Πώς η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία θα βγει από την κρίση;


Ένας οδικός χάρτης εξόδου από την κρίση για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία καλείται να αντιμετωπίσει τα απόνερα μιας πρωτοφανούς πανδημίας αλλά και τη βίαιη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

  • Κείμενο: Μιχάλης Κατωπόδης, Φωτ.: Αρχείο
  • 3/5/2021

Αποτελεί κοινή παραδοχή πως, παρότι ευάλωτες, οι εταιρείες αυτοκινήτων είναι καλύτερα προετοιμασμένες, σε σχέση με το 2008. Σε αυτό θα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς και την άμεση και ουσιαστική στήριξη από τις κυβερνήσεις.

Πολλοί ειδικοί, ωστόσο, συγκλίνουν πως αυτοί που θα καταφέρουν να βγουν πραγματικά νικητές, είναι όσοι θα επενδύσουν στους πέντε άξονες που ακολουθούν. Και οι συγκεκριμένοι παρουσιάζουν αρκετό ενδιαφέρον και για την πλευρά των καταναλωτών, αφού σε μεγάλο βαθμό θα επηρεάσουν τα αυτοκίνητα που θα οδηγούν αύριο, καθώς και το κόστος τους.

Ψηφιακά εργαλεία και συνεργασίες με τα δίκτυα πωλήσεων

Αρχικά, είναι σημαντική η ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων θα βοηθήσουν τις πωλήσεις. Είτε μιλάμε για configurators, στο πλαίσιο των οποίων ο χρήστης θα μπορεί να «στήνει» το αυτοκίνητο που τον ενδιαφέρει από το κινητό του, είτε για πιο εξειδικευμένες λύσεις. Ο στόχος είναι η διευκόλυνση του πελάτη, εκεί που αυτός θέλει και όχι απαραίτητα στα showrooms των αντιπροσώπων. Το ίδιο ισχύει και για το brand engagement.

Ταυτόχρονα, οι κατασκευαστές θα πρέπει να επιταχύνουν την ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων πίσω από την αλυσίδα εφοδιασμού, ώστε να μεγιστοποιήσουν τη διαφάνεια και να εντοπίσουν έγκαιρα κάθε πιθανό πρόβλημα. Η επένδυση στην τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να επιτρέψει εξυπνότερες αποφάσεις σχεδιασμού και να βελτιώσει τη συνολική ευελιξία, μέσω μιας βαθύτερης και ευρύτερης κατανόησης του συστήματος στο σύνολό του.

Έμφαση σε πιο εμπορικά αυτοκίνητα

Η κρίση δεν έχει κτυπήσει μόνο τις εταιρίες, αλλά και τους καταναλωτές. Ως εκ τούτου, τα επόμενα χρόνια είναι πολύ πιθανό οι απαιτήσεις και οι δυνατότητες του αγοραστικού κοινού να μεταβληθούν. Τα SUV θα είναι μία σίγουρη επιλογή. Αυτοκίνητα, όμως, όπως coupe, cabrio και διάφορες άλλες niche προτάσεις, ίσως να μην πετύχουν τους αρχικούς εμπορικούς στόχους των εταιρειών. Και οι εποχές δεν είναι εύκολες για να επενδύει κανείς σε προτάσεις που δεν θα του φέρουν το ανάλογο κέρδος.

Μείωση κόστους και επένδυση σε assets

Προφανώς, ο περιορισμός των εξόδων σε μία κρίση αποτελεί μία δοκιμασμένη και σίγουρη λύση. Οποιαδήποτε κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση είναι ευπρόσδεκτη. Αυτό, όμως, χωρίς να επιβαρυνθεί η έρευνα σε νέες τεχνολογίες, ηλεκτροκίνηση, αυτόνομη οδήγηση και γενικά σε οτιδήποτε μπορεί να αποδώσει καρπούς αύριο. Η επαναδιαπραγμάτευση συμφωνιών, όπως και η επένδυση σε νέες τεχνολογίες industry 4.0, θα μπορούσε να αποφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα, που σχετίζονται με την απόδοση, την ποιότητα, την ασφάλεια και την αύξηση των εσόδων.

Λήψη σκληρών αποφάσεων, όπου χρειάζεται

Κατά τη λογική του stop loss, θα πρέπει να ελεγχθούν οι απώλειες, όπου υφίστανται. Μοντέλα αυτοκινήτων που δεν αποδίδουν, τμήματα που δεν είναι παραγωγικά και οτιδήποτε αποτελεί «βαρίδι» που δεν μπορεί εύκολα να διορθωθεί, δεν έχει λόγο ύπαρξης.

Η όποια περικοπή, μάλιστα, θα πρέπει να γίνεται όσο το δυνατό συντομότερα, καθώς το να χρονίζει κάνει τα πράγματα απλώς πιο δύσκολα. Από αυτήν τη λογική κρατάμε μία πισινή για το κλείσιμο ολόκληρων εργοστασίων, καθώς αυτό έχει και πολιτικές, πέρα από οικονομικές συνέπειες.

Ενδεικτικά θα αναφέρουμε την περίπτωση της γραμμής παραγωγής της Nissan στη Βαρκελώνη, η οποία δύο μέρες από τη στιγμή που άνοιξε μετά το πρώτο lockdown, ξαναέκλεισε. Αυτήν τη φορά, από τους υπαλλήλους της φίρμας που αντιδρούσαν στην απόφαση της εταιρείας να περιορίσει την παρουσία της στην Ευρώπη.

Ενίσχυση συνεργασιών

Οι σύγχρονες τεχνολογικές προκλήσεις είναι τόσο μεγάλες που κανένας δεν μπορεί να σταθεί μόνος του, απέναντί τους. Γι’ αυτό, άλλωστε, κάποια στιγμή οι αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να δημιουργούν ομίλους και γι’ αυτό οι ίδιοι όμιλοι σήμερα γίνονται ακόμη μεγαλύτεροι. Αυτό, ωστόσο, δεν αρκεί. Επιλεκτικές συνεργασίες σε συγκεκριμένους τομείς, μεταξύ ανταγωνιστών, δίνουν εντέλει σε αυτούς ένα συγκριτικό πλεονέκτημα, έναντι των υπολοίπων.

Ως εκ τούτου, τέτοιου είδους συνέργειες αναμένεται να πολλαπλασιαστούν τα επόμενα χρόνια. Ένα όχημα της εταιρείας «Α» θα φέρει πάτωμα της εταιρείας «Β», κινητήρα της «Γ» και αυτό θα είναι οκ. Κέρδος για όλους, εταιρείες και καταναλωτές!