Alfa Romeo: Είναι πολλά τα άλογα και στη θάλασσα - Τα άγνωστα ταχύπλοα των Ιταλών


Οι επιτυχίες της Alfa Romeo στο χώρο των αγώνων αυτοκινήτου είναι γνωστές. Αυτό που είναι λιγότερο γνωστό είναι μια άλλη σελίδα στην ιστορία της μάρκας που γράφτηκε μέσα στο νερό. 

  • 19/11/2023

Πέντε Παγκόσμιοι Τίτλοι, οι δύο πρώτοι στην ιστορία της Formula 1, 11 Mille Miglia, 10 Targa Florio και εκατοντάδες  άλλες διακρίσεις σε πλήθος κατηγοριών. Οι επιτυχίες της Alfa Romeo στο χώρο των αγώνων αυτοκινήτου είναι γνωστές. Αυτό που είναι λιγότερο γνωστό είναι μια άλλη σελίδα στην ιστορία της μάρκας που γράφτηκε στο νερό. Οι καινοτομίες και οι τεχνολογίες που εξέλιξε η Alfa Romeo, χρησιμοποιήθηκαν και στους αγώνες με σκάφη θαλασσής.

Από τη δεκαετία του 1920, μέχρι τη δεκαετία του 1980, η Alfa Romeo πρωταγωνιστούσε και σε αυτό το επίπεδο. Κινητήρες αεροσκαφών και αυτοκινήτων τροποποιήθηκαν για χρήση στο νερό, τόσο σε σκάφη παραγωγής, όσο και σε αγωνιστικά σκάφη. Οι κινητήρες αυτοί δεν προέρχονταν μόνο από τη θρυλική Alfetta, αλλά και από κινητήρες των Giulietta, Giulia GTA, Montreal, 2600 κ.α. Με διακρίσεις και ρεκόρ στην Ευρώπη, αλλά και σε όλο τον κόσμο, η Alfa Romeo κατέκτησε στο νερό, σχεδόν τόσες διακρίσεις όσο και στις πίστες.

Το 2020, με αφορμή τη συμπλήρωση 110 χρόνων από την ίδρυση της μάρκας, το Μουσείο της Alfa Romeo στο Arese τίμησε αυτή την ξεχωριστή ιστορία με την έκθεση “Cavalli Marini” (Άλογα της Θάλασσας), τίτλος που εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό Quadrifoglio το 1973. Η έκθεση ήταν μια μοναδική ευκαιρία για να ανακαλύψει το κοινό τις διάφορες χρήσεις των κινητήρων της Alfa Romeo, σε μέσα μαζικής μεταφοράς, στρατιωτικά οχήματα, κ.α.

Ρεκόρ και άλλα…

Έχοντας άρρηκτους δεσμούς με τους αγώνες, η Alfa Romeo έχει να επιδείξει εξαιρετικές διακρίσεις και στο χώρο των αγώνων θαλάσσης. Τα εννέα από τα δέκα σκάφη που βρέθηκαν στην έκθεση (το δέκατο είναι ένα σκάφος αναψυχής) είχαν κατακτήσει 11 Παγκόσμια Ρεκόρ, 6 Παγκόσμια Πρωταθλήματα, 7 Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα και 9 Ιταλικά Πρωταθλήματα. Η έκθεση κινήθηκε στα «κύματα» που άφησαν όλοι οι κινητήρες που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτές τις εφαρμογές, από τον κινητήρα της θρυλικής Alfetta, μέχρι τους κινητήρες των Montreal και Tipo 33.

Οι «τρεις ζωές» της Alfetta

Στο χώρο των αγώνων θαλάσσης, οι κινητήρες συχνά προέρχονταν απευθείας από το αγωνιστικό τμήμα της μάρκας. Αυτή είναι και η περίπτωση των κινητήρων της Alfetta. Το Arno II, ένα φουτουριστικό σκάφος που κατασκευάστηκε το 1946 στα ναυπηγεία Picchiotti, ανακατασκευάστηκε μαζί με τον κινητήρα του που σχεδιάστηκε για την Alfetta 158. Ο κινητήρας που έφερε τον πρώτο τίτλο της Formula 1 στην Alfa Romeo, είχε ήδη κατακτήσει τρία Παγκόσμια Πρωταθλήματα στο νερό, ενώ είχε σπάσει και πολλά ρεκόρ με τον οδηγό Achille Castoldi.  Για την ακρίβεια, ο Castoldi, είχε την αποκλειστική χρήση του κινητήρα για αγώνες στη θάλασσα από το 1938. Το 1943 ήταν ο ίδιος που έσωσε μερικές από τις Alfetta κρύβοντας τες στον αχυρώνα του στο Abbategrasso.

Το Arno II πλοηγήθηκε και από τον Achille Varzi μέχρι το 1949, οπότε το σκάφος αποσύρθηκε αφού όμως πρώτα αφαιρέθηκε ο κινητήρας του. Αυτό που σίγουρα δεν αποσύρθηκε ήταν ο κινητήρας, ο οποίος στις εκδόσεις δρόμου κατέκτησε τους 2 πρώτους Παγκόσμιους Τίτλους στην ιστορία της Formula 1, το 1950 με τον Nino Farina και το 1951 με τον Juan Manuel Fangio.

Όταν την επόμενη χρονιά η Alfa Romeo αποσύρθηκε από την Formula 1, μια νέα περιπέτεια περίμενε τον κινητήρα της Alfetta. Τα σκάφη Laura 1°, Moschettiere, Tamiri και Laura 3° έγραψαν ένδοξες σελίδες ιστορίας στους αγώνες και τα ρεκόρ ταχύτητας με κορυφαίες μορφές όπως οι Mario Verga, Ezio Selva και Achille Castoldi.

Η παρέλαση των Παγκόσμιων Πρωταθλητών

Η έκθεση είχε και άλλα σκάφη με εντυπωσιακά ρεκόρ, όπως τα Loustic 2 και ένα σκάφος κλάσης LV-1300 κατασκευασμένο από τα ναυπηγία Celli στη Βενετία που έπαιρνε κίνηση από τον κινητήρα των 1.3 λίτρων της Giulietta AR530. Το συγκεκριμένο σκάφος το 1964 κατέκτησε τρεις Παγκόσμιους Τίτλους στους αγώνες των 5, 10 και 15 μιλιών.

Το παρόν έδωσε και το μοναδικό Molinari-Alfa Romeo 2500, το οποίο κατέκτησε τον Παγκόσμιο Τίτλο του 1966. Κατασκευασμένο από την ομάδα Agusta Fortunato Libanori, είχε καρίνα από αλουμίνιο αεροπορικού τύπου που ετοίμαζε το τμήμα ελικοπτέρων της Agusta. Για να θυμίζει αυτή τη σχέση με την αεροπορία, το πίσω μέρος του σκάφους έφερε τα χρώματα της Alitalia.

Αντίστοιχα το "Dalla Pietà - Alfa Romeo" που κατασκευάστηκε για τον Luigi Raineri, έναν διάσημο βελτιωτή κινητήρων της Alfa Romeo για αγώνες σκαφών κατέκτησε 3 Ευρωπαϊκούς και 2 Ιταλικούς τίτλους μεταξύ 1968 και 1970.

Το "Molivio - Alfa Romeo GTA", του Leopoldo Casanova, έπαιρνε κίνησης από τους κινητήρες της Autodelta και μεταξύ 1968 και 1972 έσπασε το ρεκόρ ταχύτητας σε τρεις διαφορετικές κλάσεις, ενώ κατέκτησε και έναν Ευρωπαϊκό τίτλο. Κινητήρα από την Autodelta και συγκεκριμένα της Montreal χρησιμοποιούσε και το "Celli". Ο πολυνίκης Antonio Pietrobelli οδήγησε και αυτό το σκάφος σε σερί επιτυχιών.

Η σειρά των αγωνιστικών σκαφών θαλάσσης ολοκληρώθηκε από δύο σκάφη που κατασκευάστηκαν από τα ναυπηγεία Lucini για τον Franco Cantando, που έσπασε το ρεκόρ ταχύτητας το 1974, ενώ την επόμενη χρονιά στέφτηκε Παγκόσμιος Πρωταθλητής. Με το "Popoli-Alfa Romeo" που χρησιμοποιούσε τον κινητήρα από την Type 33, ο Leopoldo Casanova έθεσε ένα νέο ρεκόρ στην κατηγορία KC 500 KG με 225,145χλμ./ώρα, το οποίο παραμένει άπιαστο μέχρι σήμερα.

Από την αδρεναλίνη της ταχύτητας στη γοητεία της Βενετίας

Η ιστορία που έγραψε η Alfa Romeo στο νερό δεν αποτελείται μόνο από αγώνες και ρεκόρ. Οι κινητήρες της μάρκας τοποθετήθηκαν και σε σκάφη αναψυχής όπως το σπάνιο "Glauco" του 1932, το οποίο εφοδιαζόταν με τον κινητήρα της 6C 1750. Ένα σκάφος σχεδιασμένο για τις πλούσιες οικογένειες της εποχής που σήμερα ανήκει στη συλλογή του Lariana Boat Museum.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Αυτή είναι η πιο άσημη Alfa Romeo όλων των εποχών

Tι είναι το πιστοποιητικό NFT που πρώτη παρουσίασε η Alfa Romeo Tonale

Ο V6 της Alfa Romeo είναι πολύ σκληρός για να «πεθάνει»