Ιστορικά Οχήματα: Τα νέα δεδομένα, οι κρατικές ιστορικές πινακίδες και το ΚΤΕΟ


Όλα όσα πρέπει να ξέρουν οι κάτοχοι ιστορικών οχημάτων. Τα τέλη κυκλοφορίας, η υποχρέωση ΚΤΕΟ και ασφάλισης και η άρση του περιορισμού κίνησης.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 3/5/2023

Κανονικά η 5η Μαΐου 2023 θα ήταν η μέρα που θα άλλαζε συλλήβδην την κατάσταση που ισχύει με τα ιστορικά αυτοκίνητα στη χώρα μας, τουλάχιστον για τους ήδη έχοντες ένα εξ’ αυτών. Ωστόσο τα πράγματα άλλαξαν και δόθηκε παράταση «προσαρμογής» στα νέα δεδομένα μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2024.

Για τα ιστορικά αυτοκίνητα υπάρχουν τουλάχιστον 3 Νόμοι και 2 Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα να προκύπτουν αρκετές ανατροπές στα όσα ισχύουν. Επιπλέον, «περισσεύουν» οι  τροποποιήσεις, οι καταργήσεις διατάξεων και οι νέες (μεταγενέστερες) ημερομηνίες εφαρμογής των Νόμων και των ΚΥΑ που έχουν δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

Ως αποτέλεσμα, χρειάστηκε στις αρχές Απριλίου 2023 ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές, Μιχάλης Παπαδόπουλος, να εκδώσει διευκρινιστική επιστολή για το ισχύον καθεστώς.

Τι ισχύει αυτή τη στιγμή για όσους έχουν ήδη στην κατοχή τους ιστορικό όχημα

  • Οι κάτοχοι ιστορικών οχημάτων έχουν το δικαίωμα μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2024 να τα κυκλοφορούν με τα ίδια δεδομένα που ισχύουν μέχρι σήμερα.
  • Άρα, μπορούν να κυκλοφορήσουν ελεύθερα τα ιστορικά τους οχήματα τις Κυριακές (εντός νομού και σε όμορους νομούς), ενώ σε περίπτωση εκδήλωσης κάποιας λέσχης, έχουν τη δυνατότητα να τα κυκλοφορήσουν από 2 μέρες πριν έως και 1 μέρα μετά. Τέλος, η κίνηση τις καθημερινές επιτρέπεται μόνο σε εργάσιμες μέρες και ώρες και μόνο για επίσκεψη σε συνεργείο, φανοποιείο ή κάποιο μηχανικό με την ύπαρξη αντίστοιχου αποδεικτικού στοιχείου.
  • Παράλληλα, δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας και δεν έχουν την υποχρέωση να τα περάσουν από ΚΤΕΟ.
  • Ταυτόχρονα, όμως έχουν και την υποχρέωση μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2024 να αποκτήσουν νέες, κρατικές ιστορικές πινακίδες και να «συμμορφωθούν» στις διατάξεις του Ν. 4850/2021.

Αυτή η «εξαίρεση», η παράταση ισχύος του τωρινού τρόπου κυκλοφορίας τους, προέκυψε με το Άρθρο 82 του Νόμου 5043/2023«Ρυθμίσεις σχετικά με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού - Διατάξεις για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα - Λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες επείγουσες διατάξεις», που ψηφίστηκε τη Μεγάλη Εβδομάδα στη Βουλή και δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης στις 13 Απριλίου.

Αρχικά, με βάση το Νόμο 4850/2021, τα συγκεκριμένα δεδομένα για τα ιστορικά αυτοκίνητα θα έπρεπε να ισχύουν μέχρι τις 5 Μαΐου 2023, δηλαδή 18 μήνες μετά τη δημοσίευση του συγκεκριμένου νόμου σε ΦΕΚ (5 Νοεμβρίου 2021).

Ωστόσο, η πρώτη ανατροπή, που ξετύλιξε το κουβάρι της αναστάτωσης, προήλθε με το Νόμο 5039/2023, που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ στις 3 Απριλίου 2023, σύμφωνα με τον οποίο εφαρμόζονται άμεσα οι διατάξεις του Ν. 4850/2021 σχετικά με την κυκλοφορία ιστορικών αυτοκινήτων και τη χορήγηση νέων ιστορικών πινακίδων από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών. Ακολούθησε, όμως, ο νέος Νόμος που έδωσε την «παράταση» μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2024.

Τα νέα δεδομένα για τα ιστορικά οχήματα

Τι ισχύει λοιπόν, εδώ και λίγες μέρες, για όσους αποφασίσουν να αποκτήσουν ένα ιστορικό όχημα ή να χαρακτηρίσουν ως ιστορικό ένα όχημα, αλλά και παράλληλα τι πρέπει να κάνουν, ως τις 31 Δεκεμβρίου 2024, όσοι έχουν ήδη ιστορικό όχημα στην κατοχή τους;

  • Θα πρέπει να αποκτήσουν κρατικές ιστορικές πινακίδες (ή να αλλάξουν τις υπάρχουσες ιστορικές που έχουν σε κρατικές ιστορικές), καθώς από τις 3 Απριλίου 2023 δεν επιτρέπεται, πλέον, η έκδοση ιστορικών πινακίδων από κανέναν ιδιωτικό φορέα. Οι νέες ιστορικές πινακίδες θα εκδίδονται από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών.
  • Θα πρέπει να έχουν βεβαίωση χαρακτηρισμού του οχήματος ως ιστορικού. Ο χαρακτηρισμός ενός οχήματος ως ιστορικού εξακολουθεί να δίνεται αποκλειστικά από τους φορείς που εκπροσωπούν νόμιμα στην Ελλάδα τη Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Α.), τη Διεθνή Ομοσπονδία Μοτοσικλέτας (Δ.Ο.Μ.) και τη Διεθνή Ομοσπονδία Παλαιού Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Π.Α.), βάσει των διεθνών αρχών, απαιτήσεων και προϋποθέσεων.
  • Θα πρέπει τα ιστορικά οχήματα να περνούν ΚΤΕΟ κάθε χρόνο, αν και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τελικά μπορεί η υποχρέωση αυτή να γίνει ανά 2ετία, όπως συμβαίνει και με τα υπόλοιπα αυτοκίνητα.
  • Θα πρέπει να καταβάλλουν τέλη κυκλοφορίας ανάλογα με τον κυβισμό, από 50 € έως 200 € για τα αυτοκίνητα και 25 € ή 50 € για τις μοτοσυκλέτες. Ωστόσο, ιστορικά οχήματα ηλικίας άνω των 45 ετών και λεωφορεία απαλλάσσονται από τέλη.
  • Θα πρέπει να έχουν αποδεικτικό ότι διεγράφη το όχημα από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
  • Πλέον, θα κυκλοφορούν ελεύθερα στους δρόμους καθημερινά, όπως συμβαίνει και με όλα τα υπόλοιπα οχήματα, με την προϋπόθεση ότι το όχημα είναι ασφαλισμένο, ενώ θα έχουν δικαίωμα να κυκλοφορούν ελεύθερα και εντός του μικρού Δακτυλίου της Αθήνας.

Η οριστική διαγραφή του ιστορικού οχήματος από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στοχεύει - και θα έχει ως αποτέλεσμα - τη μείωση του μέσου όρου ηλικίας των ταξινομημένων οχημάτων, που είναι από τους γηραιότερους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Για να δείτε αναλυτικά τι ισχύει με τους τρόπους χορήγησης των κρατικών ιστορικών πινακίδων και τη μορφή που θα έχουν για τα αυτοκίνητα και τις μοτοσυκλέτες, πατήστε ΕΔΩ.

Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί, ότι αυτή τη στιγμή δεν είναι εφικτή η έκδοση κρατικών ιστορικών πινακίδων, καθώς ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η ενημέρωση των αρμόδιων Διευθύνσεων Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών από το Υπουργείο σχετικά με τον τρόπο υλοποίησης των διατάξεων αυτών.