Tα Pick-up μπαίνουν στην πρίζα


Mία νέα γενιά ηλεκτροκίνητων Pick-up ετοιμάζεται να αντικαταστήσει τα σημερινά ανοιχτά ημιφορτηγά, που συγκεντρώνουν τα πυρά των οικολόγων –και όχι μόνον- εξαιτίας του ενεργοβόρου και ρυπογόνου χαρακτήρα τους.

  • TOY ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΤΣΙΝΗ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 30/7/2022

Τα Pick-up ξεκίνησαν την καριέρα τους ως φτηνά πολυεργαλεία σκληρής χρήσης για αγρότες και επαγγελματίες, ωστόσο στην πορεία εξελίχθηκαν σε οχήματα life style, απέκτησαν πιο ογκώδεις διαστάσεις και έγιναν δημοφιλή σε ένα πλατύτερο αγοραστικό κοινό. Τα επιβλητικά ημιφορτηγά κυριαρχούν εδώ και δεκαετίες στην αγορά των ΗΠΑ, όπου πέρυσι πουλήθηκαν 2,3 εκατομμύρια τέτοια οχήματα με αδιαφιλονίκητο best seller το Ford F-Series, το οποίο έχει καπαρώσει εδώ και δεκαετίες την πρώτη θέση στις ταξινομήσεις αυτοκινήτων στη Βόρειο Αμερική. Στις υπόλοιπες χώρες, ωστόσο, αλλάζει άρδην η εικόνα, με αποτέλεσμα να κατέχουν τα Pick-up ένα μερίδιο περίπου 6% στο σύνολο των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να πούμε ότι τα συγκεκριμένα μοντέλα βρίσκονται εδώ και αρκετά χρόνια στο στόχαστρο των οικολογικών κινημάτων, καθώς είναι βαριά, ογκώδη, με διόλου αεροδυναμικό σχήμα, εφοδιάζονται με ντιζελοκινητήρες και κατηγορούνται για υπέρμετρη ατμοσφαιρική ρύπανση. Δεν είναι, εξάλλου, τυχαίο ότι μοντέλα όπως το δημοφιλές Nissan Navara, δεν εισάγονται πλέον στην Ευρώπη, επειδή δεν πληρούν τις αυστηρές αντιρρυπαντικές προδιαγραφές που ισχύουν στη Γηραιά Ήπειρο.

Θα περίμενε κάποιος με αυτά τα δεδομένα, ότι τα Pick-up θα είχαν την τύχη των δεινοσαύρων και ότι οι εταιρείες αυτοκινήτων δεν θα επένδυαν χρήματα για την εξέλιξη νέων μοντέλων. Ωστόσο, συμβαίνει το αντίθετο, καθώς πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη στα σκαριά νέου τύπου ημιφορτηγάκια μηδενικών ρύπων, καθότι ηλεκτροκίνητα. Στον χορό έχουν μπει, μάλιστα, εκτός από τους καθιερωμένους κατασκευαστές και νεοφυείς Start-Up επιχειρήσεις, οι οποίες διαβλέπουν λαμπρό μέλλον στα ηλεκτροκίνητα Pick-up!

Γιατί συμβαίνει, όμως, αυτό; Είναι ξεκάθαρο ότι τέτοιες δαπανηρές στρατηγικές βασίζονται σε κάποια δεδομένα και έχουν ως στόχο το οικονομικό όφελος των εταιρειών με άμεσο ή έμμεσο τρόπο. Ένας βασικός λόγος της πράσινης αναγέννησης των Pick-up είναι οι ακριβές τιμές τους και τα υψηλά περιθώρια κερδοφορίας με κάθε πώληση, κάτι απαγορευτικό για μοντέλα με προσιτότερες τιμές, στα οποία μετράνε οι πελάτες και το τελευταίο ευρώ. Φυσικά, τα ηλεκτροκίνητα ημιφορτηγάκια θα συνεχίζουν να κοστίζουν ακόμη ακριβότερα από τα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ωστόσο θα συμφέρουν περισσότερο σε βάθος χρόνου από τα σημερινά συμβατικής τεχνολογίας, λόγω του πολύ χαμηλότερου κόστους χρήσης και συντήρησής τους, ενώ προσφέρουν ως μπόνους άφθονη ροπή από το πρώτο άγγιγμα του γκαζιού και εξαιρετικές επιδόσεις.

Μία μεγάλη πρόκληση για τους κατασκευαστές Pick-up είναι να πείσουν τους τυπικούς hardcore εραστές τέτοιων συμβατικών μοντέλων να περάσουν στη νέα φάση της ηλεκτροκίνησης με ένα ημιφορτηγό τέτοιας τεχνολογίας, γιατί -αν το πετύχουν- θεωρείται βέβαιον ότι θα τους ακολουθήσουν και πιο mainstream πελάτες. Για να τους δελεάσουν, εφευρίσκουν εξεζητημένα gadget και λειτουργίες, όπως είναι, για παράδειγμα, η δυνατότητα του ηλεκτρικού Pick-up της Hummer να κινείται διαγώνια και ο εφοδιασμός του με καινοτόμα γραφιστικά εξελιγμένα από την εταιρεία Εpic Games, μία από τις κορυφαίες στον τομέα των videogames. Ας δούμε, όμως, μερικά ηλεκτροκίνητα Pick-up, τα οποία βρίσκονται ήδη στα σκαριά και πρόκειται να ρολάρουν κάποια στιγμή στην άσφαλτο και στο χώμα.

Rivian R1T

H νεοφυής επιχείρηση Rivian από το Μπρούκλιν της αμερικανικής πολιτείας του Μίσιγκαν κατασκευάζει από τον Σεπτέμβριο του 2021 το RT1, που είναι και το πρώτο ηλεκτροκίνητο Pick-up στον κόσμο. Το Rivian RT1 εφοδιάζεται με τέσσερα ηλεκτρικά μοτέρ -ένα ανά τροχό- συνολικής ισχύος 800 PS και μπορεί να παραγγελθεί με μπαταρίες χωρητικότητας 105, 135 και 180 kWh με αντίστοιχες αυτονομίες της τάξης των 402, 483 και 644 km. Επίσης, το ωφέλιμο φορτίο του ανέρχεται σε 800 kg, ενώ οι τιμές του αυτοκινήτου ξεκινούν από 67.500 δολάρια, δηλαδή περίπου 57.000 ευρώ. Να σημειώσουμε, ότι στη Rivian συμμετέχει από τον Φεβρουάριο του 2019 με 700 εκατ. δολάρια και η Amazon.

Τesla Cybetruck

Aπό αναβολή σε αναβολή πάει το Cybertruck της Tesla. Με βάση τα νεότερα δεδομένα, εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει η παραγωγή του περί τα τέλη του 2022. Το μοντέλο διεκδικεί το βραβείο φουτουριστικού σχεδιασμού και θα παράγεται στο εργοστάσιο Gigafactory 5, το οποίο κατασκευάζεται στο Τέξας, ενώ θα εφοδιάζεται στάνταρ με τετρακίνηση, αεραναρτήσεις και θα προσφέρει έως 805 km αυτονομία. Στη σελίδα της Tesla είχε ανεβεί ως τιμή εκκίνησης του μήκους 5,86 m Cybertruck τα 39.000 δολάρια (περίπου 36.000 ευρώ), όμως αργότερα εξαφανίστηκε από την οθόνη.

GMC Ηummer EV

H GMC διαφημίζει το νέο, ηλεκτροκίνητο Hummer ως ένα «All-Electric Supertruck». Ο πράσινος κολοσσός της θυγατρικής μάρκας της GM θα λανσαριστεί ως όχημα εκτός δρόμου με κλειστό αμάξωμα, αλλά και ως ανοιχτό ημιφορτηγό, το οποίο θα αποδίδει στην κορυφαία εκδοχή του πάνω από 1.000 PS και θα προσφέρει περισσότερα από 500 km αυτονομία. Το θηριώδες όχημα θα ζυγίζει άνω των τεσσάρων τόνων και θα κοστίζει γύρω στα 80.000 δολάρια, δηλαδή περίπου 67.500 ευρώ.

Ford F-150 Lightning

Το σημαντικότερο μοντέλο της αμερικανικής αγοράς εξηλεκτρίζεται. Το Ford F-150 Lightning θα κυκλοφορήσει φέτος την άνοιξη και θα εξοπλίζεται στάνταρ με σύστημα τετρακίνησης. Οι τιμές του ξεκινούν από περίπου 34.300 ευρώ και ήδη βρίσκονται στα γραφεία της μάρκας με το οβάλ λογότυπο πάνω από 160.000 προπαραγγελίες! Εκτιμάται ότι περίπου ένα στα δέκα Pick-up της σειράς F-150 που θα πουλάει η Ford, θα είναι ηλεκτροκίνητο, με το συγκεκριμένο ποσοστό να βαίνει χρόνο με χρόνο αυξανόμενο.

Bollinger B2

Η φίρμα Bollinger Motors από το Oak Park του Μίσιγκαν δεν μιλά απλώς για ένα ηλεκτροκίνητο ημιφορτηγό, αλλά για «τον επαναπροσδιορισμό του Pick-up». Το Modell B2 εφοδιάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες, τετρακίνηση, έχει 5,27 μ. m, μεταφέρει έως τέσσερις επιβάτες και η αυτονομία του κυμαίνεται γύρω στα 300 km. Το Bollinger B2 ξεχωρίζει κυρίως για τις εξαιρετικές εκτός δρόμου δυνατότητές του, θα κοστίζει στη βασική του έκδοση 125.000 δολάρια (περίπου 108.000 ευρώ) και για την προπαραγγελία ενός τέτοιου μοντέλου αρκεί να καταθέσει ο ενδιαφερόμενος πελάτης μία προκαταβολή 1.000 δολαρίων.

Chevrolet Silverado EV

Την άνοιξη του 2023 θα κυκλοφορήσει το ηλεκτροκίνητο Chevrolet Silverado EV με τιμές εκκίνησης γύρω στις 35.000 ευρώ. Το Silverado EV θα χρησιμοποιεί ίδιους κινητήρες με το Hummer EV, θα μπορεί να διανύει έως 640 km χωρίς ενδιάμεση φόρτιση της μπαταρίας του και ο εξοπλισμός του θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και δέκα πρίζες για την ηλεκτρική ψηστιέρα στο πικνίκ, τη χρήση ηλεκτρικών εργαλείων, κ.λπ. Επίσης με ταχυφόρτιση θα απαιτούνται μόλις δέκα λεπτά για την ανάκτηση ενέργειας για άλλα 100 μίλια (περίπου 160 km).

Toyota

Η ιαπωνική μάρκα καθυστέρησε να ανεβεί στο τρένο της ηλεκτροκίνησης, ωστόσο θα προσπαθήσει να καλύψει το χαμένο έδαφος λανσάροντας έως το 2030 30 νέα μοντέλα της συγκεκριμένης τεχνολογίας και επενδύοντας περίπου 62 δισεκατομμύρια ευρώ για την εξέλιξή τους. Τουλάχιστον ένα από αυτά τα 30 αμιγώς ηλεκτροκίνητα μελλοντικά μοντέλα της Toyota θα ανήκει στην κατηγορία των Pick-up, μάλιστα πήραμε στα μέσα Δεκεμβρίου του 2021 μία πρώτη γεύση από αυτό σε μία παγκόσμια διαδικτυακή παρουσίαση της εταιρείας. Οι Ιάπωνες δεν έδωσαν περισσότερες πληροφορίες, όμως το πρωτότυπο ηλεκτρικό Pick-up τους διαθέτει κλασικές γραμμές και παρόμοιες διαστάσεις με εκείνες του συμβατικού SUV, ΤοyotaΤacoma. Σίγουρα θα ακολουθήσουν και άλλες παρουσιάσεις στο μέλλον, όπου θα μάθουμε περισσότερες λεπτομέρειες.