Πώς η τεχνολογία V2X μπορεί να απογειώσει την ασφάλεια των αυτοκινήτων


ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ, Η ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΒΑΣΙΖΟΤΑΝ ΣΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗΣ/ ΠΑΘΗΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΟΧΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΟΔΗΓΟΥ. ΑΥΤΟ, ΣΥΝΤΟΜΑ, ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ.

  • ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΩΠΟΔΗΣ
  • 12/3/2020

Με τον όρο V2X (Vehicle to Everything) εννοούμε μία σειρά συστημάτων τα οποία θα επιτρέπουν σε ένα αυτοκίνητο να επικοινωνεί με το περιβάλλον του. Αυτό γίνεται μέσω ασύρματων δικτύων μικρής εμβέλειας, τόσο με άλλα οχήματα (V2V, Vehicle to Vehicle), όσο και με σταθερές υποδομές που βρίσκονται στην περιοχή (V2I, Vehicle to Infrastructure). Ποιο το όφελος, όμως, για μία τέτοια τεχνολογία;

Στην πραγματικότητα, το όφελος που προσφέρει η διασύνδεση των οχημάτων είναι τεράστιο. Ξεκινά από τη μεγιστοποίηση της προσφερόμενης ασφάλειας κατά τη μετακίνηση και επεκτείνεται σε τομείς όπως η αυτόνομη οδήγηση, η εύρεση εναλλακτικών διαδρομών για την αποφυγή κίνησης, η πληρωμή διοδίων κ.α. Πρόκειται για ένα μοντέλο που αναπτύσσεται περίπου εδώ και τρεις δεκαετίες, ενώ με τη βοήθεια του 5G αναμένεται να αποδώσει καρπούς μέσα στα επόμενα 20 χρόνια. Ας το δούμε όμως με τη βοήθεια μερικών παραδειγμάτων.

Προειδοποίηση σύγκρουσης

Ανεξαρτήτως καιρού (ηλιοφάνειας, βροχής, ομίχλης κ.λπ.) ένα αυτοκίνητο εφοδιασμένο με τεχνολογία V2X μπορεί να επικοινωνεί με αντίστοιχα οχήματα. Εάν λοιπόν ένα τέτοιο βρίσκεται μπροστά του, αυτομάτως μεταδίδει πληροφορίες για τη θέση και την ταχύτητά του, ενημερώνοντας τα συστήματα ασφαλείας αυτού που ακολουθεί. Και εδώ μιλάμε για κάθε περίπτωση. Ακόμα και για κάποιο κακώς σταθμευμένο όχημα πάνω σε μία στροφή. Εάν διαθέτετε αυτοκίνητο με τεχνολογία V2X, απλά θα γνωρίζετε από πριν την ύπαρξή του ώστε να προσέξετε.

Αλλαγή λωρίδας

Φυσικά υπάρχουν ήδη συστήματα που ελέγχουν τις τυφλές γωνίες ή τη διαγράμμιση του οδοστρώματος. Με την τεχνολογία V2X, ωστόσο, το αυτοκίνητο-φορέας θα είναι σε θέση να δέχεται πολλή περισσότερη πληροφορία, ακόμα και για οχήματα που κινούνται παράλληλα, με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα και άρα θα μπορούσαν ευκολότερα να διαφύγουν της προσοχής του οδηγού.

Αυτόματη ενεργοποίηση φώτων φρένων

Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης ένα αυτοκίνητο με τεχνολογία V2X μπορεί όχι μόνο να ενεργοποιήσει το σύστημα πέδησης αλλά και να στείλει αυτόματα οπτικά σήματα σε όσους ακολουθούν, ώστε να είναι σε εγρήγορση.

Υποβοήθηση κίνησης σε διασταυρώσεις

Πόσες φορές κάποιος παραβιάζει κάποιο στοπ ή βγαίνει περισσότερο από όσο χρειάζεται για να ελέγξει τον κάθετο δρόμο; Με το V2X το ίδιο το αυτοκίνητο θα είναι σε θέση να ξέρει από πριν εάν κάποιο άλλο προσεγγίζει στη διασταύρωση και αντίστοιχα θα ενημερώνει το οδηγό και θα δίνει προτεραιότητα.

Έλεγχος οχημάτων έκτακτης ανάγκης

Για όποιο ασθενοφόρο, περιπολικό ή πυροσβεστικό όχημα πλησιάζει, όλα τα προπορευόμενα οχήματα θα ενημερώνονται έγκαιρα ώστε να κάνουν στην άκρη. Έτσι, θα κερδίζεται πολύτιμος χρόνος σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

Έγκαιρη προειδοποίηση εμποδίων

Είτε μιλάμε για έργα στο δρόμο, είτε για κάποιο ατύχημα ή ακόμα και για μία λακκούβα που άνοιξε το τελευταίο διάστημα, όλα τα οχήματα θα ενημερώνονται πλησιάζοντας στην περιοχή ώστε να προσέξουν. Την πληροφορία, πέρα από τους σταθμούς εδάφους, θα τη μεταδίδουν σε πραγματικό χρόνο τα ίδια τα οχήματα, αφού εάν μερικά από αυτά φρενάρουν σε ένα συγκεκριμένο σημείο ή κάνουν μία μανούβρα για να αποφύγουν κάτι, αυτομάτως αυτή η κίνηση καταγράφεται και αξιολογείται ανάλογα στο όλο σύστημα.

Platooning

Δεν είμαστε σίγουροι εάν υπάρχει ελληνική μετάφραση στη συγκεκριμένη έννοια. Με το Platooning εννοούμε την οδήγηση ενός αριθμού αυτοκινήτων με αυτοματοποιημένο τρόπο. Έτσι αυτά κινούνται πιο κοντά το ένα στο άλλο, επιταχύνουν ή φρενάρουν αυτόματα και γενικά να καταλαμβάνουν μικρότερη έκταση στο δρόμο (σημαντικό κυρίως για φορτηγά και επαγγελματικά οχήματα).

Πέραν αυτών των περιπτώσεων, που έχουν να κάνουν κυρίως με την οδική ασφάλεια, υπάρχουν και αρκετά ακόμα σημεία που καλύπτει η εν λόγω τεχνολογία. Η διεπαφή για παράδειγμα των φαναριών με τα αυτοκίνητα μπορεί να βελτιώσει τους χρόνους εκκίνησης στο πράσινο και άρα να περιορίσει την κίνηση. Αντίστοιχα, να προειδοποιεί έγκαιρα τους οδηγούς ώστε να φρενάρουν στο πορτοκαλί και το κόκκινο.

Σε θέματα αυτόνομης οδήγησης, επιπροσθέτως και σε συνεργασία με το GPS, θα είναι σε θέση να ελέγχει με εξαιρετική ακρίβεια τη θέση του οχήματος στο δρόμο, βελτιώνοντας μέχρι και τη θέση του στη λωρίδα που κινείται.

Για όλα τα παραπάνω, φυσικά, απαιτείται μία τεράστια υποδομή, τόσο στο ίδιο το αυτοκίνητο, όσο και στους δρόμους. Αντίστοιχα υπέρογκα θα είναι και τα δεδομένα που θα ανταλλάσσονται συνεχώς, από όλους προς όλους. Κωδικοποιημένα, προφανώς, για λόγους προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Πληροφορίες όπως η θέση, η σχετική ταχύτητα και άλλα, θα μεταδίδονται με ένα ρυθμό τουλάχιστον 10 φορές το δευτερόλεπτο. Σιγά σιγά, μάλιστα, από όλα αυτά, θα δημιουργηθούν οι πρώτοι ψηφιακοί χάρτες, που δεν θα βασίζονται σε γεωδαιτικά δεδομένα αλλά στη ρεαλιστική θέση ενός τεράστιου στόλου αυτοκινήτων, επάνω στο δρόμο.

Εταιρίες όπως η Daimler, η Ford και η Audi, κατασκευαστές όπως η Bosch και η Delphi αλλά και πάροχοι τηλεπικοινωνιακών δικτύων, όπως η Nokia και η Ericsson εργάζονται πυρετωδώς επάνω σε όλα αυτά. Το V2X δεν πρόκειται να εισέλθει απότομα στη ζωή μας αλλά διαδοχικά. Με τον καιρό, ωστόσο, θα μεταβάλλει τελείως την εικόνα των μετακινήσεων, βελτιστοποιώντας τη ροή στους δρόμους και απογειώνοντας την οδική ασφάλεια.

JOIN US