Το 2024 δεν ήταν μια καλή χρονιά για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Οι παγκόσμιες πωλήσεις οχημάτων αυξήθηκαν ελάχιστα, η ηλεκτροκίνηση γνώρισε μεγάλη αμφισβήτηση, οι κινέζικες μάρκες κέρδισαν σημαντικά μερίδια σε βάρος των ευρωπαϊκών, των αμερικανικών και δευτερευόντως των ιαπωνικών και κορεατικών εταιρειών, ενώ ο απρόβλεπτος Trump αποτελεί φόβητρο για έναν κλάδο, που βρίσκεται προφανέστατα σε κρίση.
Όλα αυτά αποτυπώθηκαν -μεταξύ άλλων- στη κρίση που συνταράσσει τον όμιλο Volkswagen, αλλά και στην εκπαραθύρωση του πρώην πανίσχυρου Νούμερο Ένα του ομίλου Stellantis, Carlos Tavares, ο οποίος δεν διάβασε σωστά τα μηνύματα των καιρών εφαρμόζοντας αποτυχημένες και ζημιογόνες πολιτικές.
Το 2025 θα κληθεί να σταθεί η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία στα πόδια της και να αντιμετωπίσει μια σειρά από φλέγοντα ζητήματα, αλλιώς κινδυνεύει ακόμη και η ύπαρξη γνωστών αυτοκινητοβιομηχανιών. Μια πρώτη γεύση πήραμε ήδη με τη Nissan, η οποία ποντάρει στην επιβίωση της μόνο μέσα από τη δημιουργία ενός ενιαίου ομίλου υπό την σκέπη και τη χρηματοδότηση της Honda και με την υποστήριξη της Mitsubishi.
Ας δούμε λοιπόν ορισμένες από τις σημαντικότερες προκλήσεις που φέρνει το 2025 αντί μποναμά στον κλάδο της αυτοκίνησης.
Εφοδιαστικές αλυσίδες
Ο εφοδιασμός των αυτοκινητοβιομηχανιών με εξαρτήματα και πρώτες ύλες δεν έχει αποκατασταθεί ακόμη πλήρως, αν και έχει περάσει ήδη μια τετραετία από την περίοδο έλλειψης ημιαγωγών. Δυστυχώς, η κατάσταση βελτιώνεται μόνο αργά στον συγκεκριμένο τομέα και έτσι θα συνεχιστεί και το 2025 το φαινόμενο της αναβολής λανσαρίσματος νέων μοντέλων λόγω καθυστερήσεων στον εφοδιασμό των εργοστασίων με τα απαραίτητα εξαρτήματα.
Όρια ρύπων
Το 2025 θα μειωθούν οι μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για τους στόλους των εταιρειών αυτοκινήτου στα 93,6 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, μια τιμή που είναι κατά 15% χαμηλότερη από τα 110 γραμμάρια, τα οποία ίσχυαν ως όριο το 2021. Οι υπερβάσεις του αυστηρότερου ορίου επισύρουν δρακόντεια πρόστιμα και προκαλούν μεγάλη πίεση στις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς πρέπει να αυξήσουν σημαντικά τις πωλήσεις ηλεκτροκίνητων μοντέλων, αν και η ζήτηση γι αυτά μειώνεται συνεχώς. Έτσι προτιμούν να πωλούν πολλές φορές ηλεκτροκίνητα οχήματα κάτω του κόστους, προκειμένου να γλιτώσουν πολύ υψηλότερες ζημιές από τα πρόστιμα. Φαύλος κύκλος!
Μειωμένη ζήτηση
Η ευρωπαϊκή οικονομία εμφανίζει στασιμότητα, ενώ η γεωπολιτική αστάθεια προκαλεί ανασφάλεια στους πολίτες, που βλέπουν τα πραγματικά τους εισοδήματα να μειώνονται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένα φρενάρισμα στις λιανικές πωλήσεις, οι οποίες αποτελούν και τη σημαντικότερη πηγή κερδοφορίας των αυτοκινητοβιομηχανιών, κάτι που θα ισχύσει το 2025 εντονότερα για τις ταξινομήσεις καινούργιων αμιγώς ηλεκτροκίνητων μοντέλων λόγω περιορισμένων κρατικών επιδοτήσεων. Συγκρατημένες είναι και οι προβλέψεις, όσον αφορά στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, όπου αναμένεται μια ελαφρά αύξηση πωλήσεων της τάξης του 3% σε σχέση με το 2024.
Στροφή στη βενζίνη
Η αμφισβήτηση της ηλεκτροκίνησης στρέφει ολοένα περισσότερους υποψήφιους αγοραστές σε μοντέλα υβριδικής τεχνολογίας με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Το 2025 θα δούμε πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες να αλλάζουν τα αρχικά πλάνα τους και να ανακαλύπτουν και πάλι τη…γοητεία των κινητήρων βενζίνης και -λιγότερο- πετρελαίου, προκειμένου να έχουν ανταγωνιστικές προτάσεις στις συγκεκριμένες κατηγορίες.
Εμπορικός πόλεμος
Θα είναι πραγματικά καταστροφικό, αν τελικά κηρύξει ο Donald Trumo εμπορικό πόλεμο στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, γιατί θα έχει αρνητικές συνέπειες και για τα δύο μέρη. Το τοπίο είναι προς το παρόν θολό, ενδέχεται όμως να υποχρεωθούν να μεταφέρουν αρκετές ευρωπαϊκές μάρκες την παραγωγή τους από άλλες χώρες στις ΗΠΑ, κάτι που απαιτεί χρόνο και σημαντικές επενδύσεις.
Η επέλαση των Κινέζων
Το 2024 διαπίστωσε και ο πιο αδαής, ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πλέον ανταγωνιστικές με τις δυτικές και ότι έχουν επιπρόσθετα το προνόμιο του χαμηλότερου κόστους παραγωγής. Οι Κινέζοι κατοχύρωσαν πρώτα την κυριαρχία τους στην εγχώρια αγορά προκαλώντας έτσι κρίση σε ομίλους, όπως της Volkswagen και στη συνέχεια ξεκίνησαν τη μαζική απόβαση στην Ευρώπη, ενώ θα εξαπλωθούν σταδιακά παντού. Το 2025 θα δείξει, αν μπορούν να δώσουν οι Δυτικοί πειστικές απαντήσεις με ανταγωνιστικά μοντέλα σε εξίσου χαμηλές τιμές, αφού η επιβολή δασμών εισαγωγής στα μοντέλα made in China παρακάμπτεται εύκολα με τη δημιουργία ευρωπαϊκών μονάδων παραγωγής από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Χρηματιστηριακή αξία
Η φετινή χρονιά κλείνει με μεγάλες απώλειες για τις τιμές των μετοχών των τεσσάρων ευρωπαϊκών ομίλων της VW, της Stellantis, της Mercedes και της BMW. H Stellantis εμφάνισε από την αρχή του χρόνου έως τα μέσα Δεκεμβρίου μια πτώση της τάξης του 37%, η μετοχή της Volkswagen έπεσε 23% και της BMW κατά 21%, ενώ της Renault κατέγραψε γύρω στο 19% άνοδο, χάρη στην περιορισμένη παρουσία της γαλλικής εταιρείας στις αγορές των ΗΠΑ και της Κίνας. Η κακή χρηματιστηριακή εικόνα προέκυψε ως αποτέλεσμα των λανθασμένων επιλογών πολλών εταιρειών αυτοκινήτου, οπότε πρέπει να αλλάξουν στρατηγική προκειμένου να προσελκύσουν πάλι επενδυτές για τη χρηματοδότηση των νέων σχεδίων τους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Καμουφλαρισμένα πρωτότυπα ή αλλιώς «μουλάρια»: Πώς μπήκαν στο στόχαστρο των κατασκόπων
Η Lamborghini εύχεται καλά Χριστούγεννα με μια συγκινητική ιστορία (video)
Θηρίο παντός καιρού! Ντεμπούτο για το πρώτο μετεωρολογικό όχημα στην Ελλάδα (photos)