Μετρό Θεσσαλονίκης: Κάναμε αυτοψία στον σταθμό «Παπάφη» (photos)


Ο σταθμός του μετρό «Παπάφη» στη Θεσσαλονίκη άνοιξε τις πύλες του στο κοινό και το caranddriver.gr επισκέφτηκε τις τετραώροφες εγκαταστάσεις ανακαλύπτοντας τις πρώτες λεπτομέρειες για τη λειτουργία του.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ - ΦΩΤΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ
  • 28/11/2022

Στο πλαίσιο του Open House Thessaloniki 2022, ενός θεσμού για την ανάδειξη και προώθηση της αρχιτεκτονικής που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στην πόλη, το Σαββατοκύριακο 26-27/11, ο Σταθμός του Μετρό «Παπάφη» άνοιξε τις πύλες του στο κοινό, προκειμένου ο κόσμος να πάρει μία πρώτη γεύση για το τί πρέπει να περιμένει με την ολοκλήρωση του έργου.

Στο σημείο βρισκόταν και ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό, κ. Νίκος Ταχιάος, ο οποίος υποδέχτηκε τους πρώτους επισκέπτες. Ο σταθμός παρέμεινε ανοιχτός και τις δύο μέρες, από τις 10:00 μέχρι τις 15:00, με τον κ. Ταχιάο, αλλά και τους υπεύθυνους και επιβλέποντες μηχανικούς να απαντούν στις ερωτήσεις του κοινού.

Το caranddriver.gr βρέθηκε εκεί, μεταφέροντας μία πρώτη εικόνα σχετικά με το χρονικό πλαίσιο ολοκλήρωσης του έργου, καθώς και τις τεχνολογίες και καινοτομίες που διαθέτει, όχι μόνο ο σταθμός, αλλά και το Μετρό Θεσσαλονίκης συνολικά.

Ο σταθμός Παπάφη βρίσκεται στη συμβολή της Λεωφ. Κωνσταντίνου Καραμανλή και των οδών Παπάφη και Συμεωνίδη, ενώ έχει δύο εισόδους, αμφότερες επί της Κων/νου Καραμανλή. Είναι ο έβδομος στη σειρά σταθμός της βασικής γραμμής.

Ο κ. Νίκος Δένης, Επιβλέπων Μηχανικός του έργου, πραγματοποίησε μία πλήρη ξενάγηση σε όλους τους χώρους ξεκινώντας από το επίπεδο 1, όπου θα τοποθετηθούν τα εκδοτήρια και οι μηχανισμοί επικύρωσης των εισιτηρίων, και καταλήγοντας στο επίπεδο 4, όπου βρίσκονται οι αποβάθρες. «Στο επίπεδο 2 βρίσκονται τα συστήματα λειτουργίας του σταθμού. Κάμερες, φώτα, σκάλες ελέγχονται φυσικά από το γραφείο του σταθμάρχη, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία του σταθμού, αλλά όχι του τραίνου, και βρίσκεται εδώ. Στο επίπεδο 3 βρίσκονται όλα τα συστήματα ασφαλείας, τα οποία ενδιαφέρουν αποκλειστικά εμάς, και όχι το κοινό,» είπε ο κ. Δένης.

Ο σταθμός δεν έχει ολοκληρωθεί, ωστόσο βρίσκεται σε πολύ καλό σημείο, με μόνο μικρές προσθήκες να έχουν απομείνει, όπως για παράδειγμα η τοποθέτηση των διαδρομών με αυλακώσεις για τα ΑΜΕΑ, η εγκατάσταση των αεραγωγών από τη μία πλευρά της αποβάθρας και κάποιων συστημάτων φωτισμού.

Ο κ. Δένης προχώρησε σε σύγκριση των καινοτομιών και των συστημάτων ασφαλείας που θα έχει το Μετρό Θεσσαλονίκης, όταν ολοκληρωθεί, με αυτό της Αθήνας. «Η μεγαλύτερη καινοτομία του δικτύου είναι ότι το κοινό, μπαίνοντας στο σταθμό, είναι αποκλεισμένο από τις γραμμές. Υπάρχουν αυτές οι γυάλινες, προστατευτικές πόρτες, οι οποίες όταν δεν υπάρχει τραίνο, είναι κλειστές. Έτσι οι επιβάτες δε διατρέχουν κίνδυνο να πέσουν από την αποβάθρα».

Άλλη μία καινοτομία έχει εφαρμοστεί στη λειτουργία των γραμμών, και αφορά τον τρόπο με τον οποίο τροφοδοτείται το τραίνο με ρεύμα. Μία γραμμή μόνωσης έχει τοποθετηθεί πάνω από τις κύριες γραμμές όπου εφάπτεται ο συρμός, προκειμένου να εξασφαλίζεται η ασφάλεια των μηχανικών που εργάζονται σε αυτές, σε περίπτωση βλάβης ή για λόγους συντήρησης.

Έπειτα, ο κ. Δένης έδωσε την ευκαιρία στους παρευρισκόμενους πολίτες να εισέλθουν μέσα στο συρμό, ο οποίος λειτουργεί κανονικά. Ο μηχανικός εξήγησε ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης διαθέτει δύο μονές σήραγγες, οι οποίες βρίσκονται δεξιά και αριστερά της αποβάθρας, σε αντίθεση με αυτό της Αθήνας, που έχει τις αποβάθρες εκατέρωθεν των γραμμών, οι οποίες είναι εκτεθειμένες στη μέση. Αυτό έγκειται στην ασφάλεια, τόσο των επιβατών, όσο και των εργατών και μηχανικών. Εκτός αυτού, οι συρμοί του Μετρό δεν έχουν οδηγό, κάτι που αποτελεί ξεχωριστό χαρακτηριστικό του δικτύου και συνηθίζεται κατά κόρον στα δίκτυα Μετρό άλλων χωρών της Ευρώπης.

Αυτή τη στιγμή, το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει στη διάθεση του 18 συρμούς, οι οποίοι αποτελούνται από 4 βαγόνια ο καθένας, τα οποία έχουν χωρητικότητα 450 ατόμων συνολικά. Η συχνότητα των δρομολογίων σε ώρες αιχμής θα είναι 1,5 λεπτό, ενώ σχεδιάζεται και η διεύρυνση του ωραρίου μετά τις 00:00 για την Παρασκευή και το Σάββατο, καθώς η Θεσσαλονίκη είναι μία πόλη με έντονη νυχτερινή και φοιτητική ζωή. Η διαδρομή από τη Ν. Ελβετία μέχρι τον Ν. Σιδηροδρομικό Σταθμό θα διαρκεί 17 λεπτά.

Οι συρμοί βρίσκονται σε διαρκή επικοινωνία μεταξύ τους, και αυτό επιτυγχάνεται μέσω  ειδικών ραδιοφάρων που βρίσκονται, τόσο πάνω στους συρμούς, όσο και κατά μήκος της σήραγγας, και μεταδίδουν την τοποθεσία κάθε τραίνου ανά πάσα στιγμή. Έτσι, σε περίπτωση βλάβης, καθυστέρησης, ή οποιουδήποτε άλλου κωλύματος, ο κάθε συρμός «γνωρίζει» την ακριβή τοποθεσία των υπολοίπων, κι έτσι προσαρμόζει την ταχύτητά και την κίνησή του σε κάθε συνθήκη. Η τροφοδότηση των σταθμών με ρεύμα γίνεται με ανεξάρτητο τρόπο, ενώ γεννήτριες έχουν τοποθετηθεί σε συχνότητα περίπου δύο σταθμών, έτσι ώστε, το δίκτυο να βρίσκεται σε λειτουργία, ακόμα και σε περίπτωση διακοπής ρεύματος ή βλάβης.

Η απουσία οδηγού έχει επεκτείνει το χρόνο δοκιμών των τραίνων, οι οποίες ξεκίνησαν πριν ένα χρόνο, και αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023, όποτε και θα τεθεί σε λειτουργία ολόκληρο το δίκτυο, από το Αμαξοστάσιο της Πυλαίας μέχρι τον Ν. Σιδηροδρομικό Σταθμό.

Τον Αύγουστο του 2024 θα εγκαινιαστούν και οι 5 σταθμοί της Καλαμαριάς στην Ανατολική Θεσσαλονίκη, ενώ ήδη έχει γίνει η παραγγελία άλλων 15 συρμών που θα πλαισιώσουν και θα ενισχύσουν το έργο. Τα σχέδια επέκτασης έχουν ήδη ξεκινήσει στη Δυτ. Θεσσαλονίκη, για τη δημιουργία σταθμών στη Σταυρούπολη, την περιοχή του Λαγκαδά, μέχρι και στο Στρατιωτικό Νοσοκομείο 424, ενώ το πλάνο είναι η γραμμή να φτάνει μέχρι και το Αεροδρόμιο στα ανατολικά.