Πονοκέφαλος η μεταφορά των EVs για τις ναυτιλιακές - Πόσες φωτιές ξέσπασαν τους τελευταίους μήνες


Η πυρκαγιά στο Fremantle Highway είναι απλά η κορυφή του παγόβουνου. Οι προκλήσεις των ναυτιλιακών εταιρειών και οι εκτιμήσεις των ειδικών.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤΟ: Kustwacht Nederland
  • 31/7/2023

Η φωτιά που ξέσπασε στο οχηματαγωγό Fremantle Highway και είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο ενός μέλους του πληρώματος και τον τραυματισμό πολλών άλλων αναδεικνύει τα προβλήματα που προκύπτουν στις διαδικασίες μεταφοράς EV.

Αν και επισήμως οι αρχές δεν έχουν καταλήξει στην αιτία της πυρκαγιάς που ξέσπασε την ώρα που το πλοίο έπλεε ανοικτά των ολλανδικών ακτών, όλα δείχνουν ότι αυτή ξεκίνησε από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Άλλωστε, στο σύνολο των 3.783 αυτοκινήτων που μετέφερε, τελικά προκύπτει ότι τα EV ήταν 498 και όχι 25, όπως είχε γίνει αρχικά γνωστό.

Επιπλέον, το ολλανδικό τηλεοπτικό δίκτυο RTL παρουσίασε ένα ηχητικό ντοκουμέντο σύμφωνα με το οποίο ένας ανταποκριτής τονίζει ότι «η φωτιά ξεκίνησε από την μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου».

Ωστόσο, το συγκεκριμένο συμβάν αποτελεί την κορυφή του παγόβουνου. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, αξιωματούχοι των κλάδων της ασφάλισης, των σωμάτων ασφαλείας αλλά και της βιομηχανίας, αναφέρουν ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν αναλάβει τη μεταφορά των αυτοκινήτων είναι απροετοίμαστες για την αντιμετώπιση των ισχυρών πυρκαγιών που μπορεί να προκύψουν από τις μπαταριών των EV.

Ενώ όλες οι εταιρίες logistics έχουν προετοιμαστεί για ένα τέτοιο ενδεχόμενο - φωτιά από μπαταρίες ιόντων λιθίου που έχουν διπλάσια ενέργεια σε σχέση με μια «απλή» πυρκαγιά - ο κλάδος της ναυτιλίας δεν έχει κάνει τις απαραίτητες ενέργειες, σύμφωνα με τους συγκεκριμένους αξιωματούχους.

Τον Φεβρουάριο του 2022 ανάλογη φωτιά είχε ξεσπάσει στο φορτηγό πλοίο Felicity Ace, που μετέφερε αυτοκίνητα του ομίλου Volkswagen, ωστόσο έκθεση της ασφαλιστικής εταιρείας Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) αναφέρει ότι το 2022 καταγράφηκαν 209 πυρκαγιές πλοίων. Πρόκειται για τον υψηλότερο αριθμό σε μια δεκαετία και 17% μεγαλύτερο από ό,τι το 2021. Από αυτές, 13 ξέσπασαν σε πλοία που μετέφεραν αυτοκίνητα, ωστόσο δεν υπάρχουν στοιχεία σε ποιες από αυτές το φορτίο περιελάμβανε EV.

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ναυτιλιακής Ασφάλειας ανέφερε σε έκθεση του Μαρτίου ότι οι κύριοι τύποι φορτίου που προσδιορίστηκαν ως υπεύθυνοι για «μεγάλο μερίδιο ατυχημάτων με πυρκαγιά φορτίου περιελάμβαναν μπαταρίες ιόντων λιθίου».

Το πρόβλημα που προκύπτει με τα EV είναι ότι «η φωτιά σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει τέτοια ένταση που δεν μπορεί να σβήσει μόνο με νερό ή με εξάλειψη του οξυγόνου», όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος της Βασιλικής Ένωσης Ολλανδών Εφοπλιστών (KVNR), Nathan Habers.

Ένας μεγάλος κίνδυνος στις μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι η «θερμική διαφυγή», μια ταχεία και ασταμάτητη αύξηση της θερμοκρασίας που οδηγεί σε πυρκαγιές στα ηλεκτρικά οχήματα που δύσκολα σβήνουν και μπορούν να αναζωπυρωθούν ανά πάσα στιγμή.

«Τα συστήματα πυρόσβεσης στα μεγάλα πλοία που μεταφέρουν αυτοκίνητα δεν σχεδιάστηκαν για αυτές τις πιο ισχυρές πυρκαγιές και οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι ρυθμιστικές αρχές προσπαθούν να βρουν λύση», δήλωσε ο Douglas Dillon, εκτελεστικός διευθυντής της Tri-state Maritime Safety Association.

Άλλος ένας παράγοντας που δυσκολεύει την κατάσταση είναι η φύση των οχηματαγωγών πλοίων, γνωστά ως RoRos (roll-on/roll-off). Πρόκειται, στην ουσία, για πλωτά γκαράζ, που μεταφέρουν χιλιάδες οχήματα καθώς μπορεί να έχουν δώδεκα ή και περισσότερα καταστρώματα. Τα αυτοκίνητα έχουν ελάχιστη απόσταση μεταξύ τους και ουσιαστικά οι προφυλακτήρες τους ακουμπούν.

Έτσι, «δεν υπάρχει τρόπος για πυροσβέστες με προστατευτικό εξοπλισμό να φτάσουν στο σημείο της πυρκαγιάς. Συνήθως αντιμετωπίζουν τις πυρκαγιές των EV καθαρίζοντας την περιοχή γύρω από το φλεγόμενο όχημα και πλημμυρίζοντας το χώρο κάτω από αυτό με νερό», ανέφερε ο Dillon.

Τι μπορεί να γίνει για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα; Οι επιλογές που φαίνεται ότι υπάρχουν σε πρώτη φάση περιλαμβάνουν νέα χημικά για την κατάσβεση, εξειδικευμένες κουβέρτες πυρόσβεσης για EV και ακροφύσια πυροσβεστικών εύκαμπτων σωλήνων διάτρησης μπαταρίας. Συν τοις άλλοις, θα μπορούσε να ισχύσει και διαχωρισμός των EV από τα θερμικά αυτοκίνητα ή περιορισμός στο επίπεδο φόρτισης των μπαταριών τους.

Ωστόσο μέχρι να εφαρμοστούν αυτές οι αλλαγές αναμένεται να περάσει αρκετός χρόνος, με τον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοϊας (IMO), που θεσπίζει τους σχετικούς κανονισμούς, να δεσμεύεται ότι από το 2024 θα υπάρξουν νέα μέτρα ασφαλείας για τα πλοία που μεταφέρουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Πηγή: Reuters