Η κοινοπραξία μεταξύ της Stellantis και της Guangzhou Automobile Group (GAC), που κατασκευάζει αυτοκίνητα της Jeep στην Κίνα, θα κηρύξει πτώχευση, «σφραγίζοντας» την πτωτική πορεία της συνεργασίας στην μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων του κόσμου.
«Οι μέτοχοι της κοινής επιχείρησης GAC-FCA, Guangzhou Automobile Group Co., Ltd. και Stellantis N.V., ενέκριναν ψήφισμα που εξουσιοδοτεί την Κοινοπραξία να κηρύξει πτώχευση, σε ζημιογόνο πλαίσιο. Η Stellantis απομείωσε πλήρως την αξία της επένδυσής της στην GAC-FCA JV και άλλα συναφή περιουσιακά στοιχεία στα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2022. Η Stellantis θα συνεχίσει να παρέχει ποιοτικές υπηρεσίες σε υπάρχοντες και μελλοντικούς πελάτες της μάρκας Jeep στην Κίνα», αναφέρει η σχετική ανακοίνωση της Stellantis.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η GAC, που αποτελεί την κρατική εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων της Κίνας, ανέφερε ότι η κοινοπραξία είχε υποχρεώσεις σχεδόν στο 111% του ενεργητικού της, ύψους 1 δισ. ευρώ. Η πτώχευση της κοινοπραξίας δεν θα είχε σημαντικό αντίκτυπο στις δραστηριότητές της, όπως ανέφερε στο Χρηματιστήριο.
Τα «μαύρα σύννεφα» είχαν φανεί από τον περασμένο Ιούλιο, όταν η Stellantis αποφάσισε να βάλει τέλος στο εγχείρημα με την GAC, λίγους μήνες μετά την γνωστοποίηση της πρόθεσής της να αυξήσει το μερίδιό της στην επιχείρηση στο 75%, από 50%. Ακολούθησε η έντονη κριτική της GAC για την επιλογή του συνεταίρου της, με τους Κινέζους να δηλώνουν «βαθιά σοκαρισμένοι» από τα σχόλια της Stellantis.
H κοινοπραξία διέθετε στην κινεζική αγορά τα Jeep Cherokee και Compass, οι πωλήσεις των οποίων ήταν σε έντονη πτώση τα 4 τελευταία χρόνια. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι το 2021 πουλήθηκαν 20.396 αντίγραφα, νούμερο μειωμένο κατά 50% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Μέχρι στιγμής, για το 2022 έχουν καταγραφεί λιγότερες από 2.000 πωλήσεις, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι τον Μάιο διατέθηκε μόλις ένα όχημα!
Μία εξήγηση για την «κατηφόρα» των πωλήσεων της κοινοπραξίας επιχείρησε να δώσει ο Bill Russo, επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων Automobility Ltd με έδρα τη Σαγκάη και πρώην στέλεχος της Chrysler. «Είχε όλες τις δυνατότητες να είναι πετυχημένη, σε μια αγορά που ‘αγκαλιάζει’ τα SUV. Ωστόσο, δεν μπορείς να έχεις ένα επιχειρηματικό μοντέλο της δεκαετίας του 1980, τη στιγμή που είμαστε στον 21ο αιώνα».
Για τη Stellantis, ωστόσο, η αιτία του κακού φαίνεται ότι ήταν άλλη. Κατά την αναφορά των οικονομικών αποτελεσμάτων τον Ιούλιο, ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Carlos Tavares, δήλωσε ότι τα τελευταία πέντε χρόνια «η πολιτική επιρροή» στις συναλλαγές με τους εταίρους της στην Κίνα αυξανόταν. Γι’ αυτό το λόγο εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι η απόφαση να τερματιστεί η συνεργασία δε θα έχει σημαντικό μακροπρόθεσμο αντίκτυπο στην Stellantis.
Έτσι κι αλλιώς, οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες δέχονται αυξημένη πίεση στην Κίνα το τελευταίο διάστημα, με την αγορά αυτοκινήτου να μετατοπίζεται με γοργούς ρυθμούς προς τα ηλεκτρικά οχήματα και τις κινεζικές μάρκες να έχουν αυξήσει το μερίδιό τους στην εγχώρια αγορά.
Συν τοις άλλοις, συνολικά το μοντέλο των κοινοπραξιών στην Κίνα φαίνεται ότι αρχίζει να χάνει έδαφος. «Η πολιτική της δημιουργίας κοινοπραξιών σχεδιάστηκε αρχικά για να υποχρεώσει τα ξένα brand να μοιράζονται τα μοντέλα και την τεχνολογία τους με τις τοπικές κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, με αντάλλαγμα την πρόσβαση στη μεγάλη, αναπτυσσόμενη αγορά αυτοκινήτων της Κίνας», ανέφερε ο Chee-Kiang Lim, διευθύνων σύμβουλος της Κίνας στην εταιρεία συμβούλων Urban Science που έχει έδρα το Ντιτρόιτ.
Και πρόσθεσε: «Τώρα που οι κινεζικές εταιρείες νιώθουν μεγαλύτερη σιγουριά ότι έχουν καλύψει το χαμένο έδαφος σε σχέση με τους ξένους εταίρους τους ή ακόμα και τους έχουν ξεπεράσει, θα πρέπει να περιμένουμε τη διάλυση και άλλων κοινοπραξιών τα επόμενα χρόνια».
Η Tesla είναι η μόνη παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, στην οποία δόθηκε άδεια να παράγει αυτοκίνητα στην Κίνα χωρίς να πρέπει να ενταχθεί σε κοινοπραξία.
Πηγή: Reuters



_77761_423368_type13028.jpg)

ΔΗΜΟΦΙΛΗ