Τα αυτοκίνητα κάτω των 20.000 ευρώ εξαφανίζονται!


Η ταχεία μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, η κυριαρχία των crossover και SUV, αλλά και η σταδιακή κατάργηση των φθηνών εισαγωγικών εκδόσεων, καθώς οι κατασκευαστές ζητούν απεγνωσμένα μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους, έχουν κάνει τις μέσες τιμές των νέων αυτοκινήτων να ανεβαίνουν συνεχώς και τα φθηνά μοντέλα να γίνονται είδος προς εξαφάνιση. Γιατί συμβαίνει αυτό.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 1/11/2021

Μόλις πριν από λίγα χρόνια, σχεδόν κάθε αυτοκινητοβιομηχανία είχε ένα φθηνό μικρό αυτοκίνητο πόλης ή ένα μικρό crossover για να προσελκύσει τους νέους αγοραστές για πρώτη φορά στη μάρκα της. Αυτά τα οχήματα είχαν πάντα χαμηλό περιθώριο κέρδους, όμως ήταν πολύ ικανά, ανταγωνιστικά στην αγορά, με κύρια πλεονεκτήματα τη χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, τη χαμηλή τιμή πώλησης, τα ευέλικτα προγράμματα χρηματοδότησης και συχνά την πολυετή εργοστασιακή εγγύηση.

Όμως όλη αυτή η κατάσταση στην αγορά αυτοκινήτου τείνει να αλλάξει ριζικά, κάτι που το βλέπουμε τώρα και στη χώρα μας. Οι αιτίες αυτής της αλλαγής της βιομηχανίας είναι πολλές και όλες συμβάλλουν στην σταδιακή αλλά σταθερή εξαφάνιση των φθηνών αυτοκινήτων.  

Η τάση της αγοράς και η διαρκής μετάβαση της βιομηχανίας στα crossover έκανε τους κατασκευαστές να παράγουν συνεχώς νέα μοντέλα ώστε να καλύψουν κάθε πιθανό κομμάτι της αγοράς. SUV και crossover κάθε είδους και μεγέθους παρουσιάζονται συνεχώς, από όλες τις εταιρείες με στόχο να πάρουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι από την ολοένα αυξανόμενη εμπορική πίτα. Υβριδικά, plug-in, φουλ ηλεκτρικά και συμβατικά με όλες τις τεχνολογίες που έχουν στα ράφια τους οι κατασκευαστές για να τα κάνουν όσο γίνεται πιο «πράσινα» και οικονομικά, αλλά και να προσελκύσουν τους αγοραστές.

Παράλληλα όμως, η άλλη όψη του νομίσματος είναι πως ένα SUV ή crossover που δεν έχει σχεδιαστεί από λευκό χαρτί και συνήθως βασίζεται σε ένα αντίστοιχο σουπερμίνι ή μικρομεσαίο μοντέλο αφήνει και μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους στον κατασκευαστή. Άρα και αυτός μπορεί συνεπώς να το τιμολογήσει υψηλότερα και απολύτως δικαιολογημένα προς τον καταναλωτή, ο οποίος αγοράζει «περισσότερο και μεγαλύτερο» αυτοκίνητο.

Ταυτόχρονα, όλα τα νέα αυτοκίνητα SUV, crossover και μη, είναι γεμάτα με προηγμένη τεχνολογία συνδεσιμότητας, πολυμέσων, με συστήματα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας που φέρουν και τις ανάλογες οθόνες αφής. Επιπλέον, δεν πρέπει να ξεχνάμε την πολλή τεχνολογία που έχει εισχωρήσει στα αυτοκίνητα τα τελευταία χρόνια για την μείωση της κατανάλωσης. Συστήματα αυτόματης εκκίνησης του κινητήρα, το γνωστό μας start-stop, φίλτρα μικροσωματιδίων και ρύπων στους κινητήρες, λογισμικά διαχείρισης των κινητήρων και ηλεκτρονικά chip για όλες αυτές τις λειτουργίες έχουν φέρει ένα σημαντικό επιπλέον κόστος που ανεβάζει την τελική τιμή των αυτοκινήτων.

Γεγονός που αναμένεται να ενταθεί ακόμα περισσότερο τα επόμενα χρόνια, καθώς οι νόρμες για τα πρότυπα εκπομπών ρύπων που έχει κάνει υποχρεωτικά για κάθε νέο αυτοκίνητο που πωλείται εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης η Ε.Ε., όπως το νέο πρότυπο Euro 7, και αναμένεται να ισχύσουν από το 2025, απαιτούν ακόμα περισσότερα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης των κινητήρων, κόστος που φυσικά θα περάσει στην τελική τιμή και συνεπώς στον καταναλωτή.  

Τώρα μάλιστα, με την παγκόσμια κρίση στην έλλειψη ημιαγωγών να ωθεί τις εταιρείες στο κλείσιμο πολλών γραμμών παραγωγής παγκοσμίως η κατάσταση γίνεται πιο δύσκολη. Τα εργοστάσια πολλών μεγάλων κατασκευαστών όπως οι Stellantis (Opel, Peugeot, Citroen), Daimler (Mercedes), Toyota, Renault, VWGroup, κλείνουν προσωρινά ή για πολλούς μήνες και εβδομάδες ή στην καλύτερη περίπτωση μειώνουν την παραγωγική τους δυνατότητα, μη μπορώντας να ανταποκριθούν στη ζήτηση, λόγω της έλλειψης ημιαγωγών.

Από τη μία πλευρά, όλοι οι παραπάνω λόγοι, από την άλλη και οι ίδιοι οι κατασκευαστές που βλέπουν την παραγωγή τους να μειώνεται διαρκώς, έχουν σκοπό πια να αναζητούν τις πλέον κερδοφόρες κατηγορίες και στρέφουν την προσοχή τους, αλλά και την παραγωγή των εργοστασίων τους στα πιο κερδοφόρα μοντέλα. Που φυσικά δεν είναι άλλα από τα παντός είδους SUV και crossover, και γενικότερα τα ακριβότερα μοντέλα.

Άλλωστε, πολλές φορές και οι ίδιοι οι CEO των μεγαλύτερων κατασκευαστών όπως του VW Group, Herbert Diess και ο ομόλογός του της Renault, Luca de Meo έχουν δηλώσει καθαρά ότι το κόστος των αυτοκινήτων θα αυξηθεί περίπου 20% τα επόμενα χρόνια και πως τα μικρά αυτοκίνητα γίνονται πλέον ασύμφορα για τους κατασκευαστές.

Έτσι, αυτοκίνητα που πριν από λίγα χρόνια βλέπαμε στους τιμοκαταλόγους των εταιρειών να ξεκινούν λίγο πάνω ή ακόμα και κάτω από τα 10.000 ευρώ έχουν πλέον εξαφανιστεί. Μοντέλα όπως τα Toyota Aygo, Hyundai i10, Kia Picanto, Chevrolet Matiz, Citroen C1 είναι πια είδος προς εξαφάνιση. Το ίδιο αναμένεται να συμβεί τα επόμενα χρόνια και με αυτοκίνητα κάτω από το ψυχολογικό όριο των 15.000 ευρώ.

Πλέον, είναι κοινός τόπος ότι ακόμα και τα γνωστά εμπορικά σουπερμίνι της κατηγορίας Β τείνουν να ξεπερνούν κατά πολύ το όριο των 15.000 ευρώ ακόμα και στις βασικές εκδόσεις. Μία απλή αναζήτηση στους τιμοκαταλόγους που έχουμε από τις αντιπροσωπείες στη χώρα μας θα σας δείξει ότι η μέση τιμή για ένα 1.000άρι ή 1.200άρι σουπερμίνι με μικρό τούρμπο κινητήρα ανέρχεται πια στην περιοχή των 16.000 με 18.000 ευρώ.

Τελικά, φαίνεται ότι η αυτοκινητοβιομηχανία αλλάζει στο σύνολό της και οι αιτίες είναι πολλές και διαφορετικές. Η στροφή της βιομηχανίας και της αγοράς στην ηλεκτροκίνηση και τα ηλεκτρικά οχήματα είναι στο ξεκίνημά της και η μετάβαση στα ηλεκτρικά μοντέλα θα κάνει ακόμα πιο δύσκολες τις συνθήκες για τις συμβατικές κατηγορίες αυτοκινήτων χαμηλού κόστους. Εάν μάλιστα τα επόμενα χρόνια οι ήδη υψηλές τιμές της βενζίνης συνεχίσουν να ανεβαίνουν και τα συγκριτικά ακριβότερα ηλεκτρικά οχήματα πάρουν τη μερίδα του λέοντος στην αγορά, η κατάσταση για τα μικρά και φθηνά αυτοκίνητα θα είναι μη αναστρέψιμη.