνητα ακριβότερα.

Οι συνέπειες που μπορεί να δούμε τα επόμενα χρόνια είναι πολλές, όπως η έλειψη των μικρών και φθηνών αυτοκινήτων, ή η εξαφάνιση των κινητήρων ντίζελ από όλη την Ευρώπη στα επιβατικά αυτοκίνητα.

Η Nissan δήλωσε μόλις την περασμένη εβδομάδα ότι θα σταματήσει την ανάπτυξη νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης για την Ευρώπη, επικαλούμενη το αναμενόμενο υψηλό κόστος συμμόρφωσης με το πρότυπο Euro 7.

Όταν οι κανόνες του Euro 7 προτάθηκαν για πρώτη φορά σε ένα προσχέδιο τον Οκτώβριο του 2020, ο γερμανικός βιομηχανικός όμιλος VDA και πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν δηλώσει ότι τα νέα όρια θα ισοδυναμούσαν με ουσιαστική απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Η τελική υιοθέτηση των προτεινόμενων προτύπων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ορίστηκε για πρώτη φορά για το τέταρτο τρίμηνο του 2021. Αργότερα μεταφέρθηκε στις 5 Απριλίου 2022 και στα τέλη Ιανουαρίου μεταφέρθηκε ξανά στις 20 Ιουλίου.

Τον περασμένο Ιανουάριο, ο ACEA, ο οργανισμός που εκπροσωπεί τους ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων, δήλωσε ότι περίμενε τους νομοθέτες να καταλήξουν σε συμφωνία φέτος για να βοηθήσουν στην σαφήνεια του νέου προτύπου και να δώσουν τον απαραίτητο χρόνο στον κλάδο για τις απαραίτητες μελλοντικές αλλαγές.

Ο ACEA είχε υποστηρίξει στο παρελθόν ότι μια πιθανή ημερομηνία για την εφαρμογή του κανονισμού Euro 7 είναι η 1η Σεπτεμβρίου 2025, δίνοντας στους κατασκευαστές τέσσερα χρόνια να προετοιμαστούν. Η συνεχιζόμενη αναβολή της τελικής πρότασης των κανονισμών του Euro 7 δεν βοηθά τον κλάδο και δεν θα καθιστούσε πλέον αυτή την ημερομηνία "εφικτή", δήλωσε ο ACEA στις 28 Ιανουαρίου.