Πόσο έτοιμοι είμαστε για τη... μετάβαση από την οδήγηση στην κινητικότητα


Δεν απέχουμε πολύ από τη στιγμή που τα αυτόνομα οχήματα θα κατακλύσουν τους δρόμους και θα αναλάβουν τις μετακινήσεις μας, αξιοποιώντας πλήρως τις τεχνολογίες τηλεματικής του τώρα και του μέλλοντος, όπως και τις δυνατότητες που προσφέρει η ηλεκτροκίνηση.

Όλα είναι λίγο πολύ «διασυνδεδεμένα» ώστε το νέο μοντέλο της αυτοκίνησης να ακολουθεί πιστά το νέο τρόπο ζωής στις μεγαλουπόλεις… Είναι και οι συνεχώς πιο αυστηρές νόρμες που τίθενται σε ότι αφορά τις εκπομπές ρύπων με αποτέλεσμα μια επιτάχυνση των πραγμάτων προς αυτή την κατεύθυνση.

Πόσο έτοιμοι είμαστε όμως ως καταναλωτές;

Τις απαντήσεις ίσως βρούμε στα αποτελέσματα μιας μεγάλη έρευνα που διεξήγαγε η  συμβουλευτική εταιρεία Capgemini στην οποία πήραν μέρος 5.500 καταναλωτές και 280 στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η συγκεκριμένη έρευνα ούτε λίγο ούτε πολύ καταδεικνύει πώς η οδηγική εμπειρία που αποκομίζει ο χρήστης ενός αυτόνομου οχήματος είναι πολύ σημαντική για την υιοθέτησή της και όχι μόνον η ασφάλεια και οι διαθέσιμες τεχνολογίες.

Σύμφωνα με την έρευνα, η φιλικότητα στη χρήση των αυτόνομων οχημάτων, είναι προαπαιτούμενο από τους καταναλωτές, οι οποίοι προσδοκούν πώς η χρήση τους θα επιτύχει εξοικονόμηση χρόνου 6,5 ωρών την εβδομάδα, που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν ως εξής: το 63% δήλωσε πώς θα τον αφιερώσει για την ανάπτυξη κοινωνικών σχέσεων με την οικογένεια ή τους φίλους στο όχημα (!) ή ακόμη και για μια online επικοινωνία μαζί τους. Υπάρχει και ένα ποσοστό (45%) που δήλωσε πώς θα κάλυπτε τις χαμένες ώρες ύπνου…

Η έρευνα έρχεται αφενός να καταδείξει της πραγματικές ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου των μεγαλουπόλεων, αφετέρου σε μία χρονική στιγμή που διάφορα συμβάντα έχουν αποδυναμώσει το ενδιαφέρον για τα αυτόνομα οχήματα σε σημείο που και οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν δηλώσει ως «υπερβολικά αισιόδοξες» τις πρόωρες προβλέψεις για την εξάπλωσή τους.

Οι επενδύσεις είναι υψηλές, από τους κατασκευαστές, με τη Ford για παράδειγμα να έχει ανακοινώσει κονδύλι 4 δις δολαρίων για την αυτόνομη οδήγηση και να περιμένει το πρώτο της όχημα το 2021, εκφράζοντας παράλληλα τις επιφυλάξεις της για το πώς όλες αυτές οι τεχνολογίες συνδεσιμότητας θα μπορέσουν να «συνεργαστούν». Είναι οι ίδιες που προβληματίζουν και τους καταναλωτές, που εκφράζουν τις ανησυχίες τους…

Στην ίδια έρευνα, υπογραμμίζεται ο σημαντικός ρόλος που παίζουν τα ΜΜΕ, όπως και την εναλλαγή του ενθουσιασμού στην ανακοίνωση ενός νέου επιτεύγματος με την απογοήτευση όταν μαθευτεί ένα ατύχημα… Στη σχετική ερώτηση για το τι συναίσθημα εμπνέει ένα αυτόνομο όχημα, μπορεί το 59% να δήλωσε «προσδοκία» και το 52% «ενθουσιασμό/έκπληξη», ωστόσο υπάρχει ένα 48% των ερωτηθέντων που δήλωσε «φόβο». Υπάρχει και ένα 32% που δήλωσε «εμπιστοσύνη», ενώ μόλις το 28% δήλωσε «σιγουριά».

Θεωρώ πώς η ουσία της έρευνας βρίσκεται σε ένα μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων (43%), που εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για την «απώλεια ελέγχου/ανικανότητα οδήγησης» των αυτόνομων… Είναι κάτι που η αυτοκινητοβιομηχανία θα πρέπει να δει...

Σημαντική είναι και η διαφορές στις απόψεις που έχουν τα διευθυντικά στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας σε σχέση με τους καταναλωτές: Τρείς στους πέντε πιστεύουν πώς η εκμάθηση του τρόπου οδήγησης ενός αυτόνομου οχήματος θα αποτελέσει σημαντικό εμπόδιο στην υιοθέτησή τους, κάτι που για το οποίο συμφωνεί μόλις το 37% του καταναλωτικού κοινού.

Επίσης, υπάρχουν γεωγραφικές περιοχές, όπου οι κατασκευαστές θα πρέπει να επικεντρωθούν στην οικοδόμηση μεγαλύτερης εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές. Η ασφάλεια και η προστασία που πρέπει προσφέρει ένα αυτόνομο όχημα είναι κατά 70% αρνητικός παράγοντας. Οι Βρετανοί, είναι οι πιο δύσπιστοι, με τους Κινέζους να έχουν πιο θετική άποψη, απόρροια όπως εξηγείται στην έρευνα και της εξοικείωσης τους με τις νέες τεχνολογίες, όπως και των πλατφορμών όπως οι WeChat και Alibaba.

Συνεπώς, η αυτοκίνηση στο άμεσο μέλλον θα κινηθεί στους άξονες Connect, Autonomous, Sharing, Electric. Πρόκειται δηλαδή για τεχνολογίες και υπηρεσίες που ήδη έχουν μπει στη ζωή μας και το μόνο που μένει είναι η πλήρης και απροβλημάτιστη διασύνδεση μεταξύ τους. Τουλάχιστον αυτό θα ισχύει στα μεγάλα αστικά κέντρα. Είναι και ο τρόπος ζωής του σύγχρονου ανθρώπου. Που τον θέλει συνεχώς «διασυνδεδεμένο» και να επιλέγει ένα τύπου mobility μοντέλο μετακίνησης, να αδιαφορεί για την ιδιοκτησία ή τη χαρά της οδήγησης και να ενδιαφέρεται περισσότερο για το οικολογικό του αποτύπωμα. Το κλασσικό μοντέλο αυτοκίνησης (ιδιοκτησία, κπλ), σύμφωνα με όσα αποκαλύπτονται θα αφορά στα συμβατικά premium cars…

  • Η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών που πήραν μέρος στην έρευνα (56%) δήλωσε πρόθυμη να δαπανήσει έως 20% περισσότερα για ένα αυτόνομο όχημα.
  • Μόλις το 25% δήλωσε ότι θα επιθυμούσε να μετακινείται με ένα αυτόνομο όχημα τώρα, όμως το 52% δήλωσε θετικά για τα επόμενα 5 χρόνια.
  • Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το ποιοι υιοθετούν την αυτόνομη οδήγηση: το 63% είναι άνδρες, το 68% κάτοικοι αστικών κέντρων, ενώ το 63% είναι ηλικίας 35 ετών και κάτω!