Συνέντευξη - Aristotle Racing Team: Στην Θεσσαλονίκη δημιουργούν


Η ομάδα Formula Student του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης μιλά εφ' όλης της ύλης στο Car and Driver Greece για την κατασκευή ενός αγωνιστικού, την προετοιμασία και τις προσπάθειές της στο διεθνές στερέωμα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤΟ: ART
  • 1/11/2022

Ο θεσμός του Formula Student έχει πλέον μπει στο προσκήνιο της πανεπιστημιακής κοινότητας της Ελλάδας. Κάθε χρόνο, όλες οι ομάδες των ελληνικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων έχουν να επιδείξουν αξιόλογο έργο και διακρίσεις στους διαγωνισμούς στους οποίους συμμετέχουν. 

Σε αυτό το πλαίσιο διοργανώθηκε και η Ημερίδα «Κινητικότητα-Καινοτομία-Ανάπτυξη για ένα Βιώσιμο Μέλλον» από το Car and Driver υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Παρούσες σε αυτήν την εκδήλωση ήταν όλες οι ομάδες FS της χώρας, και μέσα σε αυτές και η Aristotle Racing Team του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Το Car and Driver συνομίλησε με τέσσερα μέλη της ομάδας: τον επικεφαλής Νικόλαο Βοβατζάκη (5ο έτος στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών), την υπεύθυνη σχεδιασμού Νατάσα Γαϊτανίδου (5ο έτος στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών), τον υπεύθυνο κατασκευής Ζαχαρία Ευθυμιάδη (6ο έτος στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών), και την υπεύθυνη επικοινωνίας Ραφαέλα Μαρία Μπουσμπούκη (3o έτος στο τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών ΠΑΜΑΚ).

Το κάθε μέλος, από το δικό του πόστο, έδωσε τη δική του οπτική για τις δυσκολίες, τις προκλήσεις και τα σημεία-κλειδιά γύρω από τη διαχείριση, κατασκευή και επικοινωνία των όσων κάνει η ομάδα, αναδεικνύοντας μοναδικά το πόσο δύσκολο εγχείρημα είναι όλο αυτό.

Νικόλαος Βοβατζάκης

-Ποιες είναι οι βασικές αρμοδιότητες σου όντας επικεφαλής της ομάδας;

«Η κυριότερη αρμοδιότητα μου ως αρχηγός, είναι η οργάνωση της ομάδας σε όλα τα επίπεδα.  Η εξασφάλιση ενός οργανωμένου και λειτουργικού εργασιακού περιβάλλοντος για τα μέλη της ομάδας, είναι το πρώτο βήμα για να πετύχουμε τους στόχους μας.  Από κει και πέρα, σε γραφειοκρατικό και οικονομικό επίπεδο, έχω την ευθύνη για την προετοιμασία και εκτέλεση των συμβάσεων και των παραγγελιών, καθώς και την επίβλεψη του budget.

«Ακόμη, όντας και ο ίδιος μηχανολόγος μηχανικός και έχοντας ήδη ένα χρόνο εμπειρίας στην ομάδα, συμμετέχω ενεργά στην σχεδίαση του νέου μονοθεσίου στην υποομάδα του κινητήρα.  Συνολικά με ευχαριστεί πολύ να βλέπω τα μέλη της ομάδας να συνεργάζονται ομαλά και να εργάζονται με κίνητρο και καλή διάθεση.  Ιδιαίτερα φέτος, που σχεδιάζουμε ένα νέο μονοθέσιο, η συμμετοχή στην ομάδα είναι μια πολύ ξεχωριστή εμπειρία.»

-Πώς πήγε ο σχεδιασμός κι η εξέλιξη του νέου μονοθέσιου;

«Η περσινή χρονιά θα έλεγα πως ήταν πολύ παραγωγική και ουσιαστική.  Η ομάδα επικεντρώθηκε στη βελτίωση του υπάρχοντος μονοθεσίου, στοχεύοντας σε διακρίσεις στους διαγωνισμούς του 2022.  Αρχικά, η διαδικασία κατανόησης του μονοθεσίου και των σχεδιαστικών πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων του, είναι αρκετά σύνθετη, περιλαμβάνει αρκετές ώρες στη πίστα και απαιτεί πολύ καλή συ-νεργασία μεταξύ των υποομάδων.  Για παράδειγμα η αντιμετώπιση των προβλημάτων ψύξης που είχε το ART21, απαιτούσε βελτιώσεις τόσο από την υποομάδα του κινητήρα, όσο και από την υποομάδα των αεροδυναμικών και η καλή συνεργασία μεταξύ τους έπαιξε καθοριστικό ρόλο.  Από εκεί και πέρα χρειάστηκε να δουλέψουμε πολύ για την ‘πρόκριση’ μας στους διαγωνισμούς και για την προετοιμασία των στατικών αγωνισμάτων.  Όλα τα παραπάνω, θα έλεγα πως έχουν χτίσει μια πολύ δυνατή ομάδα, με σχεδιαστική και ‘πρακτική’ εμπειρία καθώς και με πολύ καλό και συνεργατικό κλίμα.  Μάλιστα αρκετά μέλη συνεχίζουν και φέτος πράγμα πολύ ενθαρρυντικό για την σχεδίαση του νέου μονοθεσίου.»

-Πώς τα πήγατε στους διαγωνισμούς του καλοκαιριού;

«Τα αποτελέσματα των διαγωνισμών, δικαιώνουν τις προσπάθειες της ομάδας την περσινή σεζόν.  Η κατάκτηση της 1η και 2ης θέση στο αγώνα της πρόσφυσης στους διαγωνισμούς της Τσεχίας και της Ιταλίας αντίστοιχα, καθώς και η συνολική απόδοση του μονοθεσίου αποδεικνύουν ότι δουλέψαμε σκληρά και προς τη σωστή κατεύθυνση.  Και εκ του αποτελέσματος δηλαδή, πιστεύω ότι αξιοποιήσαμε πολύ καλά τα χρήματα και ανθρώπινο δυναμικό μας.  Σίγουρα υπήρξαν και δύσκολές στιγμές, με κούραση, με απογοητεύσεις, με προβλήματα αλλά κι αυτά είναι φυσιολογικό να συμβαίνουν. Γενικότερα οι διαγωνισμοί είναι μια πρόκληση για την ομάδα σε όλα τα επίπεδα, και κρύβουν έντονες συγκινήσεις.  Για εμένα προσωπικά μπορώ να πω ότι ήταν εμπειρία ζωή, και εφόσον επιστρέψαμε στην Ελλάδα με επιτυχίες και ένα αποδεδειγμένα ταχύτατο μονοθέσιο, είμαι πολύ ικανοποιημένος.»

Νατάσσα Γαϊτανίδου και Ζαχαρίας Ευθυμιάδης

-Πόσος χρόνος χρειάζεται για το σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός νέου μονοθέσιου;

Νατάσσα Γαϊτανίδου:

«Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα δεν μπορεί να δοθεί ξεκάθαρα. Πολλοί παράγοντες παίζουν ρόλο τόσο στο σχεδιασμό όσο και στη κατασκευή ενός μονοθέσιου προδιαγραφών Formula Student. Στην πρώιμη φάση του σχεδιασμού ο χρόνος ολοκλήρωσης και παράδοσης του τελικού σχεδίου εξαρτάται σημαντικά από το δυναμικό της ομάδας, την εισαγωγή ή όχι καινοτομιών καθώς και την έρευνα που χρειάζεται για αυτές. Έπειτα, περνώντας στην κατασκευή, ο χρόνος είναι ανάλογος των πόρων και των μέσων που διαθέτει η ομάδα προς αξιοποίηση. Ταυτόχρονα, η τεχνογνωσία αποτελεί μια σημαντική παράμετρο στην μείωση του χρόνου διεκπεραίωσης της σχεδιαστικής περιόδου και της κατασκευής. Η ροή των γνώσεων και η μετάδοση των εμπειριών που αφορούν τις διεργασίες ή τις μεθόδους παραγωγής, μεταδίδονται από χρονιά σε χρονιά μεταξύ των μελών τις ομάδας με στόχο την ταχύτερη ολοκλήρωση κατασκευής του μονοθέσιου. Ωστόσο, εάν θέλετε να οριοθετήσουμε ενδεικτικό χρονικό πλαίσιο, πιστεύουμε πως 10 μήνες είναι ένα αρκετά ρεαλιστικό χρονικό διάστημα.»

Ζαχαρίας Ευθυμιάδης:

«Συμφωνώντας με την Νατάσσα, και εγώ θεωρώ πως δεν υπάρχει σαφής απάντηση σε αυτή την ερώτηση καθώς εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Ανάλογα με το δυναμικό που έχεις, τα μέσα και τους πόρους αυτός ο χρόνος μπορεί να αλλάξει, σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία που κατέχεις και τις καινοτομίες που θέλεις να εισάγεις. Παρόλ' αυτά, πιστεύω πως 10 μήνες είναι ένα αρκετά ρεαλιστικό σενάριο. Εμείς σαν ομάδα, για το μονοθέσιο ART-24 έχουμε θέσει ένα διετές πλάνο σχεδιασμού και κατασκευής.»

-Τι κάνει τώρα η ομάδα και ποιο είναι το πλάνο σας;

«Το επόμενο μονοθέσιο μας, το ART-24, σχεδιάζεται βάση ενός διετές πλάνου. Αναλυτικότερα, σε πρώτο χρόνο πραγματοποιείται ο σχεδιασμός του μονοθέσιού και η ταυτόχρονη προετοιμασία του ART-22 για τον διαγωνισμό της Ολλανδίας που στοχεύουμε να λάβουμε μέρος. Σε δεύτερο χρόνο, προγραμματίζεται η κατασκευή του ART-24 με ταυτόχρονή βελτιστοποίηση της δυναμικής του συμπροφοράς σε πίστες δοκιμών. Την δεδομένη στιγμή, η ART καλωσόρισε τα νέα μέλη της και προγραμματίζει την διεξαγωγή των πρώτων πειραμάτων, με στόχο την λήψη απαραίτητων δεδομένων για τον σχεδιασμό. Το πείραμα κέντρου βάρους του μονοθέσιου και η πειραματική διάταξη για την εργονομία και την περιφερειακή ροή του αέρα γύρω από το μονοθέσιο έχουν ήδη πραγματοποιηθεί.»

-Πόσο περιθώριο καινοτομίας και υιοθέτησης νέων λύσεων υπάρχει όταν ετοιμάζετε το εκάστοτε μονοθέσιο;

Νατάσσα Γαϊτανίδου:

«Η συμμετοχή μας στους διαγωνισμούς προϋποθέτει την εναρμόνιση μας με τους κανονισμούς τους. Συνεπώς, ο πρώτος περιορισμός προέρχεται από τους ίδιους τους κανόνες των διαγωνισμών. Αυτό όμως δεν μας σταματά. Η εύρεση νέων λύσεων και νέων διεξόδων είναι η κύρια ασχολία ενός μηχανικού. Η προκλήσεις για την επίτευξή του «τέλειου» είναι πολλές και η ομάδα είναι πρόθυμη να ανταποκριθεί σε αυτές. Εφόσον τηρούνται οι κανόνες των διαγωνισμών, ο μοναδικός περιορισμός της καινοτομίας είναι η φαντασία και η ευρηματικότητα μας. Προφανώς, η έλλειψη τεχνολογιών και χρηματικού κεφαλαίου πολλές φορές μας περιορίζει στον πειραματισμό και την προτυποποίηση των ιδεών μας. Ωστόσο, με την στήριξη του Πανεπιστημίου και των χορηγών μας μπορούμε να πετύχουμε πολλά από αυτά που οραματιζόμαστε. Το ART-24 το ονειρευόμαστε ως ένα μονοθέσιο γεμάτο καινοτόμες ιδέες. Πολλές από αυτές ίσως να μην καταφέρουν να υλοποιηθούν στο τωρινό μονοθέσιο, τότε η ερευνά μας θα περάσει στα επόμενα μέλη της ART και με λίγη τύχη θα δούμε τις ιδέες μας στα επόμενα μονοθέσια. Μακάρι το μονοθέσιο ART-30 να έχει όλα αυτά που θα ήθελε η ομάδα ART-22 να δει πάνω στο αμάξι!»

Ζαχαρίας Ευθυμιάδης:

«Το πρώτο όριο των περιορισμών καθορίζεται από τους κανόνες των διαγωνισμών στους οποίους συμμετέχουμε. Κατά τα άλλα μπορούμε να κάνουμε τα πάντα. Όσο ξεφεύγουμε από τους διαγωνισμούς και πάμε προς τα δεδομένα της κάθε ομάδας, τα περιθώρια αυτά καθορίζονται κυρίως από τα μέσα που διαθέτουμε και από τις τεχνολογίες που δεν έχουμε ακόμα χρησιμοποιήσει. Σαν ART συγκεκριμένα, μπορούμε να εισάγουμε πολλή καινοτομία, όπως και κάνουμε στο ART-24, αλλά δεν ξέρουμε αν θα καταφέρουν να υλοποιηθούν όλες οι ιδέες που έχουν περάσει από τα  μυαλά των μελών της ομάδας ανά τα χρόνια.»

-Ποιες τεχνολογίες εισήχθησαν στο φετινό μονοθέσιο;

«Κατά τη διάρκεια της αγωνιστικής σεζόν 2021-2022, η ομάδας επικεντρώθηκε στη βελτίωση του υπάρχοντος μονοθεσίου  ART21, με κύριους στόχους την μείωση βάρους, την αξιοπιστία και την καλύτερη δυναμική συμπεριφορά και οδηγησι-μότητα.  Μετά από δοκιμές στην πίστα, αποκτήσαμε καλύτερη κατανόηση των προβλημάτων που έπρεπε να αντιμετωπίσουμε και επικεντρωθήκαμε στον σχεδιασμό και την προετοιμασία των αναβαθμίσεων.  Μετά από ανασχεδιασμό του αεροδυναμικού πακέτου, σημαντικές μειώσεις στο βάρος»

Ραφαέλα Μαρία Μπουσμπούκη

-Ποιες είναι οι δυσκολίες στη διαχείριση της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ της ομάδας;

«Ως επί των πλείστων, το marketing και διαχείριση της επικοινωνίας της ομάδας, είναι πολυδιάστατος τομέας. Σε πρώτο πλάνο, μέσω του fundraising, κυριαρχεί η δυσκολία εύρεσης χορηγών και διατήρησης της συνεργασίας μας. Καθώς η ομάδα λειτουργεί σχεδόν αποκλειστικά μέσω αυτής της στήριξης, είναι απαραίτητη η έμφαση στην δημιουργία και διατήρηση μίας ιδιαίτερης, μακροχρόνιας σχέσης με τους συνεργάτες μας. Σκοπός και στόχος είναι η ικανοποίηση των χορηγών μας

«Σχετικά με την επικοινωνία και προβολή της ομάδας, μία μικρή δυσκολία είναι η διαφορετική προσέγγιση της εκάστοτε συνεργασίας. Ωστόσο, η δημιουργικότητα του marketing, επιτρέπει μία ελευθερία στον σχεδιασμό, στον τρόπο προσέγγισης χορηγών και προβολής της ομάδας.»

-Ποια είναι η βασική πηγή εσόδων σας; Πώς στηρίζει και το κράτος σε αυτό;

«Η ART έχει ως βασική πηγή εσόδων τα ποσά χρηματικών χορηγιών. Μέσω ιδιωτικών εταιρειών, οι οποίες μας στηρίζουν, καταφέρνουμε να έχουμε μία βασική πηγή εσόδων, ικανής να πραγματοποιήσουμε τα στόχους και καινοτομίες μας. Είναι σημαντικό να τονίσουμε, ότι η στήριξη των ιδιωτικών εταιρειών δεν πραγματοποιείται μόνο με χρηματικά πόσα. Μας βοηθάνε και στην κάλυψη κάποιον προϊόντων ή και πρώτων υλών που πιθανώς θα χρειαστεί η ομάδα μας, αλλά και μέσω λογισμικών σχεδιαστικού χαρακτήρα.

«Δυστυχώς, η κρατική αρωγή προς την ομάδα μας απουσιάζει. Για την φετινή αγωνιστική σεζόν, λάβαμε ένα ποσό από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ικανό να καλύψει ένα μέρος των εξόδων για τους παγκόσμιους διαγωνισμούς του καλοκαιριού 2022.»

-Είναι ευθέως ανάλογα τα αποτελέσματα με την προσέλκυση χορηγών;

«Σε γενικό βαθμό, η προσέλκυση χορηγών από την ομάδα μας, χαρακτηρίζεται από θετικά αποτελέσματα. Είναι τιμή μας να έχουμε Premium συνεργασία με την BETA Simulations Solutions, η οποία στηρίζει την ομάδα μας από το ξεκίνημα της.

«Η συνεργασία μας με αντίστοιχα μεγάλες ιδιωτικές εταιρείας, είναι ιδιαίτερη χαρά μας. Όπως προαναφέρθηκε, η στήριξη τους μέσω χρηματικών ή σε είδος χορηγιών, καθώς και μέσω λογισμικού, δίνει την δυνατότητα στην ομάδα μας να υλοποιήσει τo project και την καινοτομίας μας.

«Συμπληρωματικά αυτού, η ομάδα μας μπορεί κερδίζει συνεχώς διακρίσεις, όπως η πιο πρόσφατη να είναι η 1η θέση στο αγώνισμα του Skidpad στον διαγωνισμό Formula Student Czech και η 2η θέση στο αγώνισμα του Skidpad και 4η στο αγώνισμα του Business Plan στον διαγωνισμό Formula Student Italy (Καλοκαίρι 2022).»