Πόσο ίδια θα είναι τα μελλοντικά αυτοκίνητα;


Μία μακρά εποχή της αυτοκίνησης τελειώνει. Αν και οι κατασκευαστές έχουν εδώ και χρόνια αρχίσει να παράγουν αυτοκίνητα σαν να ήταν απλές… συσκευές, η νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης θα κάνει τα αυτοκίνητα ακόμα περισσότερο ίδια. Η ομογενοποίηση θα κυριαρχήσει.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 1/12/2021

Υπάρχει κάτι που λείπει πάρα πολύ στον σύγχρονο κόσμο του αυτοκινήτου; Ναι είναι η απάντηση. Η πρωτοτυπία. Όλοι οι σύγχρονοι κατασκευαστές σχεδιάζουν και φτιάχνουν νέα μοντέλα που μοιάζουν εντυπωσιακά μεταξύ τους, δεν έχουν έντονα στοιχεία καινοτομίας και διαφοροποίησης. Αυτό μάλιστα, θα γίνεται όλο και πιο έντονο όσο περνάμε στην νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης.

Για σχεδόν έναν αιώνα, οι νέοι τότε κατασκευαστές είχαν το μικρόβιο της καινοτομίας μέσα τους. Η πρωτοτυπία και η αναζήτηση νέων τεχνολογιών, νέων σχεδιασμών και αμαξωμάτων ήταν κάτι που βλέπαμε συχνά, αδιαφορώντας πολλές φορές για τα οικονομικά τους αποτελέσματα και τις πωλήσεις. Οι περιπτώσεις νέων μοντέλων που εντυπωσίαζαν με τον σχεδιασμό και τις μηχανικές ή τεχνολογικές καινοτομίες τους ήταν πολλές. Ενδεικτικά αναφέρουμε δύο τρανταχτά παραδείγματα που τάραξαν τα νερά και δεν έμοιαζαν με οτιδήποτε άλλο κυκλοφορούσε στην εποχή τους, το αρχέτυπο Mini και τη Citroen DS.

Αργότερα, τα πιο πρόσφατα χρόνια ήρθε η εποχή των γκρουπ. Των μεγάλων Ομίλων που επένδυσαν στο μοντέλο της οικονομίας κλίμακας παράγοντας δεκάδες μοντέλα από μία και μόνο βάση και τεχνική πλατφόρμα. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι το Volkswagen Group.

Το μοντέλο αυτό πέτυχε επιχειρηματικά το σκοπό του, που δεν ήταν άλλος από την αύξηση των κερδών, των περιθωρίων κέρδους με κοινή χρήση μηχανικών μερών και κοινή παραγωγή αυτοκινήτων. Όμιλοι με δέκα και παραπάνω εταιρείες στο πορτοφόλιο τους, με αμέτρητα εργοστάσια ανά τον κόσμο που παράγουν μία πληθώρα μοντέλων για όλα τα γούστα, τα πορτοφόλια και τις αγορές.

Ο στόχος πλέον για όλους τους κατασκευαστές δεν είναι τόσο «ρομαντικός» ίσως όσο άλλοτε, αλλά είναι εμφανώς τα αυτοκίνητα που έχουν μεγάλα περιθώρια κέρδους. Για αυτό το λόγο και πολλούς άλλους που έχουμε εξηγήσει σε άλλα άρθρα (βλέπε έλλειψη ηλεκτρονικών chip, νέες πιο αυστηρές προδιαγραφές ρύπων), οι τιμές των νέων μοντέλων θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν.

Η ομογενοποίηση στην «ηλεκτρική» εποχή

Στην νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης που ανατέλλει για την αυτοκίνηση τα αυτοκίνητα θα γίνουν ακόμα πιο ίδια. Ευτυχώς ή δυστυχώς, το αυτοκίνητο γίνεται μέσο μετακίνησης και όχι μέσο ευχαρίστησης και με αρωγό την ηλεκτροκίνηση οι διαφορές μεταξύ των τεχνικών λύσεων εκλείπουν. Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα αποσυρθούν σταδιακά και οι συζητήσεις των petrolheads για τον flat six boxer μίας Porsche, τον 6κύλινδρο της BMW ή τον ήχο του V6 της Mercedes θα ανήκουν στο παρελθόν.

Ένας ηλεκτρικός κινητήρας στον εμπρός ή στον πίσω άξονα αρκεί πλέον και η μόνη διαφοροποίηση θα είναι στην απόδοση τους. Στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον θα μπορούμε να επιλέξουμε ανάμεσα σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα με κίνηση στους εμπρός, πίσω ή σε όλους τους τροχούς. Οι διαφορές θα είναι δύσκολο να εκτιμηθούν μάλιστα και να αντιληφθούν από τους οδηγούς. Αυτές θα περιορίζονται πλέον σε στοιχεία όπως το σύστημα infotainment, τα ψηφιακά περιβάλλοντα, τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης (ή αυτόνομης οδήγησης), τις «vegan» ταπετσαρίες και πολλά άλλα δευτερεύοντα σημεία που όμως δεν έχουν καμμία σχέση με τα μηχανικά μέρη.

Οι 4 πλατφόρμες για όλα τα ηλεκτρικά μοντέλα του Ομίλου Stellantis
Οι 4 πλατφόρμες για όλα τα ηλεκτρικά μοντέλα του Ομίλου Stellantis

Μάλιστα, στην εποχή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων η κοινή χρήση μηχανικών μερών θα γίνει πολύ πιο συχνή και σε μεγαλύτερο βαθμό. Μία ηλεκτρική αρθρωτή πλατφόρμα, όπως η ΜΕΒ του Ομίλου VW θα είναι έτοιμη να φιλοξενήσει όλο και περισσότερα μοντέλα πολλών διαφορετικών διαστάσεων. Μικρά, μικρομεσαία hatchback, SUV και crossover θα «χτίζονται» πάνω στην ίδια βάση με ελάχιστες τροποποιήσεις. Για παράδειγμα, ο Όμιλος Stellantis θα διαθέτει μία τεράστια ποικιλία μοντέλων από 14 μάρκες, όλα από τέσσερις αρθρωτές πλατφόρμες.

Με την αυγή της ηλεκτροκίνησης, ακόμα και το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού θα αρχίσει να στρέφεται σε νέα χαρακτηριστικά ενός αυτοκινήτου. Οι ιπποδυνάμεις, οι κινητήρες, ο κυβισμός τους θα δώσουν τη θέση τους σε άλλα. Η αυτονομία θα γίνει ο πιο σημαντικός παράγοντας όταν μιλάμε για ηλεκτρικά μοντέλα.

Διαφορετικά αμαξώματα

Εάν μιλήσουμε για την εξέλιξη των αμαξωμάτων στο πέρασμα των χρόνων, υπάρχουν κατηγορίες που έχουν σχεδόν εξαφανιστεί. Τα 3θυρα hatchback, τα κουπέ, τα κάμπριο, τα 4κίνητα σκληροτράχηλα SUV, αλλά και τα roadster απειλούνται με πλήρη αφανισμό και οι κατασκευαστές που τα κρατούν ακόμα στον κατάλογο τους είναι συνήθως πολυτελείς και το κάνουν σε όλο και πιο απαγορευτικές τιμές.

Μπορεί το κείμενο αυτό να είναι πολύ απαισιόδοξο, αλλά αυτή η κοσμογονική αλλαγή στην αυτοκίνηση και στον τρόπο και τη φιλοσοφία κατασκευής των αυτοκινήτων δεν είναι παρά ένα υπαρκτό φαινόμενο. Οι κατασκευαστές έχουν έναν κύριο στόχο, το κέρδος και κανείς δεν μπορεί να τους κατηγορήσει για αυτό. Ταυτόχρονα στη σημερινή εποχή υπάρχουν πολλά αίτια που ανεβάζουν το κόστος κατασκευής των αυτοκινήτων. Επομένως, το μέλλον για τα αυτοκίνητα που δεν φέρνουν πολλές πωλήσεις και κέρδη είναι αβέβαιο.