Η εφοδιαστική αλυσίδα φέρνει ένα μεγάλο κύμα αλλαγών στη βιομηχανία


Η αλυσίδα εφοδιασμού των κατασκευαστών αλλάζει ραγδαία με την εξάπλωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Πως αυτές οι αλλαγές αναδιαμορφώνουν στο σύνολο τους τον κλάδο του αυτοκινήτου.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 2/4/2022

Η αυξανόμενη ζήτηση για τα ηλεκτρικά μοντέλα έρχεται να ανατρέψει την αλυσίδα εφοδιασμού της βιομηχανίας σε μια εποχή που αυτή είχε ήδη πιεστεί πολύ από την πανδημία του κορωνοϊού, τις αυξανόμενες τιμές των υλικών και τις ελλείψεις ημιαγωγών.

Με την άνθηση της ηλεκτροκίνησης και την χρονική πίεση για συγκεκριμένους στόχους πωλήσεων ηλεκτρικών μοντέλων και τερματισμού των κινητήρων εσωτερικής καύσης, η ώθηση της βιομηχανίας του κλάδου για νέες τεχνολογίες και λύσεις είναι τεράστια και τα τμήματα R&D (έρευνας και ανάπτυξης) εργάζονται με πυρετώδεις ρυθμούς για την εξέλιξη νέων λύσεων.

Ενδεικτικά, κατά τη διάρκεια του 2019 και του 2020, οι 20 κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου ξόδεψαν συνολικά σχεδόν 94 δισεκατομμύρια δολάρια για Έρευνα και Ανάπτυξη, καθώς τα σχέδια τους για νέα ηλεκτρικά μοντέλα άρχισαν να παίρνουν σάρκα και οστά, σύμφωνα με έκθεση της οικονομικής εταιρείας BDO.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, προειδοποίησε τους προμηθευτές ότι και αυτοί πρέπει να είναι έτοιμοι να απορροφήσουν το κόστος της τεχνολογικής μετάβασης. «Αυτός ο μετασχηματισμός του κλάδου δεν αφορά μόνο τους κατασκευαστές», δήλωσε ο Tavares κατά τη διάρκεια μιας τηλεδιάσκεψης στα τέλη Φεβρουαρίου. «Αφορά και τη μεγάλη βάση των προμηθευτών».

Η ανάγκη που έχει η βιομηχανία για καινοτομίες στους κινητήρες, τις μπαταρίες, τα υλικά και τις διαδικασίες παραγωγής είναι μεγάλη για να ξεκινήσουν να βάζουν τα πλάνα τους σε λειτουργία οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε κλίμακα μαζικής παραγωγής στον νέο κόσμο των EV.

Δύσκολη εξίσωση για τις startup

Δύο ανερχόμενες νεοσύστατες εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων, η Rivian και η Lucid, είδαν τις υψηλές τιμές των μετοχών τους να πέφτουν, καθώς αντιμετώπιζαν μεγάλες δυσκολίες στο να παράγουν και να λανσάρουν τα παρθενικά τους μοντέλα, χωρίς αρκετά εξαρτήματα για να επιτύχουν τους αρχικούς στόχους παραγωγής.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Rivian, RJ Scaringe, δήλωσε τον Μάρτιο ότι η εταιρεία του αναμένει να κατασκευάσει περίπου 25.000 από τα R1T pickup, R1S SUV και EDV van φέτος, που είναι τα μισά από τον αριθμό που θα μπορούσε να παράγει στο εργοστάσιο της, αν είχε αρκετά εξαρτήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού.

Η γραμμή παραγωγής του Lucid Air
Η γραμμή παραγωγής του Lucid Air

Η ιστορία είναι παρόμοια στη Lucid, η οποία μείωσε την εκτίμηση παραγωγής της για το ηλεκτρικό Lucid Air σε περίπου 14.000 μονάδες φέτος από τον προηγούμενο στόχο των 20.000 μονάδων. «Έχουμε περίπου 250 προμηθευτές σε όλο τον κόσμο, συνολικά περίπου 3.000 ανταλλακτικά. Και αυτό ήταν πραγματικά ένα φαινόμενο που οφειλόταν μόνο σε μια μικρή χούφτα από τους 250 προμηθευτές μας», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος Peter Rawlinson τον Φεβρουάριο.

Οι Rivian και Lucid έχουν πει ότι μια καλή λύση για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις των προμηθευτών τους θα είναι να φέρουν την παραγωγή ανταλλακτικών in house. Η Rivian έχει δηλώσει ότι θα αναπτύξει τους δικούς της ηλεκτρικούς κινητήρες για μελλοντικές εκδόσεις των οχημάτων της, ενώ σκέφτεται ακόμη και να ασχοληθεί με τις μπαταρίες, είπε ο Scaringe. Η Lucid δεν διευκρίνισε ποια εξαρτήματα θα μπορούσε να φτιάξει μόνη της στο μέλλον.

Κλειδί η εφοδιαστική αλυσίδα

Τα προβλήματα των Rivian και Lucid είναι ενδεικτικά της γενικότερης τάσης για όλους τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων. Οι προμήθειες λιθίου, τα μέταλλα σπάνιων γαιών, οι μαγνήτες για ηλεκτρικούς κινητήρες και η συναρμολόγηση μπαταριών είναι πλέον τόσο σημαντικά για το μέλλον τους, όσο και τα προηγμένα ηλεκτρικά οχήματα και τα εργοστάσια συναρμολόγησης.

«Αυτή τη στιγμή, οι πρώτες ύλες γίνονται γρήγορα το κέντρο του προβλήματος», δήλωσε ο Sam Fiorani, αντιπρόεδρος της εταιρείας αναλύσεων AutoForecast Solutions. «Με τη σταδιακή ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, η αλυσίδα εφοδιασμού για κινητήρες και μπαταρίες θα αυξηθεί για να καλύψει αυτόν τον όγκο. Εμπορεύματα όπως το νικέλιο, το λίθιο και το κοβάλτιο είναι τα πιο επικίνδυνα για να επιβραδύνουν αυτήν την ανάπτυξη.»

Η General Motors έχει δημιουργήσει κοινοπραξίες για την προμήθεια λιθίου με την startup εταιρεία από την Καλιφόρνια, Controlled Thermal Resources και με την LG Energy για την κατασκευή των ιδιόκτητων μπαταριών της, Ultium.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλο τον κόσμο συνάπτουν συμμαχίες με ανθρακωρύχους λιθίου και κατασκευαστές μπαταριών, ενώ φτάνουν ακόμη και να κλειδώνουν τις προμήθειες μετάλλων σπάνιων γαιών που χρειάζονται για ηλεκτρικούς κινητήρες μόνιμου μαγνήτη, οι οποίοι κυριαρχούν στη βιομηχανία.

Η εξασφάλιση της εφοδιαστικής αλυσίδας όσο το δυνατόν γρηγορότερα θα είναι το κλειδί για τις αυτοκινητοβιομηχανίες εάν θέλουν να πρωταγωνιστούν σε μια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων που σύντομα θα γίνει εξαιρετικά ανταγωνιστική, δήλωσε ο Fiorani.