Bianca Bustamante: Η πρώτη γυναίκα οδηγός της Ακαδημίας της McLaren μιλάει στο Car & Driver


Η 18χρονη οδηγός από τις Φιλιππίνες μιλάει στο Car and Driver για τη μέχρι τώρα εμπειρία της στο motorsport, τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και την «ώθηση» που πήρε από τον Lewis Hamilton.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: MCLAREN
  • 5/11/2023

Στον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, οι επιλογές που κάνει ένας οδηγός στο ξεκίνημα της καριέρας του είναι ίσως οι πιο καθοριστικές. Τα αρχικά στάδια, περνώντας από τα καρτ στις μικρές open wheel κατηγορίες (Formula Regional, F4, F3, F2 κλπ.) είναι τα σημαντικότερα, τόσο για την εξέλιξη, όσο και για την προβολή του κάθε νεαρού οδηγού.

Για κάθε παιδί που ξεκινά το ταξίδι του σε αυτόν τον -σκληρό τις περισσότερες φορές- κόσμο, ο στόχος είναι ένας: να γίνει ένας από τους 20 ανθρώπους στον κόσμο που έχει μια θέση στο grid της Formula 1.

Αυτός είναι και ο στόχος για την Bianca Bustamante, την οδηγό από τις Φιλιππίνες που κατάφερε στα 18 της χρόνια να γίνει η πρώτη γυναίκα που εισάγεται στο πρόγραμμα εξέλιξης οδηγών της McLaren ή αλλιώς McLaren Driver Development Programme. Το Car & Driver βρέθηκε στο virtual media roundtable που διοργάνωσε η ομάδα της ταλαντούχας Bianca, με την οποία και μιλήσαμε.

Γεννημένη στις 19 Ιανουαρίου του 2005 στη Μανίλα των Φιλιππίνων, έχει ήδη συγκεντρώσει τα βλέμματα πάνω της ως η κοπέλα που θα γίνει το «next big thing». Ήταν μία από τις 14 νεαρές οδηγούς που επιλέχθηκαν για το FIA Girls on Track – Rising Star Shootout το 2021, όπου τα πήγε εξαιρετικά, κάνοντας το ντεμπούτο της στην W Series tο 2022 και έπειτα στην F1 Academy το 2023, στην οποία ανέβηκε στο κορυφαίο σκαλί του βάθρου δύο φορές.

«Η Bianca του 2022 δε θα σκεφτόταν ποτέ ότι αυτό θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα. Χρειάστηκε πολλή προσπάθεια και προετοιμασία για να φτάσω εδώ που είμαι τώρα. Προφανώς έπρεπε να είμαι στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή, να γνωρίζω τους σωστούς ανθρώπους και είμαι πολύ τυχερή που τα πράγματα ήρθαν έτσι», είπε η ίδια, μιλώντας για τα συναισθήματά της σχετικά με τη μέχρι τώρα πορεία της.

Μετά το τέλος της σεζόν του 2022 στην W Series, το οποίο ήρθε νωρίτερα από το αναμενόμενο, εξαιτίας της μη επαρκούς χρηματοδότησης του πρωταθλήματος, ήταν αναγκαίο η Bustamante να οργανώσει σωστά τα επόμενά της βήματα.

«Οι δοκιμές με την Prema Racing τον Δεκέμβριο του 2022 ήταν η στιγμή στην καριέρα μου που είπα 'Πρέπει οπωσδήποτε να τα καταφέρω'. Με την W Series να σταματά στο τέλος της προηγούμενης σεζόν, θεώρησα ότι η καριέρα μου θα έφτανε στο τέλος της. Δεν προέρχομαι από εύπορη οικογένεια, οπότε χωρίς την υποστήριξη της W Series και των χορηγών δε θα μπορούσα να χρηματοδοτήσω τα επόμενα στάδιά μου στον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Σκεφτόμουν 'μακάρι να μου δινόταν ακόμα μία χρονιά ώστε να μπορέσω να αποδείξω τι αξίζω'.

Η σεζόν μου στην W Series το 2022 δεν πήγε όπως θα ήθελα, οπότε το να τα πάω καλά στις δοκιμές με την Prema ήταν απόλυτα αναγκαίο. Γνώριζα ότι υστερούσα σε επίπεδο εμπειρίας, σε σχέση με τους υπόλοιπους υποψηφίους, όμως κατάφερα να αποδείξω ότι μπορώ να εξελιχθώ, κι ας μην ήμουν η πρώτη επιλογή της ομάδας», εξήγησε η νεαρή πιλότος.

Φυσικά, ο ανταγωνισμός στις μικρές κατηγορίες είναι τεράστιος. Η ίδια αναφέρει ότι το να αγωνίζεσαι ενάντια σε οδηγούς που έχουν μεγαλύτερη εμπειρία από εσένα είναι τρομακτικό και ότι η ηλικία ενός πιλότου, είτε μιλάμε για άντρα είτε για γυναίκα, μεταφράζεται σε ώρες μέσα σε ένα μονοθέσιο. Αυτό αυξάνει κατά πολύ τον βαθμό δυσκολίας.

«Είμαι 18 και οι περισσότερες οδηγοί του grid είναι 24-25 χρονών. Σε κάθε αγώνα που πήγαινα φέτος έλεγα στον εαυτό μου ότι είναι ένα μάθημα, έβαζα τα δυνατά μου για να αποδεικνύω κάθε φορά ότι αξίζω να βρίσκομαι εδώ. Κάθε φορά πας για τη νίκη, όμως χρειάζεται να βλέπεις τα πράγματα με ρεαλισμό».

«Όταν πήρα την pole position στη Βαλένθια νόμιζα ότι η καρδιά μου θα σπάσει. Προσπαθούσα να πάρω όσες περισσότερες συμβουλές μπορούσα, από τον προπονητή μου, το μηχανικό μου, από άλλα μέλη της ομάδας, ήταν τρελό. Κατάφερα έπειτα να ηγηθώ του αγώνα από το σβήσιμο των κόκκινων φώτων μέχρι τη σημαία του τερματισμού και ειλικρινά ήταν η πιο ωραία μέρα της ζωής μου. Ήταν η πρώτη φορά εδώ και αρκετό καιρό που ακούστηκε ο εθνικός ύμνος των Φιλιππίνων και είμαι πολύ περήφανη γι' αυτό. Ένιωθα σαν να βρίσκεται από πίσω μου όλη μου η χώρα», είπε συγκινημένη.

Όσο για τα λάθη και τις στιγμές απερισκεψίας της μέσα στην πίστα, η ίδια μιλά πολύ συνειδητοποιημένα και ώριμα για την «ουσία του να είσαι ανερχόμενος οδηγός»:

«Εξελίσσομαι, κάνω λάθη και μαθαίνω μέσα από αυτά. Τα λάθη που έκανα φέτος μου κόστισαν αρκετά είτε αυτό αφορά ένα βάθρο είτε την pole position είτε ακόμα και τη νίκη. Ένα από τα πράγματα που μου έδωσε τη μεγαλύτερη ώθηση τις τελευταίες εβδομάδες είναι τα λόγια του Lewis [Hamilton] στο Austin. Μου είπε ότι έκανε πολλά λάθη μέσα στην πίστα, όταν ήταν στο ξεκίνημα της καριέρας του στις μικρότερες κατηγορίες, όμως παρ’ όλ’ αυτά δεν το έβαλε ποτέ κάτω.

Το να το ακούς αυτό από έναν 7κις παγκόσμιο πρωταθλητή, έναν από τους καλύτερους οδηγούς που έχουν περάσει από τη Formula 1, σού δίνει το κίνητρο να συνεχίσεις. Θεωρώ ότι αυτό, σε συνδυασμό με τη σκληρή μου δουλειά και την αφοσίωσή μου, θα με βοηθήσουν να καταφέρω να βελτιώσω τους τομείς στους οποίους υστερώ και ποιος ξέρει, ακόμα και να κερδίσω το πρωτάθλημα της F1 Academy το 2024. Αυτός είναι και ο στόχος για την επόμενη χρονιά».

Σύμφωνα με τη Φιλιππινέζα οδηγό, η F1 Academy ήταν εκείνη που τη βοήθησε να έχει την προβολή που χρειάζεται ώστε να βρει χορηγούς που θα την ακολουθήσουν στην αγωνιστική της καριέρα, όπως βέβαια και τις υπόλοιπες αγωνιζόμενες. Πρόκειται για μια πλατφόρμα που επιτρέπει στα νεαρά κορίτσια να γίνουν ορατά στις ομάδες των υψηλότερων κατηγοριών και να ανέβουν σιγά-σιγά τα 'σκαλοπάτια' προς τη Formula 1. Και φαίνεται ότι έχει ανέβει μερικά από αυτά, αφού είναι πλέον μέλος της οικογένειας της McLaren και θα αγωνιστεί με τα χρώματα της παπάγιας στην F1 Academy το 2024.

«Ακόμη δεν το έχω συνειδητοποιήσει. Όταν ανακοινώθηκε ότι η F1 Academy θα έχει μια οδηγό-εκπρόσωπό της στο grid το 2024 δεν είχα ιδέα ότι βρισκόμουν στο στόχαστρο της McLaren. Όταν ο Darryl O’Young, μάνατζερ μου, μου είπε ότι ο Emanuele Pirro, επικεφαλής του McLaren Driver Development Programme, επικοινώνησε μαζί μας, δεν μπορούσα να το πιστέψω. Ένιωσα ότι βρίσκομαι τόσο κοντά στο να πετύχω τον στόχο μου, αλλά ταυτόχρονα και τόσο μακριά, αφού τίποτα δεν ήταν σίγουρο τότε».

«Όταν ο Darryl μού είπε ότι πήρα τη θέση, ένιωσα πλήρη ευφορία. Η μικρή Bianca δεν μπορούσε καν να ονειρευτεί αυτή τη στιγμή: να είμαι μέλος μιας από τις πιο επιτυχημένες ομάδες όλων των εποχών, μιας ομάδας που παραδοσιακά δημιουργεί οδηγούς-αστέρες, όπως για παράδειγμα ο Lewis Hamilton, ο οποίος αποτελεί τεράστια έμπνευση για εμένα».

«Συμπτωματικά, τα χρώματα της ομάδας είναι τα αγαπημένα μου, στο κράνος μου υπήρχε πάντα το χρώμα της παπάγιας. Είναι σχεδόν σαν να έγιναν όλα για να φτάσω εδώ, να είμαι μέλος αυτής της ομάδας. Εκτός αυτού, ήταν και το αγαπημένο μου φρούτο μεγαλώνοντας», είπε γελώντας.

Το Car & Driver ρώτησε τη 18χρονη ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισε στο ξεκίνημά της, αλλά και πώς νοιώθει που είναι πρότυπο για νεότερα κορίτσια που θέλουν να πετύχουν ως οδηγοί αγώνων, ιδίως από τη στιγμή που προέρχεται από μια χώρα που δεν έχει μεγάλη παράδοση στον συγκεκριμένο χώρο.

«Είναι γνωστό ότι η μεγαλύτερη 'ανησυχία' ενός οδηγού - πέρα από το αγωνιστικό κομμάτι - είναι οι χορηγοί και η χρηματοδότηση, από τη στιγμή που είναι μεγάλο το κόστος συμμετοχής στο μηχανοκίνητο αθλητισμό. Οι χορηγοί είναι εκείνοι που σου επιτρέπουν να αγωνίζεσαι και αυτό αφορά όλες τις κατηγορίες, όχι μόνο την F1 Academy. Το γεγονός ότι προέρχομαι από μια χώρα που δεν έχει παράδοση στο μηχανοκίνητο αθλητισμό ήταν μια από τις μεγαλύτερες δυσκολίες που χρειάστηκε να αντιμετωπίσω όταν ξεκινούσα να αγωνίζομαι στα καρτ και στην Junior Formula. Κανείς δεν ήθελε να επενδύσει σε αυτόν τον χώρο, ακριβώς επειδή είναι ένα τόσο ακριβό σπορ, όμως τα κατάφερα και είμαι εδώ, έχω πλέον μια ομάδα ανθρώπων γύρω μου που εμπιστεύομαι και με εμπιστεύονται και έχω τη στήριξη που χρειάζομαι για να κατακτήσω τους στόχους μου.

Νιώθω ότι το να είμαι η μοναδική γυναίκα στην Ακαδημία Νέων Οδηγών της McLaren είναι μια πολύ μεγάλη ευθύνη, αφού καλούμαι να έχω εξαιρετικές επιδόσεις, δεδομένου του πρεστίζ της ομάδας. Ταυτόχρονα όμως, συγκεντρώνει όλα αυτά για τα οποία παλεύω όλη μου τη ζωή, για την πολυπολιτισμικότητα, την ισότητα και είμαι πραγματικά πολύ περήφανη που είμαι η πρώτη γυναίκα του McLaren Driver Development Programme. Ελπίζω αυτή να είναι μόνο η αρχή και ολοένα και περισσότερα κορίτσια να προχωρούν και να ανελίσσονται στα προγράμματα εξέλιξης νέων οδηγών των κορυφαίων ομάδων της Formula 1».