Κυκλοφοριακό: Πόσες ώρες χάνει συνολικά ο μέσος οδηγός μέσα στην κίνηση των πόλεων


Ανησυχητικά είναι τα ευρήματα έρευνας για την αύξηση της κίνησης στα μεγάλα αστικά κέντρα με ότι αυτό σημαίνει για την καθημερινότητα των οδηγών και την επιβάρυνση του περιβάλλοντος με ρύπους.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 9/12/2021

To μεγάλο πρόβλημα με το μποτιλιάρισμα και την ασφυκτική κίνηση στους δρόμους που έχει φέτος η Αθήνα αποτυπώνεται και σε διεθνείς έρευνες. Από κοντά ακολουθεί και η Θεσσαλονίκη, η οποία έχει σαφώς μία σχετικά καλύτερη εικόνα. 

Οι άδειοι δρόμοι ήταν συχνό φαινόμενο κατά το πρώτο lockdown του 2020 στην αρχή της πανδημίας. Αυτό έφερε μία αποσυμφόρηση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πρωτεύουσας και επομένως και λιγότερους ρύπους διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.

Η επαναφορά της κανονικότητας έστω και με περιορισμούς έφερε την επιστροφή της κυκλοφοριακής συμφόρησης και του χάους που παρατηρείται καθημερινά στους δρόμους. Οι δρόμοι της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης τη φετινή χρονιά ασφυκτιούν σχεδόν όλες τις ώρες και τις περισσότερες ημέρες οι ώρες αιχμής έχουν αυξηθεί σημαντικά.

Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της INRIX Inc. για το 2021, μίας εταιρείας που εδρεύει στην Ουάσινγκτον των Ηνωμένων Πολιτειών και ειδικεύεται στις έρευνες για τις μεταφορές και την κυκλοφοριακή συμφόρηση στις πόλεις, πλέον η Αθήνα καταλαμβάνει την 30ή θέση στον χάρτη των πιο πολυσύχναστων πόλεων παγκοσμίως από την 35η που ήταν το 2020 με τον μέσο οδηγό να χάνει 70 ώρες ετησίως μέσα στην κίνηση στους δρόμους.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 50 χώρες σε όλο τον πλανήτη και πάνω από 1.000 πόλεις. Η αρνητική πρωτιά ανήκει στο Λονδίνο, όπου οι οδηγοί χάνουν κατά μέσο όρο 148 ώρες ετησίως στην κίνηση, ενώ πολύ κοντά στη 2η θέση ακολουθεί το Παρίσι με 140 ώρες. H κατάσταση δεν είναι καλύτερη ούτε στις υπόλοιπες μεγαλουπόλεις που ακολουθούν στην κατάταξη, όπως οι Βρυξέλλες, η Νέα Υόρκη, το Σικάγο, η Μόσχα και η Ρώμη.

Ο μέσος όρος ταχύτητας στο κέντρο της Αθήνας είναι 24 χλμ./ώρα, όταν το 2020 ήταν 26 χλμ./ώρα και το 2019 ήταν 19 χλμ./ώρα. Η μέση ταχύτητα περιφερειακά του κέντρου είναι 35 χλμ./ώρα, ενώ μέσα στον αστικό ιστό της Αθήνας πέφτει στα 14 χλμ./ώρα, όταν πέρυσι ήταν 15 χλμ./ώρα.

Το ίδιο πρόβλημα υπάρχει φυσικά και στην Θεσσαλονίκη, με την εικόνα να είναι κάπως καλύτερη σε σχέση με την Αθήνα. Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στην 48η θέση παγκοσμίως, με τον μέσο οδηγός να σπαταλά μέσα στο 2021 συνολικά 22 χαμένες ώρες στην κίνηση της πόλης.

Η μέση ταχύτητα στο κέντρο της πόλης ήταν 20 χλμ./ώρα, περιφερειακά η μέση ταχύτητα αγγίζει τα 23 χλμ./ώρα, ενώ μέσα στον αστικό ιστό φτάνει τα 18 χλμ./ώρα.

Την μελέτη της εταιρείας INRIX Inc. υπογράφει ο αναλυτής, Bob Pishue, ο οποίος επεσήμανε πως «η κίνηση στους δρόμους είναι ένας δείκτης στενά συνδεδεμένος με την οικονομική δραστηριότητα και την ανάκαμψη. Οι έντονες διαφορές είναι το αποτέλεσμα των διαφορετικών προσεγγίσεων των κυβερνήσεων στους περιορισμούς της πανδημίας, των δομών των πόλεων, των επιχειρηματικών κέντρων στο κέντρο της πόλης και της ικανότητας των εργαζομένων να δουλεύουν από απόσταση».