To όραμα της Volvo για το φορτηγό του μέλλοντος


Η πρόοδος προχωρά με συνεχώς αυξανόμενους ρυθμούς. Σε δέκα χρόνια τα φορτηγά θα είναι πολύ διαφορετικά από αυτά που κυκλοφορούν σήμερα.
  • 17/6/2010
Η πρόοδος προχωρά με συνεχώς αυξανόμενους ρυθμούς. Σε δέκα χρόνια τα φορτηγά θα είναι πολύ διαφορετικά από αυτά που κυκλοφορούν σήμερα. Αυτό τουλάχιστον ισχυρίζεται ο Rikard Orell, Διευθυντής Σχεδίασης της Volvo Truck Corporation και ένας από τους εμπνευστές του Concept Truck 2020, του τολμηρού οράματος της εταιρείας για το μέλλον. Οχήματα μεταφορών μεγάλων αποστάσεων για το μέλλον: μακριές νταλίκες με ρυμουλκούμενα, ελεγχόμενες από αυτόματο πιλότο θα κινούνται χωρίς διακοπή σε πυκνά κονβόι σε πράσινους διηπειρωτικούς αυτοκινητόδρομους. Μέσα από αυτό το όραμα για το μέλλον ξεπήδησε η φιλοσοφία του σχεδιαστικού πρωτοτύπου. Όμως είναι δυνατόν να γίνει κάτι τέτοιο σε μόλις δέκα χρόνια; «Η πρόοδος προχωρά με συνεχώς ταχύτερους ρυθμούς. Αυτό σημαίνει ότι το όραμά μας για το μέλλον δεν βρίσκεται πολύ μακριά. Οι περισσότερες από τις τεχνολογίες του Volvo Concept Truck 2020 είναι ήδη διαθέσιμες, ενώ κάποιες άλλες θα πρέπει να εξελιχθούν. Θα χρειαστεί να προχωρήσουμε με άλματα και ουσιαστικές συζητήσεις, δείχνοντας τις δυνατότητές μας. Το 'πρόχειρα μπαλώματα' ενέχουν τον κίνδυνο να χάσουμε το τρένο της προόδου», λέει ο Rikard Orell. Ασφαλέστερα και πιο αποδοτικά επαγγελματικά οχήματα μεταφορών Καθώς ο τομέας των οδικών μεταφορών επεκτείνεται, τα οχήματα πρέπει να γίνονται ασφαλέστερα και πιο αποδοτικά. Το σχεδιαστικό πρωτότυπο της Volvo ενσαρκώνει ιδέες για το πώς θα επιτευχθεί κάτι τέτοιο. Μερικές από αυτές μπορούν να ενσωματωθούν σήμερα στην παραγωγή, ενώ άλλες σκοπό έχουν να ξυπνήσουν το ενδιαφέρον για να αρχίσουν να συζητούνται. Μία από τις πιο πρωτοποριακές ιδέες είναι η ασύρματη σύνδεση των αυτοκινήτων σε μεγάλους 'συρμούς' που διασχίζουν τις ηπείρους με ταχύτητα 90 km/h. «Αυτό θα είναι εφικτό όταν το όραμα των πράσινων διαδρόμων του τομέα μεταφορών γίνει πραγματικότητα. Εδώ τα βαριά οχήματα διαχωρίζονται από την υπόλοιπη κυκλοφορία και κινούνται σε δικές τους λωρίδες, σαν ένας σιδηρόδρομος χωρίς ράγες», σχολιάζει ο Rikard Orell. Κάτι τέτοιο μεταφράζεται σε πολλά πλεονεκτήματα. Η οδική ασφάλεια αυξάνεται, οι υπηρεσίες μεταφορών απαιτούν πλέον λιγότερο χώρο, ενώ μειώνεται παράλληλα η φθορά των δρόμων. Η κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές ρύπων μειώνονται χάρη στη μικρότερη αντίσταση που συναντά ένα φορτηγό, το οποίο κινείται στο αεροδυναμικό ρεύμα υποπίεσης (slipstream) του προπορευόμενου οχήματος. Επιπλέον, ο οδηγός μπορεί να ξεκουραστεί πίσω από το τιμόνι χρησιμοποιώντας τον αυτόματο πιλότο. Εάν αυτό υπολογιστεί σαν 'νεκρός χρόνος', οι χρόνοι μεταφορών μπορούν να περιοριστούν, οι παραδόσεις να γίνονται ταχύτερα και οι οδηγοί να επιστρέφουν νωρίτερα στις οικογένειες και τους φίλους τους. Ευρύχωρο και ευάερο περιβάλλον οδηγού Το σχεδιαστικό πρωτότυπο της Volvo Trucks περιλαμβάνει πολλές ιδέες για τη βελτίωση του περιβάλλοντος του οδηγού. Στο Volvo Concept Truck 2020 το περιβάλλον του οδηγού είναι ευρύχωρο, ευάερο και χωρίς περισπασμούς. «Έχουμε αντικαταστήσει το παραδοσιακό ταμπλό με μία οθόνη (σαν ένα λεπτό στρώμα φιλμ) στην οποία οι πληροφορίες προσαρμόζονται τις ανάγκες του οδηγού» σχολιάζει ο Rikard Orell. «Το πάνελ λειτουργεί σαν touchpad (επιφάνεια αφής) όπως το iPhone. Με αυτό τον τρόπο εξοικονομούμε πολύ χώρο». Μία ακόμα ιδέα εξοικονόμησης χώρου είναι το λείο κάθισμα του οδηγού με πλάτη από λεπτό αεριζόμενο πλέγμα, που θυμίζει περισσότερο πολυθρόνα γραφείου παρά παραδοσιακό κάθισμα οδηγού. Πίσω από τον οδηγό υπάρχει καναπές futon που ανοίγει και γίνεται ένα φαρδύ, άνετο κρεβάτι τη νύχτα. Ο φωτισμός της καμπίνας χωρίζεται σε ζώνες προσαρμοσμένες στις διάφορες εργασίες του οδηγού μέσα στην καμπίνα, ή είναι κατάλληλος για τις ώρες ξεκούρασης. Ο οδηγός περιβάλλεται από μεγάλες κρυστάλλινες επιφάνειες που προσφέρουν καλή ορατότητα εκτός και εντός του αυτοκινήτου. Αυτό ευνοεί την οπτική επαφή μεταξύ οδηγού και άλλων χρηστών του δρόμου αποτρέποντας τα ατυχήματα. Ο μηχανισμός σκιαδίων και συσκότισης το βράδι ελέγχονται ηλεκτρονικά. Αεροδυναμική προστασία από συγκρούσεις Η ομάδα σχεδίασης έδωσε μεγάλη έμφαση στην εξωτερική εμφάνιση βελτιώνοντας τα επίπεδα αεροδυναμικής και μειώνοντας την αίσθηση μεγέθους του οχήματος. Οι προβολείς LED και τα φλας είναι ενσωματωμένα στο εμπρός τμήμα. Οι εξωτερικοί καθρέπτες έχουν αντικατασταθεί με κάμερες που προβάλουν τις εικόνες τους στο εσωτερικό του παρμπρίζ. Το κάτω εμπρός τμήμα του οχήματος περιλαμβάνει ενσωματωμένη προστασία από συγκρούσεις και προεξέχει περίπου μισό μέτρο. Αυτό το 'ρύγχος' προκαλεί λιγότερες ζημιές στα επερχόμενα αυτοκίνητα σε περίπτωση μετωπικής σύγκρουσης, ενώ παράλληλα βελτιώνει την αεροδυναμική. «Επειδή το ρύγχος αποτελεί ένα στοιχείο ασφαλείας, εξ αρχής δεν το συνυπολογίσαμε στο μέγιστο επιτρεπόμενο μήκος, όπως οι εξωτερικοί καθρέπτες σήμερα δεν περιλαμβάνονται στο μέγιστο επιτρεπόμενο πλάτος», τονίζει ο Rikard Orell. Μερικά πράγματα απλά δεν αλλάζουν. Το έμβλημα Globetrotter στην οροφή παραμένει, αλλά έχει επανασχεδιαστεί σε αρμονία με τις γραμμές του οχήματος και μειώνει την αντίσταση. Ο οδηγός μπορεί να αλλάξει το κείμενο δίπλα στο έμβλημα από το ταμπλό. Το πίσω τμήμα είναι το επόμενο στάδιο. Η δουλειά στην εξωτερική σχεδίαση εστιάζεται κυρίως στην αεροδυναμική. Αλλά πόσες είναι πράγματι οι δυνατότητες μείωσης της αντίστασης σε ένα φορτηγό; «Μέχρι τώρα έχουμε καταλήξει ότι μέσω του εμπρός τμήματος και του βασικού σχήματος του οχήματος μπορούν να επιτευχθούν μόνον ελάχιστες βελτιώσεις», σχολιάζει ο Rikard Orell. «Ωστόσο πολλά θα συμβούν όταν αρχίσουμε να δουλεύουμε σχεδιαστικά το πίσω τμήμα. Υπάρχουν πολλές ανεκμετάλλευτες αεροδυναμικές δυνατότητες εκεί».