Πρόστιμο-μαμούθ σε VW και ΒΜW


Πρόστιμο ύψους 875 εκατομμυρίων ευρώ επέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στον Όμιλο VW και την BMW για την σύσταση καρτέλ που είχε σκοπό να φρενάρει την ανάπτυξη τεχνολογιών για τη μείωση των εκπομπών ρύπων.

  • 12/7/2021

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετά από έρευνες που έκανε κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Daimler, η BMW και ο Όμιλος VW παραβίασαν τους κανόνες εμπορίου και μονοπωλίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, φτιάχνοντας καρτέλ για να εμποδίσουν την τεχνική εξέλιξη σε συγκεκριμένους τομείς για τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων και βλαβερών μικροσωματιδίων. Κάτι που φυσικά θα μείωνε το κόστος εξέλιξης νέων τεχνολογιών και ενσωμάτωσης τους στα αυτοκίνητα.

Το τεράστιο πρόστιμο ανέρχεται στο ποσό των 875.189.000 ευρώ και επεβλήθη στην BMW και το VW Group, αφού η Daimler γλίτωσε τα χειρότερα καθώς έγκαιρα, καθώς αποκάλυψε τη σύσταση του καρτέλ και στην ουσία «έδωσε» τις άλλες δύο ανταγωνίστριες της στην Ε.Ε.

Πιο συγκεκριμένα, το VW Group καλείται να πληρώσει πρόστιμο ύψους 502.362.000 ευρώ και η BMW 372.827.000 ευρώ. Η Daimler από την άλλη γλίτωσε το δικό της μερίδιο ύψους 727 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς η ίδια αποκάλυψε στις αρχές την παράνομη συννενόηση των εταιρειών.

Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Margrethe Vestager, υπεύθυνος για θέματα ανταγωνισμού, δήλωσε: «Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων Daimler, BMW, VW, Audi και Porsche διέθεταν την τεχνολογία για τη μείωση των επιβλαβών εκπομπών ρύπων πέρα  από αυτό που απαιτείται νομικά σύμφωνα με τα πρότυπα της ΕΕ. Ωστόσο, απέφυγαν τον μεταξύ τους ανταγωνισμό προκειμένου να την εξελίξουν. Δεν ανεχόμαστε να συνεργάζονται εταιρείες. Είναι παράνομο βάσει των αντιμονοπωλιακών κανόνων της ΕΕ.

«Ο ανταγωνισμός και η καινοτομία στη διαχείριση των εκπομπών ρύπων των αυτοκινήτων είναι ουσιαστικής σημασίας για την Ευρώπη για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της Πράσινης Συμφωνίας. Και αυτή η απόφαση δείχνει ότι δεν θα διστάσουμε να λάβουμε μέτρα απέναντι σε όλες τις συμπεριφορές που θέτουν σε κίνδυνο αυτόν τον στόχο».

Όπως αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι παραβάσεις αφορούν την περίοδο 25 Ιουνίου 2009 έως και 1 Οκτωβρίου 2014.

Σύμφωνα με τον διεθνή τύπο, οι τρεις κατασκευαστές πραγματοποιούσαν τακτικές συναντήσεις σχετικά με την εξέλιξη της τεχνολογίας Selective Catalytic Reduction (SCR) που εξαλείφει τις επιβλαβείς εκπομπές οξειδίου του αζώτου από επιβατικά, ντίζελ αυτοκίνητα μέσω της χρήσης AdBlue. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατά τη διάρκεια αυτών των συναντήσεων, και για πάνω από 5 χρόνια, οι συγκεκριμένοι κατασκευαστές συνεργάστηκαν για να αποφύγουν τον μεταξύ τους ανταγωνισμό, παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία περιορισμού των εκπομπών ήταν ήδη διαθέσιμη.

Πιο συγκεκριμένα, η Daimler, η BMW και το VW Group κατέληξαν σε συμφωνία σχετικά με τα μεγέθη των δεξαμενών αποθήκευσης του AdBlue και την εκτιμώμενη κατανάλωσή του, ανταλλάσοντας επίσης εμπορικά «ευαίσθητες» πληροφορίες που σχετίζονται με την εν λόγω τεχνολογία.