Τα νομικά κενά της Ε.Ε. που θα μπορούσαν να «σκοτώσουν» τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα


Οι αδύναμοι και χαλαροί στόχοι εκπομπών ρύπων της ΕΕ με τα πολλά «παραθυράκια» δεν είναι και τόσο δεσμευτικοί και οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα προσπαθήσουν με κάθε τρόπο να παρατείνουν τα σχέδιά τους για την μαζική παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, δείχνουν νέες έρευνες. Γιατί η χαλαρότητα των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα μπορούσε τελικά να «σκοτώσει» τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤ.: T&E, ΑΡΧΕΙΟ
  • 19/11/2021

Η έκρηξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη κινδυνεύει να σταματήσει, θέτοντας σε κίνδυνο τις πωλήσεις 18 εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα με νέα στοιχεία από την έρευνα του διεθνούς Οργανισμού Μεταφορών και Περιβάλλοντος (Transport & Environment). Αυτό θα είχε σαν αποτέλεσμα στο άμεσο μέλλον την μη καθολική επικράτηση της ηλεκτροκίνησης, όπως στοχεύουν οι Ευρωπαίοι πολιτικοί.

Γεγονός είναι πως οι κανόνες της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων στα νέα αυτοκίνητα και η ανάγκη των εταιρειών να ακολουθήσουν τα πρότυπα Euro 6d και Euro 7, που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το 2025, έχουν οδηγήσει τις εταιρείες να παράγουν ένα μεγάλο όγκο plug-in υβριδικών οχημάτων και έχουν ανεβάσει τις πωλήσεις τους σχεδόν στο ένα πέμπτο της αγοράς.

Ωστόσο, σύμφωνα με την έρευνα του Οργανισμού Transport & Environment (Τ&Ε), οι αδύναμοι στόχοι που έχει θέσει η ΕΕ μεταξύ 2022 και 2030 δεν θα απαιτήσουν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να υλοποιήσουν τα σχέδια παραγωγής EV και θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε 55 εκατομμύρια επιπλέον τόνους εκπεμπόμενου CO2. Κάτι που όπως τονίζεται στην ανάλυση του Τ&Ε θα μπορούσε να σταματήσει την αναμενόμενη επικράτηση της ηλεκτροκίνησης.

Ο στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2025 για τις αυτοκινητοβιομηχανίες είναι τόσο αδύναμος που θα πραγματοποιηθεί δύο χρόνια νωρίτερα, διαπιστώνει η ανάλυση. Ενώ μάλιστα πολλές χώρες της ΕΕ πρέπει να μειώσουν σχεδόν στο μισό τις συνολικές εκπομπές τους μέχρι το τέλος της δεκαετίας, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν υποχρεώνονται να συμβάλουν πολύ σε αυτό. Η T&E τονίζει ακόμα ότι χωρίς να τεθούν πιο φιλόδοξοι στόχοι για τον τομέα των κατασκευαστών αυτοκινήτων από το 2025 και μετά, συμπεριλαμβανομένης μιας μείωσης κατά 80% των μέσων εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων το 2030 σε σύγκριση με σήμερα, θα είναι τελικά πάρα πολύ δύσκολο για τα κράτη μέλη να επιτύχουν τους προτεινόμενους εθνικούς στόχους για το κλίμα έως το 2030.

Οι στόχοι που έχει θέσει η Ε.Ε. για το CO2 συγκριτικά με τις δεσμεύσεις των κατασκευαστών.
Οι στόχοι που έχει θέσει η Ε.Ε. για το CO2 συγκριτικά με τις δεσμεύσεις των κατασκευαστών.

Ο Alex Keynes, διευθυντής καθαρών οχημάτων στην T&E, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η έκρηξη των ηλεκτρικών οχημάτων οφείλεται στους αυστηρούς κανόνες της ΕΕ για τα «καθαρά» αυτοκίνητα, αλλά θα υποχωρήσει γρήγορα εάν δεν παρέμβουν οι νομοθέτες. Τώρα είναι η ώρα να θέσουμε σωστά φιλόδοξους στόχους, εάν θέλουμε να αποφύγουμε μια χαμένη δεκαετία στον αγώνα για την απεξάρτηση των αυτοκινήτων από τον άνθρακα».

Τα «κενά» στους κανόνες της ΕΕ αποδυναμώνουν επίσης τον αντίκτυπό τους και θα επιτρέπουν στις αυτοκινητοβιομηχανίες να βρίσκουν συνεχώς νέους τρόπους να ξεφύγουν από τη δύσκολη θέση. Είτε παράγοντας περισσότερα plug-in υβριδικά μοντέλα, που όμως φέρουν και θερμικό κινητήρα, είτε αγοράζοντας πιστώσεις ρύπων από άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες που μπορούν να τις «πουλάνε» έναντι αντιτίμου, καθώς οι εκπομπές ρύπων του συνόλου της παραγωγής τους είναι πρακτικά μηδενικές (βλέπε Tesla).

Ταυτόχρονα, μόνο φέτος οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να «ξεφύγουν» από τους στόχους με την πώληση 840.000 λιγότερων πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων, διαπιστώνει η ανάλυση. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ευκολότερους στόχους να πιάσουν, εάν συνεχίζουν να πωλούν βαρύτερα οχήματα, αυξάνοντας απλά τις «εξηλεκτρισμένες» εκδόσεις των SUV υψηλών εκπομπών ρύπων με τη μορφή των plug-in υβριδικών.

Στην ουσία, η μερική «ηλεκτροδότηση» με τη μορφή της plug-in υβριδικής τεχνολογίας μπορεί να λειτουργεί ως «δούρειος ίππος» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, ώστε να πετυχαίνουν τους στόχους εκπομπών CO2 και να δηλώνουν μικρότερες εκπομπές σε μεγάλα και βαριά SUV. Η Daimler και η BMW είναι ειδικοί στην εκμετάλλευση των πωλήσεων «μερικώς ηλεκτρικών» plug-in υβριδικών μοντέλων, τα οποία – όταν δεν φορτίζονται – μπορούν στην πραγματικότητα να ρυπαίνουν πολύ περισσότερο από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Οι κατασκευαστές που έχουν πιάσει τους στόχους εκπομπών CΟ2 για το 2021.
Οι κατασκευαστές που έχουν πιάσει τους στόχους εκπομπών CΟ2 για το 2021.

Η ευρεία εκμετάλλευση της υβριδικής τεχνολογίας έχει βοηθήσει όλους τους κατασκευαστές να συμμορφωθούν με τους στόχους της ΕΕ για το CO2 για το 2021, διαπιστώνει η ανάλυση της T&E. Αυτό συμβαίνει παρά το εκπληκτικό γεγονός ότι τρεις εταιρείες, η Jaguar Land Rover, η Volvo και η Daimler, έχουν υψηλότερες εκπομπές ρύπων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ, κατά μέσο όρο, από ό,τι πριν από πέντε χρόνια.  

Ο Alex Keynes δήλωσε ότι: «Οι αυτοκινητοβιομηχανίες διαφημίζουν απεγνωσμένα τα πράσινα διαπιστευτήριά τους, αλλά πίσω από όλες αυτές τις «μπλόφες» εκμεταλλεύονται κάθε νομικό παραθυράκι για να καθυστερήσουν τη μετάβαση σε αυτοκίνητα χωρίς εκπομπές ρύπων. Οι πολιτικοί έχουν την ευκαιρία να τερματίσουν αυτή την υποκρισία, τώρα που η ΕΕ ενημερώνει τους κλιματικούς στόχους για τους κατασκευαστές».