Επίσημο: «Επιστρέφει» η επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων - Πώς θα βρεθούν οι πόροι


«Το επόμενο διάστημα θα μπορούν να υποβληθούν νέες αιτήσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα», τόνισε ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς. 

  • ΦΩΤΟ: STELLANTIS / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 30/10/2023

Η επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναμένεται να «επιστρέψει» το επόμενο διάστημα, μέσω ανακατανομής των πόρων του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». Έτσι, θα «ανοίξει» και πάλι η πλατφόρμα για την υποβολή νέων αιτήσεων, μέχρι να εξαντληθούν οι διαθέσιμοι πόροι του προγράμματος.

Αυτό τόνισε ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, με συνέντευξή του στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

«Στα ιδιωτικά οχήματα, το πρόγραμμα ‘Κινούμαι ηλεκτρικά 2’ έπαιξε καθοριστικό ρόλο για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην καθημερινότητά μας. Με βάση τα τελευταία στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, το ποσοστό ταξινόμησης ηλεκτρικών Ι.Χ. ανήλθε στο 10,5% του συνόλου των νέων ταξινομήσεων, για το 9μηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου. Μόνο τον μήνα Σεπτέμβριο ταξινομήθηκαν 1.855 ηλεκτρικά οχήματα, που αντιστοιχούν στο 16,3% του συνόλου των νέων ταξινομήσεων», τόνισε ο κ. Ξιφαράς.

Και πρόσθεσε: «Λόγω όμως του μεγάλου ενδιαφέροντος των υποψηφίων αγοραστών ηλεκτρικών οχημάτων, έχει ήδη δεσμευτεί το σύνολο των διαθέσιμων πόρων για ηλεκτρικά οχήματα, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή να μη μπορούν να καταχωρηθούν νέες αιτήσεις. Άμεσα λοιπόν προχωράμε στην ανακατανομή των πόρων του προγράμματος, ώστε να αποδεσμευτούν ποσά από κατηγορίες με μικρότερη ζήτηση. Έτσι, το επόμενο διάστημα θα μπορούν να υποβληθούν νέες αιτήσεις για αυτοκίνητα, μέχρι την εξάντληση των διαθέσιμων πόρων του προγράμματος».

Ωστόσο, ο κ. Ξιφαράς επεσήμανε ότι ετοιμάζεται να υπάρξει και «επόμενη μέρα», ακόμα και μετά το οριστικό τέλος των πόρων του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». «Επειδή όμως έτσι κι αλλιώς το πρόγραμμα βαίνει προς την ολοκλήρωσή του, σχεδιάζουμε ήδη τις βασικές αρχές ενός νέου προγράμματος και αναζητούμε τους πόρους που θα το χρηματοδοτήσουν. Μέχρι τώρα έχουν τεθεί δύο βασικές κατευθύνσεις. Η πρώτη αφορά την επιτάχυνση των διαδικασιών. Η δεύτερη, και ενδεχομένως η πιο σημαντική, σχετίζεται με τον τρόπο και το χρόνο της επιδότησης. Στόχος μας είναι να μη χρειάζεται πλέον να προ-χρηματοδοτήσει το ποσό της επιδότησης ο αγοραστής, αλλά αυτή να περνάει απευθείας ως έκπτωση στην τιμή του οχήματος. Το δεύτερο ζήτημα έχει κάποιες γραφειοκρατικές δυσκολίες, πιστεύουμε όμως ότι αυτές θα καμφθούν», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης στα μέσα μαζικής μεταφοράς, επεσήμανε ότι «ήδη υπογράψαμε την πρώτη σύμβαση για 250 ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, εντάσσοντας δυναμικά την ηλεκτροκίνηση στις αστικές συγκοινωνίες των δύο μεγάλων πόλεων. Παράλληλα, είμαστε σε συνεργασία με την ευρωπαΐκή επιτροπή, που χρηματοδοτεί μέσω του ΕΣΠΑ ένα νέο πρόγραμμα επιδότησης ηλεκτρικών λεωφορείων ύψους 100 εκ. ευρώ και για άλλες μεγάλες πόλεις.

Τέλος, όσον αφορά τα ταξί, ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη ένα μεγάλο πρόγραμμα επιδότησης, ενώ ταυτόχρονα σχεδιάζουμε την εγκατάσταση υποδομών φόρτισης στις πιάτσες των ταξί, σε κομβικά σημεία. Βρισκόμαστε ήδη σε διαβούλευση με τους εκπροσώπους του κλάδου έτσι ώστε τα επόμενα μέτρα που θα λάβουμε για την υποστήριξη των ηλεκτρικών ταξί να είναι συμβατά με τις απαιτήσεις και τα αιτήματα της αγοράς, ώστε να εξασφαλίσουμε τη μέγιστη δυνατή διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στα επιβατικά οχήματα δημόσιας χρήσης»

Ο κ. Ξιφαράς γνωστοποίησε ότι ο υπό ίδρυση Μητροπολιτικός Φορέας Μεταφορών θα έχει ως στόχο την αποτελεσματική αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, «το οποίο αποτελεί ένα βασικό πρόβλημα σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις, όπως συμβαίνει στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη».

Παραδέχθηκε ότι για τον εκσυγχρονισμό των αστικών συγκοινωνιών«πρέπει ακόμα να γίνουν πολλά» και ότι υπάρχει έλλειψη από επαγγελματίες οδηγούς. Όσο για την επικαιροποίηση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας, τόνισε ότι «αναμένεται να ψηφιστεί από την Βουλή και να αποτελέσει νόμο του κράτους. Στο νέο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο έχει προβλεφθεί ειδικός φορέας για την εφαρμογή και την παρακολούθηση όλων των απαραίτητων δράσεων που θα συμβάλουν στη δραστική μείωση του αριθμού των οδικών ατυχημάτων».

Τέλος, επεσήμανε ότι «το επόμενο βήμα μας είναι η θεσμοθέτηση ενός αναθεωρημένου κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Βασικό χαρακτηριστικό του αναθεωρημένου ΚΟΚ είναι η αυστηροποίηση των ποινών που σχετίζονται με θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα. Την ίδια στιγμή, σκεφτόμαστε την απεμπλοκή του οχήματος από την ποινή με την αυστηροποίηση της προς το χρήστη του οχήματος. Αν ένα μέλος μιας τετραμελούς οικογένειας που διαθέτει μόνο ένα όχημα υποπέσει σε παράβαση του ΚΟΚ, κρίνουμε σκόπιμο να μην τιμωρηθεί όλη η οικογένεια από την αφαίρεση των πινακίδων, αλλά να αυστηροποιηθεί το πλαίσιο της ποινής για τον οδηγό που υπέπεσε στην παράβαση. Στόχος μας είναι με την εφαρμογή του να μειώσουμε τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα κατά 50%, ως το 2030».

Πηγή: Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων