H NHTSA ανοίγει το δρόμο για αυτόνομα οχήματα χωρίς χειριστήρια


Μία από τις αγκυλώσεις που συναντά η τεχνολογία αυτόνομων οχημάτων είναι νομικής φύσεως. Στις περισσότερες χώρες του πλανήτη απαγορεύεται τα αυτοκίνητα να μην έχουν τιμόνια. Αυτό όμως σύντομα θα αλλάξει.  

  • ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΩΠΟΔΗΣ
  • 19/3/2020

Για το σκοπό αυτό, η NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), η αρμόδια υπηρεσία οδικής ασφάλειας των ΗΠΑ, συνέταξε μία πρόταση με έκταση μεγαλύτερη των 100 σελίδων. Αυτή θα έρθει να εκμοντερνίσει το υπάρχον νομικό πλαίσιο, αίροντας ορισμένους περιορισμούς που μέχρι πρότινος έμοιαζαν αυτονόητοι αλλά πλέον, με την πρόοδο της τεχνολογίας, παύουν να είναι. Για την ακρίβεια, η πρόταση αυτή σκοπεύει να «αντιμετωπίσει τις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες προκλήσεις όσον αφορά τη δοκιμή και την επαλήθευση της συμμόρφωσης με τα ομοσπονδιακά πρότυπα ασφάλειας των οχημάτων για οχήματα εξοπλισμένα με αυτοματοποιημένα συστήματα οδήγησης, που δεν διαθέτουν τα παραδοσιακά χειροκίνητα χειριστήρια που είναι απαραίτητα για τους φυσικούς οδηγούς, αλλά τα οποία είναι κλασικά οχήματα με τυπικές διαμορφώσεις καθισμάτων».

Μία τέτοια κίνηση, πέρα από σημαντική, είναι και ιστορικής σημασίας, αν σκεφτεί κανείς ότι η τελευταία φορά που υπήρξαν μεγάλες μεταβολές σε αυτό το επίπεδο, ήταν όταν οι άμαξες παραχωρούσαν τη θέση τους στα πρώτα αυτοκίνητα… Φυσικά, αρκετά σημεία της μελέτης αυτής είναι τεχνικά, ενώ οι συντάκτες της προέβλεψαν τρεις διαφορετικές περιπτώσεις, ώστε να είναι από κάθε άποψη καλυμμένοι. Μιλάμε για αυτοκίνητα με συμβατικά χειριστήρια, πλήρως αυτόνομα οχήματα χωρίς χειριστήρια και μοντέλα που διαθέτουν συνδυασμό των δύο.

Ενδεικτικά, υπάρχουν αναφορές για την προστασία του οδηγού σε περίπτωσης πρόσκρουσης, όταν κάθεται μεν κανονικά στη θέση του αλλά χωρίς τιμόνι, καθώς επίσης και για πλήρως αυτόνομα οχήματα μεταφοράς αγαθών, χωρίς οδηγό. Η προτροπή της NHTSA προς την αντίστοιχη νομοθετική εξουσία είναι έντονα θετική για τις αλλαγές, καθώς σύμφωνα με μελέτες, το 90% των ατυχημάτων προέρχονται από ανθρώπινα λάθη. Ως εκ τούτου, η αυτόνομη οδήγηση θα βοηθήσει σημαντικά στη μείωση των ατυχημάτων. Κάτι ανάλογο θα πρέπει να περιμένουμε και για την Ευρώπη, αφού και εδώ υπάρχουν εν ισχύ αντίστοιχοι περιοριστικοί νόμοι.