Οι τιμές των καυσίμων τραβούν την ανηφόρα εδώ και πάρα πολλούς μήνες, χωρίς να λείπουν και οι μικρές περίοδοι που πέφτουν οι τιμές τους. Ωστόσο, γνωρίζουμε ήδη ότι από το 2027 θα υπάρξει σημαντική επιβάρυνση στο κόστος ανά λίτρο, με την εφαρμογή του «φόρου άνθρακα» που έχει αποφασίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω της μεταρρύθμισης του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ETS).
Μάλιστα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «ελίν», αλλά και πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, Γιάννης Αληγιζάκης, είχε τονίσει πριν από 2 μήνες ότι η επιβάρυνση στην τιμή του diesel κίνησης αναμένεται να είναι 0,12 € το λίτρο, ενώ με βάση τις εκτιμήσεις της αγοράς, για την βενζίνη η επιβάρυνση υπολογίζεται, με τα ισχύοντα δεδομένα, στα 10,2 λεπτά το λίτρο.
Πώς μπορεί να «αποφευχθεί» αυτή η επιβάρυνση, που σύμφωνα με δημοσίευμα του Auto Motor und Sport μπορεί να φτάσει έως και 0,25 €/L έως το 2030; Η λύση μπορεί να είναι η χρησιμοποίηση του νέου καυσίμου Ε20, που αποτελείται από 80% βενζίνη και 20% βιοαιθανόλη.
Οι Γερμανοί αναφέρουν ότι από τη στιγμή που ο «φόρος άνθρακα» επιβάλλεται στο συστατικό του ορυκτού καυσίμου, το E20 θα μπορεί να πωλείται σε χαμηλότερη τιμή από την συμβατική premium βενζίνη ή από την E10 (που περιέχει 10% βιοαιθανόλη). Συν τοις άλλοις, με το νέο καύσιμο τα αέρια θερμοκηπίου μειώνονται κατά 16%, ποσοστό που μπορεί να φτάσει και το 40% με προηγμένα μείγματα.
Ωστόσο, τα πράγματα δεν είναι στρωμένα με ροδοπέταλα για την εισαγωγή και γενικευμένη χρήση του E20. Το ισχύον πρότυπο καυσίμου DIN EN 228 επιτρέπει ποσοστό αιθανόλης έως 10%, με αποτέλεσμα να πρέπει να τροποποιηθούν οι αντίστοιχες οδηγίες και κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να μπορεί να διατεθεί μαζικά.
Επιπλέον, τίθεται θέμα και με τη δυνατότητα χρήσης του συγκεκριμένου καυσίμου από τα οχήματα. Αν και πολλά από τα καινούρια μοντέλα διαθέτουν κινητήρες που έχουν σχεδιαστεί για να λειτουργούν με E20, τα παλιότερα δεν πληρούν τις συγκεκριμένες προδιαγραφές. Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen έχουν ανακοινώσει ότι θα ελέγξουν τη συμβατότητα για μοντέλα από το 2015 και μετά, ενώ ήδη από το 2023 σε εξέλιξη βρίσκονται δοκιμές σε επιλεγμένα οχήματα στόλου στο Μανχάιμ.
Η μειωμένη ρύπανση του περιβάλλοντος θεωρείται δεδομένη από το E20, μιας και η αιθανόλη είναι παραπροϊόν της μεταβολικής διεργασίας της ζύμωσης, που μπορεί να προκύψει από τη χρήση καλαμποκιού, ζαχαροκάλαμου, υπερώριμων καρπών και άλλων φυτών. Ωστόσο, επειδή έχει χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητα από τη βενζίνη, το E20 εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου σε ποσοστό 3%. Επιπλέον, μένει να αποδειχθεί αν θα επηρεάσει και την απόδοση των κινητήρων.
Η γερμανική ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), η μεγαλύτερη λέσχη αυτοκινήτων στην Ευρώπη, υποστηρίζει ότι το E20 μπορεί να αξιοποιηθεί χωρίς να απαιτηθούν σημαντικές αλλαγές στις υποδομές και άρα αποτελεί μια επιλογή που θα έχει άμεσα αποτελέσματα. Από την άλλη πλευρά, περιβαλλοντικοί οργανισμοί όπως η VCD (Ένωση Γερμανών Κατασκευαστών Κυψελών Καυσίμου) επισημαίνουν τον ανταγωνισμό μεταξύ ενέργειας και παραγωγής τροφίμων, ενώ υπάρχουν και ανησυχίες για τον «κίνδυνο» επιβράδυνσης του ρυθμού μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση.
Το σίγουρο είναι ότι για να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί μαζικά το καύσιμο με περιεκτικότητα 20% σε βιοαιθανόλη, θα πρέπει να υπάρξουν κανονιστικές αλλαγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και να εξασφαλιστεί η συμβατότητα χρήσης του στα οχήματα που ήδη κυκλοφορούν, ιδίως στα πιο παλιάς τεχνολογίας.
Πηγή: Auto Motor und Sport
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Καύσιμα: Οι 5 λόγοι που θα εκτινάξουν τις τιμές στα ύψη! Πόσο θα φτάσει το λίτρο
«Αθήνα χωρίς Αυτοκινήτο»: Ποιοι δρόμοι κλείνουν το Σαββατοκύριακο 20-21/9