Στις αρχές Σεπτεμβρίου, λίγες ημέρες πριν ανοίξει τις πύλες της η Έκθεση Αυτοκινήτου του Μονάχου, το Car and Driver ήταν προσκεκλημένο στην παγκόσμια πρεμιέρα της BMW iX3, ενός μοντέλου που σηματοδοτεί ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία των Βαυαρών. Η iX3 είναι το πρώτο αυτοκίνητο της μάρκας που βασίζεται στην πολυσυζητημένη πλατφόρμα Neue Klasse, η οποία φιλοδοξεί να αποτελέσει τη γέφυρα που θα οδηγήσει τη BMW στη νέα, αμιγώς ηλεκτρική εποχή.
Η εταιρεία επενδύει σχεδόν 10 δισ. ευρώ στη συγκεκριμένη τεχνολογία, σύμφωνα με τον CEO Oliver Zipse, με στόχο να πραγματοποιήσει ένα άλμα στο μέλλον και να βρεθεί σε πλεονεκτική θέση έναντι του ανταγωνισμού στους τομείς της τεχνολογίας, της αυτονομίας και της σχεδίασης.
Ιδιαίτερα στο design, η BMW ποντάρει πολλά. Για αυτό δίπλα στον κ. Zipse, κατά την παρουσίαση της νέας iX3, βρέθηκε και ο BMW Group Design Director Adrian van Hooydonk, τον οποίο προσεγγίσαμε μετά το event για μια σύντομη συνομιλία.
Παρά τον καταιγισμό ερωτήσεων από τους δημοσιογράφους, εκείνος εμφανίστηκε υπομονετικός και πρόθυμος να απαντήσει ακόμη και στις πιο… δύσκολες. Πάμε να δούμε τι είπε:
Σχετικά με τα μεγάλα «νεφρά» και τα αρνητικά σχόλια που προκάλεσαν.
«Το πώς αντιλαμβάνεται κανείς τα νεφρά μίας BMW εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την περιοχή όπου ζει. Υπάρχουν αγορές στις οποίες οι πελάτες λατρεύουν να είναι μεγάλα. Είναι μια ιδιαιτερότητα που πρέπει να αποδεχθούμε ως παγκόσμιο brand. Έχουμε ποικιλία μεγεθών και σχημάτων στη γρίλια μας και αυτό ήταν πάντα μέρος της ταυτότητάς μας. Σημαντικό ρόλο παίζει και ο συνδυασμός με τη φωτιστική υπογραφή, την οποία χρησιμοποιούμε ώστε να διαφοροποιούμαστε ανάμεσα στα μοντέλα».
Για το αν τα μικρότερα νεφρά της BMW iX3 ήταν αποτέλεσμα της διαμάχης που ξέσπασε με τους φίλους της μάρκας.
«Δεν υπήρξε καμία διαμάχη. Λάβαμε υπόψη όλα τα αρνητικά σχόλια, αλλά ποτέ δεν είδαμε να επηρεάζουν τις πωλήσεις. Μπορώ να σας πω ότι συνέβη το ακριβώς αντίθετο. Δεν αισθανθήκαμε την ανάγκη να αντιδράσουμε. Αν παρατηρήσετε τη γρίλια της νέας iX3, θα δείτε ότι ταιριάζει στις αναλογίες του αυτοκινήτου, ενώ ταυτόχρονα μας επέτρεψε να ενσωματώσουμε περισσότερους αισθητήρες από ποτέ. Τα μοντέλα μας γίνονται όλο και πιο ''έξυπνα'' και μπορούν να κινούνται σε μεγαλύτερες αποστάσεις αυτόνομα. Ένα από τα ερωτήματα που καλούμαστε να απαντήσουμε ως designers είναι πώς θα χωρέσουν όλοι αυτοί οι αισθητήρες στο εμπρός μέρος. Αυτός ήταν ο βασικός λόγος της επιλογής του συγκεκριμένου μεγέθους, όχι τα αρνητικά σχόλια».
Για το αν θα δούμε στο μέλλον κάποιο μοντέλο της BMW με στρογγυλά φωτιστικά σώματα.
«Είμαστε υποχρεωμένοι να συμβαδίσουμε με την εποχή και την τεχνολογία. Η πρόοδος μάς επιτρέπει να σχεδιάζουμε μικρότερα φωτιστικά σώματα. Δεν χρειάζονται πλέον οι μεγάλοι στρογγυλοί ανακλαστήρες. Θεωρούμε όμως, και πιστεύουμε ότι το ίδιο ισχύει για τους πελάτες μας, πως το πιο ισχυρό σχεδιαστικό στοιχείο που χαρακτηρίζει μία BMW είναι τα νεφρά».
Για το αν είναι εύκολο η Neue Klasse να επηρεάσει σχεδιαστικά ολόκληρη τη γκάμα της BMW.
«Με τη Neue Klasse μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα. Ήδη πήρατε μια γεύση από την επερχόμενη Σειρά 3, που μοιράζεται την ίδια τεχνολογική βάση αλλά διαφέρει αισθητά σε αναλογίες και σχήμα. Κάθε κατηγορία έχει διαφορετικές απαιτήσεις και ανταγωνιστές. Είμαστε βέβαιοι ότι η Neue Klasse μάς δίνει την ευελιξία να καλύψουμε όλη τη γκάμα, διατηρώντας τον ξεχωριστό χαρακτήρα κάθε μοντέλου».
Για το αν ήταν συνειδητή επιλογή οι BMW με κινητήρες εσωτερικής καύσης να προσεγγίσουν σχεδιαστικά τις αμιγώς ηλεκτρικές;
«Ναι, απολύτως. Σήμερα η τεχνολογία μας επιτρέπει, με αυτονομία π.χ. 800 km όπως στην iX3, να απευθυνθούμε σε πολύ περισσότερους αγοραστές. Θέλουμε οι πελάτες να ερωτεύονται το αυτοκίνητο με την πρώτη ματιά, ανεξάρτητα από το σύστημα κίνησης. Από τη μεριά μας, θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε μοντέρνο design και σύγχρονη διεπαφή χρήστη σε όλα τα μοντέλα, είτε είναι ηλεκτρικά είτε θερμικά. Πιστεύουμε ότι η ηλεκτροκίνηση θα αναπτυχθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια. Ωστόσο, η υιοθέτηση διαφέρει από περιοχή σε περιοχή. Είναι δύσκολο να κάνουμε προβλέψεις, πόσο μάλλον να επιβάλουμε τάσεις μέσω των προϊόντων μας. Το βέβαιο είναι ότι δεν θέλουμε να χωριστεί η γκάμα σε “κλασικές BMW” και “μοντέρνες BMW”. Γι’ αυτό επιλέξαμε τα ηλεκτρικά μοντέλα να συμπαρασύρουν τα συμβατικά σε τεχνολογία και σχεδίαση. Ήδη από τη νέα χρονιά θα δείτε BMW με κινητήρες εσωτερικής καύσης που θα συνδέονται σχεδιαστικά με την iX3».
Για το αν οι σχεδιαστές της BMW επιλέγουν πιο ήπιο design στα νέα μοντέλα κι όχι επιθετικές αναλογίες, όπως είδαμε για παράδειγμα στην XM.
«Η XM δεν μπορεί να μπει σε αυτή τη συζήτηση. Είναι ένα εκφραστικό αυτοκίνητο, φτιαγμένο για ανθρώπους που θέλουν να δείχνουν τι οδηγούν. Η iX3, αντίθετα, είναι οικογενειακό μοντέλο που θα πωληθεί παγκοσμίως. Η σχεδίασή της απευθύνεται σε πολύ μεγαλύτερο κοινό και θεωρώ ότι κάναμε ένα σημαντικό βήμα μπροστά. Δεν δείχνει ρετρό, ούτε μοιάζει με προσεκτική εξέλιξη του προηγούμενου μοντέλου. Είναι πρωτοποριακή αλλά ταυτόχρονα συγκρατημένη».
Για το πόσο εύκολο είναι για έναν σχεδιαστή να εργαστεί πάνω σε ένα τόσο ακριβό project όπως αυτό της Neue Klasse.
«Τη δεκαετία του ’60, όταν παρουσιάστηκε η πρώτη Neue Klasse, η BMW ήταν κοντά στη χρεωκοπία έχοντας μία πολύ περιορισμένη γκάμα προϊόντων. Υπήρξε μάλιστα κίνδυνος εξαγοράς από τη Mercedes-Benz, κάτι που δεν θα ήταν ιδιαίτερα ευχάριστο. Οι σχεδιαστές τότε δούλεψαν υπό αφόρητη πίεση αλλά πέτυχαν να ανατρέψουν την κατάσταση. Σήμερα είμαστε χαρούμενοι με την πρόοδο που έχουμε κάνει, αλλά γνωρίζουμε ότι η επιτυχία δεν είναι δεδομένη. Οφείλουμε όλοι να εργαζόμαστε σκληρά και με κίνητρο για να πετυχαίνουμε συνεχώς περισσότερα».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:
BMW: Η Neue Klasse «μεταμορφώνει» και τη Σειρά 1 - Πώς θα μοιάζει το δημοφιλές hatchback (photos)