Οι οver-the-air ενημερώσεις λογισμικού «φλέβα χρυσού» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες


Η νέα μόδα των over the air αναβαθμίσεων και ενημερώσεων λογισμικού κατακτά και τα αυτοκίνητα. Γιατί τις προωθούν τόσο έντονα οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Πόσο πρόθυμοι είναι οι οδηγοί να… πληρώνουν εξτρά για μία αναβάθμιση στις υπηρεσίες ή την απόδοση του αυτοκινήτου τους.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ, ΠΗΓΗ: AUTOMOTIVE NEWS
  • 14/12/2021

Οι over the air αναβαθμίσεις και ενημερώσεις λογισμικού όπως τις γνωρίζουμε σήμερα στα smartphone θα περάσουν τα επόμενα χρόνια και στα αυτοκίνητα. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες τις προωθούν με ιδιαίτερη ζέση και κάνουν λόγο για μία τεράστια δυνητική πηγή εσόδων. Είναι όμως πρόθυμοι οι καταναλωτές και οι οδηγοί να πληρώνουν κάθε φορά για μία παραπάνω αναβάθμιση στις υπηρεσίες ή την απόδοση του αυτοκινήτου τους;

Η απάντηση έρχεται από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού Ωκεανού, και φυσικά μιλάμε για τις ΗΠΑ, όπου αρχής γενομένης από αυτή την εβδομάδα, οι ιδιοκτήτες οχημάτων της Dodge, οι οποίοι επιθυμούν να αποκτήσουν περισσότερη ιπποδύναμη στα αυτοκίνητα τους, μπορούν απλώς να την… «κατεβάσουν» μέσω over the air ενημερώσεων λογισμικού. Όμως το ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι ότι οι ιδιοκτήτες των pick-up Dodge Ram θα μπορούν σύντομα να αγοράσουν online με τον ίδιο τρόπο επιπλέον ωφέλιμο φορτίο για τα pick-up οχήματά τους!

Αυτό μπορεί να ακούγεται σαν να μιλάμε για σενάριο επιστημονικής φαντασίας αλλά δεν είναι ακριβώς έτσι. Οι over-the-air αναβαθμίσεις απόδοσης και οι ενημερώσεις λογισμικού στα σύγχρονα αυτοκίνητα τα επόμενα χρόνια θα είναι πραγματικότητα. Ο καταναλωτής και οδηγός θα έχει την ευκαιρία να «κατεβάσει» και να αγοράσει προφανώς μία αναβάθμιση στην απόδοση του αυτοκινήτου του ή μία νέα έκδοση λογισμικού ή ενημέρωση με νέες δυνατότητες και το ίδιο το αυτοκίνητο θα την κατεβάζει διαδικτυακά.

Οι κατασκευαστές φυσικά δεν είναι διατεθειμένοι να αφήσουν μία τέτοια ευκαιρία να πάει χαμένη. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δελεάζονται στην ιδέα να μπορούν να πωλούν υπηρεσίες και λογισμικό από απόσταση και στην ουσία να βγάζουν περισσότερα κέρδη από τα αυτοκίνητα τους ακόμα και πολύ καιρό μετά την απομάκρυνσή τους από τη γραμμή παραγωγής, αλλά και από την αντιπροσωπεία.

Για παράδειγμα η General Motors, προσβλέπει σε έως και 25 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια έσοδα έως το 2030 από την παροχή συνδρομητικών υπηρεσιών και αναβαθμίσεων λογισμικού. Η Stellantis την περασμένη εβδομάδα, ανακοίνωσε την στρατηγική της πάνω στο συγκεκριμένο θέμα με στόχο να φέρει έσοδα στον Όμιλο 23 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως έως το 2030.

«Σκοπεύουμε να εμβαθύνουμε τον συναισθηματικό δεσμό ανάμεσα στους πελάτες μας και τις μάρκες που αγαπούν. Αν το παρελθόν ήθελε την αύξηση του κέρδους μετακινώντας τους πελάτες μας προς τα πάνω σε ότι αφορά τον εξοπλισμό, το μέλλον μας είναι να προσφέρουμε στους πελάτες μας υπηρεσίες βασισμένες στο λογισμικό», δήλωσε η Mamatha Chamarthi, επικεφαλής της επιχείρησης λογισμικού της Stellantis στην παρουσίαση που έγινε σε επενδυτές του Ομίλου.

Όμως, το κατά πόσο οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορέσουν να πείσουν τους πελάτες να κρατήσουν τα πορτοφόλια τους… ανοιχτά και να συνεχίσουν να ξοδεύουν πολύ καιρό μετά την αγορά ενός οχήματος δεν είναι σαφές.

Αυτό σημαίνει ότι για να επιτύχουν τις φιλόδοξες προβλέψεις επιπλέον εσόδων με βάση το λογισμικό, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να βρουν τρόπους να κάνουν το ίδιο το όχημα λιγότερο ακριβό, τόνισε με νόημα ο CEO της Stellantis, Carlos Tavares.

«Όλα αυτά εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την οικονομική προσιτότητα αυτού που κάνουμε», δήλωσε ο Carlos Tavares. «Κάτι πρέπει να βελτιωθεί στη δομή του κόστους αυτής της φανταστικής συσκευής κινητικότητας που ονομάζεται αυτοκίνητο… και όλα αυτά προκειμένου να βεβαιωθούμε ότι αυτή η τεχνολογία δεν πρόκειται να δημιουργήσει την κινητικότητα που θα είναι προσιτή μόνο στην ελίτ».

Το μοντέλο της Tesla

Σε πολλές περιπτώσεις οι αυτοκινητοβιομηχανίες ακολουθούν πλέον το παράδειγμα της αμερικανικής Tesla, καθώς εξοπλίζουν τα οχήματα με δυνατότητες over-the-air αναβαθμίσεων, αρκετά χρόνια αφού η αμερικάνικη εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων άρχισε να το κάνει. Παράδειγμα προς μίμηση αποτελούν και οι παγκόσμια καταξιωμένες εταιρείες τεχνολογίας, όπως η Apple, οι οποίες χρησιμοποιούν εδώ και καιρό την συνδεσιμότητα για να δημιουργήσουν έσοδα και να κάνουν τους πελάτες τους «πιστούς» στη μάρκα.

Το λεγόμενο brand loyalty είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες επιτυχίας και διασφάλισης εσόδων παραδοσιακά άλλωστε. Η Stellantis δηλώνει ότι η αγορά λογισμικού και υπηρεσιών που επιθυμεί να αξιοποιήσει θα ανέλθει σε 225 δισεκατομμύρια δολάρια συνολικά έως το 2030 και κάτι τέτοιο θα εκτοξεύσει τα περιθώρια κέρδους, ανάλογα με αυτά που ήδη απολαμβάνουν οι εταιρείες τεχνολογίας. Ενδεικτικά, το περιθώριο λειτουργικού κέρδους της Apple της τάξης του 29% για το τρίτο τρίμηνο του έτους είναι σχεδόν τριπλάσιο από το μόλις 10% το οποίο προβλέπει η Stellantis για όλο το 2021.

Αυτό το είδος του δυνητικού περιθωρίου κέρδους εξηγεί με τον καλύτερο τρόπο γιατί οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι τόσο ζεστές και προωθούν την αγορά του λογισμικού.

Όμως υπάρχει μία παγίδα. Μπορεί οι αυτοκινητοβιομηχανίες, να μπορούν να πείσουν τους πελάτες τους να πληρώσουν επιπλέον για νέες δυνατότητες και λειτουργίες, όπως η τεχνολογία υποβοήθησης του οδηγού, όμως θα δυσκολευτούν πάρα πολύ στην περίπτωση που προσπαθήσουν να χρεώσουν εξτρά υπηρεσίες για ανέσεις και δυνατότητες που οι οδηγοί έχουν συνηθίσει σήμερα να απολαμβάνουν δωρεάν στα αυτοκίνητά τους.

Στη Γερμανία και τη Νορβηγία, για παράδειγμα, η Audi προσφέρει τους αναβαθμισμένους προβολείς Matrix LED στα e-tron και e-tron Sportback έναντι μηνιαίας χρέωσης, αφού οι αγοραστές εξαντλήσουν μια περίοδο δωρεάν δοκιμής. Οι ιδιοκτήτες του ηλεκτρικού Polestar 2 στην Ευρώπη μπορούν να αγοράσουν μια αναβάθμιση της απόδοσης των ηλεκτροκινητήρων του αυτοκινήτου, που παρέχει επιπλέον 67 ίππους ίππους, έναντι 1.000 περίπου ευρώ.

“Always on”

Την προηγούμενη εβδομάδα η Ford ανακοίνωσε τη διάθεση ενός εργαλείου «επιτόπιας εξυπηρέτησης για επιχειρήσεις», με το οποίο η εταιρεία ελπίζει ότι θα βοηθήσει στη διαφοροποίηση της επιχειρηματικής μονάδας FordPro και στη δημιουργία επιπλέον εσόδων. Το εργαλείο αυτό, το οποίο ονομάζεται Viizr, παρέχει στις επιχειρήσεις μια σειρά υπηρεσιών, από δυνατότητες ψηφιοποίησης προσφορών εργασίας και τιμολογίων, έως προγραμματισμό, αποστολή και συντονισμό τεχνικών οδηγιών. Η Ford είπε, επίσης, ότι σκοπεύει να ενισχύσει μια «always on» σχέση με τους πελάτες της για να δημιουργήσει νέες μορφές εσόδων μέσω της συνδεσιμότητας των οχημάτων της.

«Το “always on” σημαίνει ότι αλληλεπιδρούμε συνεχώς με τους πελάτες μας για μεγάλα και μικρά πράγματα», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ford. Jim Farley. «Χτίζουμε νέες δυνατότητες όπως συνδεδεμένες υπηρεσίες για να εμπλουτίσουμε την εμπειρία των πελατών και να αυξήσουμε τις τακτικές ροές εσόδων».

Η Stellantis σκοπεύει να προσφέρει πολλές από τις υπηρεσίες που αναπτύσσει μέσω τριών τεχνολογικών πλατφορμών που θα διαθέσει στην αγορά από το 2024, τις STLA Brain, STLA SmartCockpit και STLA AutoDrive. Στα σχέδια του Ομίλου είναι επίσης να ξεκινήσει την πώληση ασφάλισης βάσει χρήσης στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη από το 2022.

Η Stellantis ανέφερε τις αναβαθμίσεις ιπποδύναμης, τις αυξημένες δυνατότητες pickup, το Wi-Fi και τις λειτουργίες streaming ήχου και βίντεο ως τα πιο άμεσα παραδείγματα των τεχνολογικών εφαρμογών της.

Το μεγάλο ερώτημα που ανακύπτει όμως είναι ένα. Η ανάπτυξη και η πώληση συνδρομητικών υπηρεσιών «τύπου Netflix» στο χώρο της σύγχρονης αυτοκίνησης είναι αυτό που επιδιώκουν οι εταιρείες. Όμως οι αγοραστές είναι διατεθειμένοι να τις πληρώσουν;