Αλλάζουν όλα στα ελαστικά αυτοκινήτων από το 2028 - Πώς θα επηρεάστουν οι τιμές


Οι νέοι κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στοχεύουν στην εξάλειψη των μικροπλαστικών που προκαλούν τα ελαστικά αυτοκινήτων και αυτό αναμένεται να οδηγήσει τις τιμές προς τα πάνω.

  • ΦΩΤ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 27/12/2025

Τα ελαστικά αυτοκινήτων αποτελούν μια από τις πιο αθέατες αλλά σοβαρές πηγές μικροπλαστικών στη φύση. Με κάθε χιλιόμετρο που διανύουν τα οχήματα, μικροσκοπικά σωματίδια απελευθερώνονται στο έδαφος, καταλήγοντας τελικά στα ποτάμια και στις θάλασσες. Το πρόβλημα έχει πάρει τέτοιες διαστάσεις, ώστε η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να παρέμβει θεσπίζοντας αυστηρότερους κανονισμούς για την κατασκευή ελαστικών, στο πλαίσιο του νέου κανονισμού Euro 7, με εφαρμογή από το 2028.

Σύμφωνα με τη Νορβηγική Δημόσια Διοίκηση Οδών, μόνο στη Νορβηγία τα ελαστικά ευθύνονται για περίπου 8.000 τόνους μικροπλαστικών τον χρόνο,  δηλαδή περίπου 2 κιλά ανά όχημα.

Σε ευρωπαϊκή κλίμακα, η εικόνα είναι ακόμα πιο ανησυχητική: εκτιμάται ότι η φθορά των ελαστικών συμβάλλει με 450.000 τόνους μικροπλαστικών ετησίως, καθιστώντας τα δεύτερη μεγαλύτερη πηγή μετά τις βαφές.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη θέσει έναν φιλόδοξο στόχο: μείωση κατά 30% της συνολικής ρύπανσης από μικροπλαστικά έως το 2030, στο πλαίσιο του σχεδίου «Zero Pollution Action Plan». Οι αλλαγές θα εφαρμοστούν σταδιακά, ώστε να δοθεί χρόνος προσαρμογής στη βιομηχανία:

  • Από το 2028, οι νέοι κανονισμοί θα ισχύσουν για τα ελαστικά επιβατικών (κατηγορία C1) που κυκλοφορούν για πρώτη φορά στην αγορά.
  • Από το 2030, όλα τα καινούργια αυτοκίνητα θα πρέπει να διαθέτουν τέτοια ελαστικά, ενώ οι περιορισμοί επεκτείνονται και στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (κατηγορία C2).
  • Από το 2032, η υποχρέωση θα καλύπτει όλα τα νέα ελαστικά που πωλούνται στην ΕΕ, περιλαμβάνοντας και τα βαρέα επαγγελματικά (κατηγορία C3).

Γίνεται σαφές ότι οι κατασκευαστές ελαστικών καλούνται να επενδύσουν σε νέες συνθέσεις και σχεδιασμούς που θα εξασφαλίζουν μεγαλύτερη αντοχή, χαμηλότερη φθορά και, τελικά, μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα. Αυτό αναμένεται να οδηγήσει τις τιμές των ελαστικών σε υψηλότερα επίπεδα, ειδικά τα πρώτα χρόνια εφαρμογής του νέου κανονισμού, λόγω του κόστους έρευνας και ανάπτυξης αλλά και των πιστοποιήσεων που απαιτούνται για να βγουν τα νέα προϊόντα στην αγορά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Ξεχάστε τα ελαστικά όπως τα ξέρατε - H Pirelli τα έκανε... smart! (video)

Volkswagen: Όλα τα νέα μοντέλα που θα παρουσιάσουν οι Γερμανοί το 2026

Αλκοτέστ: Τα νέα όρια και οι ποινές - Πότε αφαιρείται το δίπλωμα για 10 χρόνια