H Ferrari χάνει τα σχεδιαστικά δικαιώματα της 250 GTO!


Εάν η ιταλική φίρμα ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους κατασκευαστές για τις προτάσεις της, η 250 GTO αποτελεί το «άγιο Δισκοπότηρο» των αυτοκινήτων. Και από αβλεψία, αυτό πλέον ανήκει αλλού!

  • Μιχάλης Κατωπόδης
  • 8/7/2020

Για τους ελάχιστους που δεν γνωρίζουν τι εστί 250 GTO, αναφερόμαστε σε ένα αυτοκίνητο που σχεδίασε η Carrozzeria Scaglietti (μετρ στις Ferrari) και εξέλιξε ο ικανότερος, πιθανά, μηχανικός που πέρασε ποτέ από τους Ιταλούς, Giotto Bizzarrini. Ένα πραγματικό διαμάντι, σε τέσσερις ρόδες, με V12 Colombo κινητήρα, το οποίο παράχθηκε σε μόλις 36 αντίτυπα, από το 1962 έως το 1964, ώστε να πάρει την homologation η Ferrari για την κατηγορία Group 3 Grand Touring Car της FIA.

Στις μέρες μας, η 250 GTO είναι το αυτοκίνητο που φτάνει τα υψηλότερα επίπεδα τιμών από κάθε τι άλλο, όποτε συμβεί να βγει ένα από αυτά σε δημοπρασία. Διάφοροι φορείς και περιοδικά της έχουν αποδώσει τίτλους επιπέδου «Greatest Ferrari of all time» και «Hottest car of all time», οπότε αντιλαμβάνεστε ότι δεν μιλάμε για κάτι συνηθισμένο.

Αυτό ακριβώς το μοντέλο, το «άγιο Δισκοπότηρο» της Modena, κατάφερε να απωλέσει η Ferrari μέσα από τα χέρια της. Για την ακρίβεια, έχασε τα δικαιώματα για το σχεδιασμό, μετά από έφεση που υπέβαλλε ένας μικρός κατασκευαστικός οίκος της ίδιας περιοχής, Ares Design. Η όλη υπόθεση έχει ως εξής. Η Ferrari το 2008 κατέθεσε την τελευταία της αίτηση για ανανέωση των σχεδιαστικών δικαιωμάτων στο αρμόδιο γραφείο EUIPO (European Union Intellectual Protection Office). Με δεδομένο όμως ότι επί πολλές δεκαετίες οι Ιταλοί δεν έχουν αναπαράγει σε κάποια νέα πρόταση το μοναδικό αυτό σχήμα, η Ares Design κατέθεσε μία αίτηση διεκδίκησης που βασιζόταν στη λογική «use it or lose it». Και κέρδισε…

«Στην παρούσα υπόθεση, το τμήμα ακύρωσης θεωρεί ότι η πραγματική χρήση του αμφισβητούμενου EUTM έχει αποδειχθεί επαρκώς για τους σχετικούς παράγοντες σε σχέση με τα οχήματα-παιχνίδια, τα μοντέλα υπό κλίμακα, ενώ δεν έχει γίνει χρήση του σχήματος ούτε έχουν παρουσιαστεί κατάλληλοι λόγοι για μη χρήση του, σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο από τα προϊόντα της κλάσης 12 (οχήματα) για τα οποία έχει ταξινομηθεί» είναι η τοποθέτηση της EUIPO, η οποία πρακτικά επιτρέπει στη Ferrari να κρατήσει τα δικαιώματα για τα αυτοκινητάκια…

Το αστείο στην όλη υπόθεση είναι ότι το 2018, η Ares Design προσπάθησε κα κατασκευάσει ένα μοντέλο που σε μεγάλο βαθμό αποτελούσε υβρίδιο των 250 GTO και 812 Superfast. Η Ferrari, όπως εύκολα μπορεί κανείς να φανταστεί, δεν χάρηκε με το όλο εγχείρημα και πήγε δικαστικά, όπου κέρδισε τη δίκη. Τώρα όμως τα πράγματα είναι αλλιώς. Και είτε θα καταφέρει να τα βρει με τους αντιπάλους της και να καταβάλλει ένα πολύ σοβαρό ποσό ώστε να ανακτήσει τα σχετικά δικαιώματα, είτε ετοιμαστείτε να δείτε σύντομα νέα μοντέλα στις κλασικές γραμμές των 250 GTO.