«Φόρος Άνθρακα» και στα καύσιμα: Νέες επιβαρύνσεις στα αυτοκίνητα που ρυπαίνουν


Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο «πιέζει» ακόμα περισσότερο τα οχήματα παλιάς τεχνολογίας, με βάση τους ρύπους που εκπέμπουν.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 21/4/2023

Την επέκταση επιβολής του λεγόμενου «Φόρου Άνθρακα» στα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στις οδικές μεταφορές, αλλά και στην θέρμανση των κτιρίων αποφάσισε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Συνολικά, εγκρίθηκαν οι συμφωνίες που επιτεύχθηκαν στα τέλη του 2022 με τους εκπροσώπους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για μια σειρά σημαντικών νομοθετικών πράξεων στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων για την προσαρμογή στον στόχο του 55% για το 2030.

Η δέσμη αυτή, γνωστή και ως «Fit for 55», είναι το σχέδιο της ΕΕ για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990, όπως προβλέπεται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για το κλίμα.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη μεταρρύθμιση του «συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών» (ETS) με 413 ψήφους υπέρ, 167 κατά και 57 αποχές. Οι νέοι κανόνες περιλαμβάνουν υψηλότερους στόχους για το ETS, καθώς οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στους τομείς που καλύπτει θα πρέπει να μειωθούν κατά 62% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2005.

«Επιπλέον, από το 2026 έως το 2034 θα καταργηθούν σταδιακά τα δωρεάν δικαιώματα εκπομπών για τις εταιρείες, ενώ θα δημιουργηθεί ένα ξεχωριστό, καινούριο ETS ΙΙ για τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στις οδικές μεταφορές και τα κτίρια. Το νέο σύστημα θα ορίσει συγκεκριμένες τιμές για τις εκπομπές από τους εν λόγω τομείς το 2027, που μπορεί να τεθούν σε ισχύ από το 2028, αν το ενεργειακό κόστος είναι εξαιρετικά υψηλό», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην ανακοίνωση του Ευρωκοινοβουλίου.

Ουσιαστικά, ακολουθώντας τη λογική «ο ρυπαίνων πληρώνει», η ΕΕ θα εφαρμόσει ένα φόρο που θα «πλήξει» τις οικογένειες, τόσο αναφορικά με τις εκπομπές άνθρακα από τη χρήση πετρελαίου θέρμανσης, όσο και από τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα. Όσο μεγαλύτερες είναι οι εκπομπές άνθρακα, τόσο υψηλότερη θα είναι η οικονομική επιβάρυνση.

Έτσι, τα αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας, που αναπόφευκτα έχουν υψηλότερη κατανάλωση και μεγαλύτερες εκπομπές ρύπων (CO2), θα είναι αυτά που θα επηρεαστούν περισσότερο.

Στη συγκεκριμένη ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου δεν αναφέρονται συγκεκριμένες τιμές ούτε ο ακριβής τρόπος με τον οποίο θα εφαρμοστεί το νέο μέτρο, κάτι που αναμένεται να ξεκαθαρίσει το επόμενο διάστημα.

Ωστόσο, τόσο από παλιότερες ανακοινώσεις του Ευρωκοινοβουλίου, όσο και από γαλλικά δημοσιεύματα αλλά και την ανάρτηση της δημοσιογράφου, Μαρίας Δεναξά, στον προσωπικό της λογαριασμό στο Twitter, ο φόρος θα ανέρχεται σε 45 ευρώ ανά τόνο άνθρακα για τη θέρμανση και τα καύσιμα σε κάθε νοικοκυριό.

Τέλος, στο νέο σύστημα εμπορίας εκπομπών ρύπων εντάσσονται και οι αεροπορικές και θαλάσσιες  μεταφορές.

Πηγή: Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο