Γιατί το Euro 7 θα «σκοτώσει» το diesel και θα ενισχύσει τα plug-in και τα ηλεκτρικά


Ο κανονισμός εκπομπών ρύπων Euro 7 θα τεθεί σε ισχύ το 2025 και τα όρια που περιλαμβάνει ειδικά για τους κινητήρες ντίζελ είναι ασφυκτικά που μπορεί να κάνουν την εξέλιξή τους ασύμφορη. Γιατί αυτό μπορεί να σημάνει το τέλος τους και πώς μπορεί να είναι η αφορμή για τη στροφή στην ηλεκτροκίνηση. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 11/10/2021

Η πλειοψηφία των κατασκευαστών αγωνίζεται να προσαρμοστεί στο νέο και αυστηρότερο πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7. Ένας κανονισμός που θα ξεκινήσει να ισχύει το 2025, αλλά θα τεθεί σε πλήρη ισχύ το 2026 και όχι μόνο μειώνει τα μέσα όρια εκπομπών CO2 ακόμα περισσότερο, αλλά δυσκολεύει και τις διαδικασίες μέτρησης και δοκιμών. Έτσι, η ΕΕ, πέρα από το γεγονός ότι βάζει δύσκολα και απαιτητικά όρια στους κατασκευαστές, προσπαθεί να εξαλείψει κάθε πιθανότητα «μαγειρέματος» των μετρήσεων μέσω… κόλπων και πλαγίων τρόπων (βλέπε παράνομα λογισμικά και σκάνδαλο Dieselgate).

Η επερχόμενη νόρμα του Euro 7 μάλιστα, μπορεί να είναι το τελευταίο πρότυπο εκπομπών ρύπων στην βιομηχανία, αφού οι περισσότεροι κατασκευαστές, αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση στοχεύουν στην οριστική διακοπή της παραγωγής κινητήρων εσωτερικής καύσης μέχρι τα μέσα της επόμενης δεκαετίας, όπως έχει προγραμματιστεί. Όμως μέχρι τότε, το Euro 7 που θα λανσαριστεί το 2025 και θα είναι πλήρως εφαρμόσιμο το 2026, θα αναγκάσει τους κατασκευαστές να επενδύσουν πολλά κεφάλαια σε τεχνολογίες κινητήρων και μείωσης ρύπων, ώστε να συμμορφωθούν με τα απαιτητικά όρια.

Αυτό βέβαια θα έχει επιπτώσεις στις τιμές των νέων αυτοκινήτων όπως αυτές φτάνουν στον αγοραστή, κάτι που έχουμε αναλύσει διεξοδικά και στο οποίο αναφέρονται διαρκώς οι ιθύνοντες όλων των μεγάλων Ευρωπαίων και μη κατασκευαστών.

Εκτός αυτού, το Euro 7 θα αλλάξει επίσης τις διαδικασίες δοκιμών, που αποτελούν ένα ακόμη μεγάλο εμπόδιο για τους κατασκευαστές και που κάνουν πολλούς να στοιχηματίζουν όλο και περισσότερο στην ηλεκτροδότηση των μοντέλων τους, δίνοντας προτεραιότητα στα plug-in υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Ακόμη όμως το τοπίο παραμένει θολό, γιατί ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των εταιρειών το έχουν ανακοινώσει, πολλές άλλες δεν το έχουν κάνει και οι κυβερνήσεις των χωρών τους θα ψηφίσουν κατά της καθιέρωσης του 2035 ως έτους παύσης παραγωγής των θερμικών κινητήρων, παρατείνοντας το τέλος για μερικά ακόμη χρόνια.

Οι δοκιμές και οι μετρήσεις των νέων αυτοκινήτων διεξάγονται ως τώρα με συγκεκριμένο τρόπο που θυμίζει περισσότερο ένα αποστειρωμένο εργαστηριακό περιβάλλον. Τώρα όμως, η ΕΕ θα θέλει να επανεξετάσει τις συνθήκες δοκιμών και έγκρισης τύπου, καθώς και τη διεύρυνση του εύρους των θερμοκρασιών, από -10 ° έως 40 ° C. Αυτό θα φέρει τις μετρήσεις πιο κοντά στα πραγματικά δεδομένα και επομένως θα αυξήσει και τα εργοστασιακά νούμερα εκπομπών ρύπων.

Επομένως, οι κατασκευαστές πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι εκπομπές ρύπων θα παραμείνουν σταθερές σε αυτό το εύρος και τις συνθήκες λειτουργίας, ειδικά στην περίπτωση των κινητήρων ντίζελ. Μια τεχνολογία που έχει μέλλον μπροστά της αλλά που απαιτεί τεράστιο χρηματικό ποσό για να συμμορφωθεί με τα απαιτητικά όρια, και όχι τόσο των εκπομπών CO2, αλλά του μονοξειδίου του αζώτου NOx, το μέγιστο όριο του οποίου θα πέσει στα 30 g/km. Μια ποσότητα τόσο μικρή που αναγκάζει έναν πλήρη επανασχεδιασμό του συστήματος καύσης και ένα προηγμένο σύστημα επεξεργασίας του αερίου.

Μόνο αυτά τα δύο στοιχεία είναι αρκετά για να αυξήσουν κατά πολύ την τιμή πώλησης ενός νέου μοντέλου και να μειώσουν το περιθώριο κέρδους για τον κατασκευαστή, ώστε να το κάνουν ασύμφορο. Πράγμα που σημαίνει ότι ειδικά σε μικρότερα μοντέλα, μπορεί να σημάνει άμεσα την εξαφάνιση όλων των κινητήρων ντίζελ.

Στην πραγματικότητα, η ανάπτυξη της τεχνολογίας επεξεργασίας του καυσαερίου ντίζελ για να συμμορφώνεται με τα όρια του Euro 7 σε συνδυασμό με την αναμενόμενη μείωση του κόστους των μπαταριών τα επόμενα χρόνια, μπορεί να κοστίσει περισσότερο από την μπαταρία ενός ηλεκτρικού και βλέποντας την τάση της αγοράς και της βιομηχανίας, είναι απόλυτα κατανοητό ότι ορισμένες μάρκες φαίνεται να αποχαιρετούν ήδη το ντίζελ. Αυτός είναι και ο μεγάλος λόγος για τον οποίο μεγάλοι Όμιλοι, όπως η Stellantis, και άλλων Ευρωπαίων κατασκευαστών, έχουν ήδη καθορίσει και δηλώνουν σε κάθε ευκαιρία το μέγιστο χρονικό όριο για τη μετατροπή της γκάμας τους σε πλήρως ηλεκτρική.