Η πορεία του Νικόλα Τομπάζη - Από το πρωτάθλημα με τη Benetton του Schumi, στο τιμόνι της F1


Ο Νικόλας Τομπάζης έχει μία πορεία τριών δεκαετιών στη Formula 1, προτού φτάσει να ηγείται αυτής από την πλευρά της FIA.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤΟ: FERRARI, RED BULL CONTENT POOL
  • 11/2/2023

Μόλις προ μερικών ημερών, ο πρόεδρος της FIA, Mohammed Ben Sulayem, αποσύρθηκε από την ενασχόληση με τα της Formula 1 και ανέθεσε αυτόν τον ρόλο στον Νικόλα Τομπάζη.

Ο Έλληνας μηχανικός κι αεροδυναμιστής προήχθη σε διευθυντή πρωταθλημάτων μονοθέσιων στις 18 Ιανουαρίου, μετά από πέντε χρόνια στο τιμόνι της τεχνικής ομάδας για τα πρωταθλήματα μονοθέσιων της Ομοσπονδίας.

Ωστόσο, ο Τομπάζης έχει μία μακρά καριέρα πίσω του, πριν φτάσει να έχει αυτόν τον επιτελικό ρόλο, ξεκινώντας από την Benetton ως τα χρόνια της απόλυτης κυριαρχίας της Ferrari και τη συνεργασία με οδηγούς όπως ο Michael Schumacher, o Kimi Raikkonen κι ο Fernando Alonso.

Το ξεκίνημα στην Benetton

Ο Τομπάζης γεννήθηκε στην Αθήνα, αλλά σπούδασε στο Trinity College του πανεπιστημίου του Cambridge το 1989, αποκτώντας τον τίτλο του μηχανολόγου-μηχανικού. Τρία χρόνια μετά, ολοκλήρωσε και το διδακτορικό του στην αεροναυπηγική στο Imperial College του Λονδίνου, κάτι που τον έφερε κοντά με την ομάδα της Benetton στη Formula 1.

Το 1992 βρίσκεται στην ομάδα ως αεροδυναμιστής, προτού προαχθεί σε επικεφαλής αεροδυναμικής μόλις δύο χρόνια αργότερα. Ως επικεφαλής αυτού του τομέα, ο Τομπάζης έγινε μέλος της ομάδας που πήρε το πρωτάθλημα των οδηγών με τον Schumacher το 1994, και το νταμπλ το 1995.

Η κυριαρχία με τη Ferrari

Το 1997, ο Τομπάζης έγινε ακόμη ένας της «χρυσής φουρνιάς» της Benetton που μετέβη στη Ferrari, αναλαμβάνοντας τον ίδιο ρόλο που είχε και στη βρετανική ομάδα.

Και πάλι, ο Έλληνας αεροδυναμιστής έπαιξε σημαίνοντα ρόλο στην επιτυχία της ομάδας, που το 1999 πανηγύρισε τον πρώτο της τίτλο μετά το 1979, και από το 2000 ως το 2004 έχτισε μία δυναστεία με συνεχόμενα νταμπλ και απόλυτη κυριαρχία επί του ανταγωνισμού.

McLaren, και πάλι πίσω στο Μαρανέλο

Το 2004, όμως, χτύπησε η πόρτα της McLaren, που έψαχνε τη δική της επιστροφή στις επιτυχίες από το 1999. Εκεί, ο Τομπάζης, πάλι ως επικεφαλής αεροδυναμικής, κάλυψε το κενό του Adrian Newey, αλλά δε μακροημέρευσε. Με το τέλος της σεζόν του 2005, έφυγε από το Woking και επέστρεψε στο -γνώριμο- Μαρανέλο, όπου κι ήταν ο αρχισχεδιαστής της ομάδας για τα επόμενα εννέα χρόνια. Οι επιτυχίες συνεχίστηκαν το 2007-2008 με τα πρωταθλήματα Raikkonen και κατασκευαστών, αλλά ακολούθησαν τα χρόνια της καθόδου και των χαμένων τίτλων, μέχρι που ο ίδιος αποχώρησε οριστικά από τη Scuderia με το τέλος του 2014.

Το κεφάλαιο «Manor» και η FIA

Το 2015, ο Τομπάζης μεταβαίνει στη Manor, ομάδα που αποτέλεσε μετεξέλιξη των Virgin και Marussia, η οποία όμως είχε σοβαρά οικονομικά ζητήματα και έμεινε τελικά εκτός grid. 

Το 2018, ο ίδιος εντάσσεται στη FIA, γίνεται τεχνικός επικεφαλής για τα μονοθέσια, και πλέον επικεφαλής της F1 για τη FIA.