Τι προβλέπει ο ΚΟΚ για τα ηλεκτρικά πατίνια


Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταρτήσει ένα σχέδιο νόμου που αφορά στο κανονιστικό πλαίσιο κυκλοφορίας στον δρόμο των οχημάτων μικροκινητικότητας, όπως είναι τα ηλεκτρικά πατίνια για παράδειγμα. Αυτό, θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση τις επόμενες ημέρες.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΠΗΓΗ: ΑΠΕ.
  • 18/9/2020
Έπειτα από την εφαρμογή του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά» από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και την αποδοχή του από τους ενδιαφερόμενους υποψήφιους αγοραστές, είναι η σειρά του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να θέσει τους κανόνες κυκλοφορίας για τα  Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκινούμενα Οχήματα («ΕΠΗΟ»), όπως ονομάζονται, και τα οποία εμπεριέχονται στο πρόγραμμα.
 

Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταρτήσει ένα νομοσχέδιο για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας («ΣΒΑΚ») και τη μικροκινητικότητα το οποίο θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση τις προσεχείς ημέρες. Σε αυτό περιλαμβάνονται προτάσεις που αφορούν στους κανόνες οδικής κυκλοφορίας που πρέπει να τηρούν οι χρήστες των ηλεκτροκίνητων πατινιών («e-scooters»), των αυτοεξισορροπούμενων οχημάτων (π.χ. τύπου «Segway»), τροχοπέδιλων (rollers) και τροχοσανίδων (skateboards). Βάσει των προτάσεων που περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου, προβλέπονται τα εξής:

 
Σε οδούς και χώρους που εφαρμόζεται ο ΚΟΚ, τα οχήματα αυτά που αναπτύσσουν μικρή ταχύτητα (έως 6 km/h) –δηλαδή, παραπλήσια με την ταχύτητα του πεζού–, επιτρέπεται να κυκλοφορούν όπου και όπως κυκλοφορούν οι πεζοί. Τα Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα («ΕΠΗΟ») που αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 km/h λογίζονται ως ποδήλατα και κυκλοφορούν όπου επιτρέπονται τα ποδήλατα.
 
Απαγορεύεται για λόγους οδικής ασφάλειας η κυκλοφορία των οχημάτων αυτών σε οδούς όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 km/h).
 
Καθορίζεται στο ήμισυ το επιβαλλόμενο πρόστιμο για παράνομη στάθμευση των ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών.
 
Δίδεται η δυνατότητα στους δήμους να λαμβάνουν μέτρα ρύθμισης ή περιορισμού της κυκλοφορίας των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων («ΕΠΗΟ») και να καθορίζουν χώρους για την οργανωμένη στάθμευση των οχημάτων αυτών.
 
Ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στον εξοπλισμό των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων («ΕΠΗΟ») κατ’ αντιστοιχία με τα ποδήλατα (για παράδειγμα, φρένα, φώτα, ηχητική προειδοποίηση), καθώς και τα στοιχεία ταυτοπροσωπίας που πρέπει να φέρει ο χρήστης για την επιβολή διοικητικού προστίμου.
 
Ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στην κατασκευή, διάθεση στην αγορά και παροχή προς κοινόχρηστη χρήση των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων («ΕΠΗΟ»), την εποπτεία της αγοράς και τις υποχρεώσεις των παρόχων προς χρήση των οχημάτων αυτών.
 

Τέλος, στο ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας («ΣΒΑΚ») για τους Οργανισμούς τοπικής Αυτοδιοίκησης («ΟΤΑ»), με στόχο οι δήμοι και οι περιφέρειες να υλοποιούν αστικές και περιαστικές παρεμβάσεις χωρίς γραφειοκρατικές εμπλοκές. Επίσης, θεσπίζονται ενιαίοι κανόνες τους οποίους πρέπει να ακολουθεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση για την υλοποίηση έργων που αφορούν σε δημόσιες μεταφορές, μη μηχανοκίνητα μέσα (για παράδειγμα, πεζή μετακίνηση, ποδήλατο), συνδυασμένες μεταφορές, οδική ασφάλεια, διαχείριση κυκλοφορίας και στάθμευσης, αστική εφοδιαστική αλυσίδα, διαχείριση κινητικότητας και ευφυή συστήματα μεταφορών.

Σύμφωνα με όσα επιδιώκει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τα «ΣΒΑΚ» αναμένεται να καθιερωθούν ως μοχλοί δράσης τόσο για τη βελτίωση των συνθηκών της αστικής και περιαστικής κινητικότητας, όσο και ως φορέας αξιοποίησης σημαντικών κοινοτικών κονδυλίων.