Formula 1: Όταν οι αλλαγές στους κανονισμούς γκρεμίζουν αυτοκρατορίες


Γυρίζουμε τον χρόνο πίσω και εντοπίζουμε αλλαγές στους κανονισμούς που είχαν σαν αποτέλεσμα ομάδες-μεγαθήρια να καταρρεύσουν σαν... χάρτινοι πύργοι. 

  • 26/2/2022

Η έναρξη του νέου πρωταθλήματος της Formula 1 αναμένεται με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για πολλούς λόγους. Ο κυριότερος εξ αυτών είναι οι συνταρακτικές αλλαγές στους κανονισμούς οι οποίες σύμφωνα με τον επικεφαλής της Red Bull, Adrian Newey, «είναι οι μεγαλύτερες που έχουν γίνει εδώ και τέσσερις δεκαετίες».

Περιμένοντας την έναρξη της σεζόν, γυρίζουμε τον χρόνο πίσω και παρουσιάζουμε πέντε περιπτώσεις όπου οι αλλαγές έφεραν τα πάνω-κάτω στο πρωτάθλημα και γκρέμισαν σαν... χάρτινο πύργο μεγάλες αυτοκρατορίες.

Το άδοξο τέλος της Williams

Το πρωτάθλημα του 1998 αποτέλεσε την αρχή της πτώσης της αυτοκρατορίας που είχε χτίσει η Williams τα προηγούμενα επτά χρόνια μέσα στα οποία πανηγύρισε 5  πρωταθλήματα κατασκευαστών (1992, 1993, 1994, 1996, 1997) ενώ τις άλλες δύο σεζόν τερμάτισε δεύτερη. Στη συνέχεια ήρθε η "κατηφόρα" και ο βασικός λόγος είναι ότι τη συγκεκριμένη χρονιά άλλαξαν οι κανονισμοί, επηρεάζοντας σε μεγάλο βαθμό τα ελαστικά. Το 1997 o Jacques Villeneuve στέφθηκε Παγκόσμιος Πρωταθλητής στη δεύτερη σεζόν του στο σπορ, η Williams πανηγύρισε για τελευταία φορά και στη συνέχεια εξαφανίστηκε από τον χάρτη. 

Τα Bridgestone της Ferrari δεν άντεχαν έναν ολόκληρο αγώνα

Ο 21ος αιώνας ξεκίνησε στην Formula 1 με τον Michael Schumacher και την Ferrari να είναι οι αδιαμφισβήτητοι πρωταγωνιστές, έχοντας κατακτήσει 5 σερί πρωταθλήματα οδηγών και ισάρθιμα κατασκευαστών (2000, 2001, 2002, 2003, 2004). Η FIA έψαχνε απεγνωσμένα έναν τρόπο για να σταματήσει ο θεατής να βλέπει μόνιμα ένα κόκκινο μονοθέσιο να βρίσκεται μπροστά και έτσι αποφάσισε να θέσει σε εφαρμογή έναν από τους πιο αλλόκοτους κανονισμούς.

«Μπορείς να ανεφοδιαστείς αλλά δεν μπορείς να αλλάξεις ελαστικά κατά την διάρκεια του αγώνα». Αυτό έφερε αναστάτωση στην Ferrari η οποία είχε χτίσει σε μεγάλο βαθμό τον μύθος της -και- στα ελαστικά της Bridgestone. Το αποτέλεσμα ήταν το 2005 η Ferrari που είχε σαρώσει την προηγούμενη πενταετία να κερδίσει μόλις ένα Grand Prix στην Indianapolis. McLaren και Renault με Michelin πάλεψαν για τον τίτλο ο οποίος κατέληξε στην δεύτερη και στον Fernando Alonso, με τη Ferrari να μένει τρίτη 91 βαθμούς πίσω!

Η Renault χωρίς τη Michelin, δεν…

Πάλι τα ελαστικά έχουν την τιμητική τους. Ο ρόλος τους είναι κομβικός στο σπορ και κάθε αλλαγή που τα αφορά φέρνει τα πάνω κάτω στις ομάδες. Όταν το 2007 η Michelin εγκατέλειψε την Formula 1 και η Bridgestone έγινε ο μοναδικός προμηθευτής, προέκυψαν αρκετοί «χαμένοι» από αυτή την εξέλιξη. Μεγαλύτερος όλων ήταν η Renault αφού οι δύο γαλλικές εταιρείες είχαν αναπτύξει μια άκρως επιτυχημένη συνεργασία. Ο «χωρισμός» είχε αποτέλεσμα η Renault να ανέβει μόλις μία φορά στο βάθρο με τον Kovalainen ενώ όταν επέστρεψε ξανά πίσω ο Fernando Alonso, ο οποίος είχε αποχωρήσει για την McLaren, οι Γάλλοι είχαν χάσει ολοκληρωτικά τη δυναμική τους.

Η αρχή του τέλους της McLaren και της Ferrari

Αν υπάρχει μία σεζόν στην οποία οι αλλαγές στους κανονισμούς προκάλεσε «τσουνάμι» αυτή είναι το 2009. Οι κινητήρες παρέμειναν άθικτοι αλλά στην αεροδυναμική (κυρίως) και στα ελαστικά (δευτερευόντως) έγινε ένα μικρός… χαμούλης. Αυτή η χρονιά ήταν μια από τις σημαντικότερες στη μετέπειτα εξέλιξη της Red Bull ενώ την ίδια στιγμή ήταν η σεζόν που έκλεισε έναν επιτυχημένο κύκλο για τη Ferrari και τη McLaren.

Πριν από αυτή η McLaren μετρούσε τις προηγούμενες 14 σεζόν 59 νίκες, 3 πρωταθλήματα οδηγών και 1 κατασκευαστών. H Ferrari στο ίδιο χρονικό διάστημα μετρούσε 105 νίκες, 6 πρωταθλήματα οδηγών και 8 κατασκευαστών. Στις 14 σεζόν που ακολούθησαν η McLaren πέτυχε 21 νίκες, η Ferrari 29, ενώ καμία δεν σήκωσε τίτλο….

H είσοδος της Red Bull στην υβριδική εποχή έγινε με… το αριστερό

Πιο πάνω αναφέραμε πως το 2009 η Red Bull αλλάζει επίπεδο και συγκαταλέγεται πλέον στην ελίτ, εκμεταλλευόμενη τον "πανικό" που επικράτησε σε Ferrari και McLaren. Μέχρι το 2013 ο Sebastian Vettel κατακτά 4 σερί πρωταθλήματα οδηγών, η Red Bull ισάριθμους τίτλους κατασκευαστών και το 2014 ξημερώνει η νέα υβριδική εποχή. Η Renault που προμήθευε την Red Bull με κινητήρες δεν κατάφερε να ποτέ να αφομοιώσει επιτυχημένα τις μεγάλες αλλαγές στους κανονισμούς και το αποτέλεσμα ήταν η ομάδα να χάσει στους κατασκευαστές από την Mercedes και ο Γερμανός να τερματίσει 4ος και... καταϊδρωμένος, δύο θέσεις πίσω από τον ομόσταυλό του Daniel Ricciardo. Έκτοκτε ακολούθησαν 7 χρόνια… φαγούρας για την Red Bull μέχρι ο Max Verstappen να προσπεράσει τον Hamilton στο Άμπου Ντάμπι και να στεφθεί Παγκόσμιος Πρωταθλητής.