Iστορική απεργία ξεκινούν οι εργαζόμενοι σε Stellantis, GM και Ford - Αυτό είναι το κόστος για τις εταιρείες


Οι διαπραγματεύσεις του σωματείου εργαζομένων και των αυτοκινητοβιομηχανιών έπεσαν στο κενό, παρά την πρόθεση των εταιρειών να αυξήσουν τους μισθούς έως και 20%.

  • ΦΩΤΟ: FORD
  • 15/9/2023

Το UAW (United Auto Workers) είναι ένα από τα μεγάλα σωματεία εργαζομένων στον τομέα του αυτοκινήτου, αριθμώντας 391.000 ενεργά μέλη.

Τις τελευταίες εβδομάδες μπήκε σε διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης των συμβολαίων των μελών της με τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στις ΗΠΑ, τη Stellantis, τη General Motors και τη Ford, ζητώντας αύξηση αποδοχών κατά 40% και εργασία 32 ωρών την εβδομάδα.

Ωστόσο, λίγο πριν τη λήξη της προθεσμίας και ενώ οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονταν μεταξύ των δύο πλευρών, οι εργαζόμενοι αποφάσισαν να ξεκινήσουν απεργία. Πρόκειται για μία ιστορική στιγμή αφού στα 88 χρόνια ιστορίας του σωματείου ποτέ δεν υπήρξε ταυτόχρονη απεργία στις τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες.

Για αυτό, σύμφωνα με το Anderson Economic Group, μία τόσο μαζική κινητοποίηση ενδέχεται να προκαλέσει ζημιές της τάξης των 5 δισ. ευρώ, ακόμα κι αν όλες οι εγκαταστάσεις των εταιρειών κλείσουν για μόλις 10 μέρες.

Ο πρόεδρος του UAW, Shawn Fein, δήλωσε την Πέμπτη πως αν δεν προχωρήσει η διαδικασία και δεν ανανεωθούν τα συμβόλαια (που λήγουν τις προσεχείς μέρες μετά από 4 χρόνια), το σωματείο θα κατέβει σε απεργία: «Για να κερδίσουμε, θα πρέπει να αναλάβουμε δράση. Ετοιμαζόμαστε να απεργήσουμε με τρόπο που δεν θα έχουν δει ξανά αυτές οι εταιρείες.»

Η Ford είχε δεχθεί να προσφέρει αύξηση των αποδοχών για τους εργαζομένους κατά 20%, η GM κατά 18%, κι η Stellantis κατά 17,5%. Ωστόσο οι αυξήσεις δεν ικανοποίησαν το σωματείο ενώ την ίδια στιγμή κανένας συμβιβασμός δεν έγινε στο κομμάτι των εργασιακών ωρών.

Κάπως έτσι η διαπραγμάτευση έπεσε σε τοίχο και οι εργαζόμενοι αποφάσισαν να προχωρήσουν σε απεργιακές κινητοποιήσεις. Αυτές αναμένεται να προκαλέσουν αρκετά προβλήματα, όχι μόνο στις αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά και στους προμηθευτές, στους αντιπροσώπους και φυσικά στους πελάτες που περιμένουν να παραλάβουν τα νέα τους οχήματα.  

Η GM με ανακοίνωση δήλωσε: «Είμαστε απογοητευμένοι από τις ενέργειες της ηγεσίας της UAW, παρά το άνευ προηγουμένου οικονομικό πακέτο που τέθηκε στο τραπέζι. Θα συνεχίσουμε να διαπραγματευόμαστε καλή τη πίστη με το σωματείο για να καταλήξουμε σε συμφωνία το συντομότερο δυνατό». 

Σε ανάλογο ύφος ήταν και η δηλώσεις που έκανε την Πέμπτη ο CEO της Ford, Jim Farley, ενώ η Stellantis στην επίσημη ανακοίνωσή της αναφέρει: «Είμαστε απογοητευμένοι από την άρνηση της ηγεσίας της UAW να δεσμευτεί με υπεύθυνο τρόπο για την επίτευξη μίας δίκαιης συμφωνίας προς το συμφέρον των εργαζομένων μας, των οικογενειών τους και των πελατών μας. Η εταιρεία είναι σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και θα λάβει όλες τις απαραίτητες αποφάσεις για την προστασία των δραστηριοτήτων της».