Τι μπορεί να σκοτώσει τις μπαταρίες ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου


Μια νέα έρευνα η οποία κατέγραψε τα δεδομένα 6.300 ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναδεικνύει τις αιτίες που οδηγούν στον πρόωρο θάνατο των μπαταριών ιόντων-λιθίου.

  • KEIMENO: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΝΑΛΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 6/6/2020

Όπως και τα μηχανικά μέρη ενός συμβατικού οχήματος, έτσι και οι μπαταρίες ιόντων-λιθίου με τις οποίες εφοδιάζεται ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν είναι κατασκευασμένες ώστε να κρατήσουν για πάντα.

Μια έρευνα, λοιπόν, η οποία διενεργήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής αξιοποιώντας στοιχεία από 6.300 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, φέρνει στο φως τις αιτίες που μπορεί να οδηγήσουν στον πρόωρο θάνατο των μπαταριών ενός μηδενικών ρύπων οχήματος.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας κάθε 12 μήνες η πτώση στην απόδοση των μπαταριών ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου φτάνει κατά μέσο όρο το 2,3%, ποσοστό που δεν είναι μικρό αν αναλογιστεί κανείς ότι σε έναν κύκλο ζωής 10 ετών ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα έχει απολέσει το 23% της αυτονομίας του.

Υπάρχουν βέβαια και ορισμένες παράγοντας οι οποίοι επιταχύνουν την πτώση στην απόδοση των μπαταριών που είτε σχετίζονται με την ίδια την κατασκευή του είτε με τη χρήση-φόρτισή τους.

Στην πρώτη κατηγορία ανήκει ο τρόπος με τον οποίο κάθε κατασκευαστής έχει επιλέξει να ψύχει τους συσσωρευτές της ηλεκτρικής ενέργειας. Η έρευνα ανέδειξε ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είναι εφοδιασμένα με σύστημα υδρόψυξης επιβραδύνουν την πτώση στην απόδοση των μπαταριών τους.

Ειδικότερα οι μπαταρίες ενός Tesla Model S με «χάνουν» σε ετήσια βάση το 2,4% της ενεργειακής αποδοτικότητάς τους, όταν οι απώλειες σε ένα Nissan Leaf που ψύχει με αέρα του συσσωρευτές ηλεκτρικής ενέργειας φτάνουν το 4,2%.

Είναι προφανές, λοιπόν, ότι ένα αποτελεσματικότερο σύστημα ψύξης μπορεί να αυξήσει το προσδόκιμο ζωής των μπαταριών ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, πόσο μάλλον όταν αυτό καλείται να αντιμετωπίσει τις υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος που παρατηρούνται σε χώρες όπως η Ελλάδα.

Ένας ακόμα παράγοντας που σχετίζεται με τη ευζωία των μπαταριών είναι ο τρόπος φόρτισης. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, λοιπόν, αναδεικνύεται ότι ο πιο σωστός τρόπος φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι ο πιο αργός, αυτός δηλαδή που πραγματοποιείται μέσω του οικιακού δικτύου παροχής ηλεκτρικής ενέργειας.

Οι ταχυφορτιστές και πολύ περισσότερο οι υπερταχυφορτιστές επιταχύνουν την πτώση στην απόδοση των μπαταριών. Μάλιστα τα αποτελέσματα της έρευνας καθιστούν σαφές ότι αρκούν τρεις κύκλοι φόρτισης τον μήνα σε ταχυφορτιστή ώστε το φαινόμενο ώστε η απώλειες στην ενεργειακή αποδοτικότητα των μπαταριών να υπερδιπλασιαστούν.