Οδηγούμε την κορυφαία μπερλίνα της Toyota. Το υδρογονοκίνητο Mirai


Ένα μέλλον από υδρογόνο οραματίζεται η Toyota, επαναφέροντας το Μirai στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ:ROBERTO BALDWIN (CAR AND DRIVER, USA) ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: TOYOTA
  • 2/3/2021

Τη δεκαετία του ‘90, η Apple ήταν καταδικασμένη, καθώς το μερίδιο αγοράς της μειώθηκε και οι προγραμματιστές τής γύριζαν την πλάτη. Εκείνη την εποχή, τα Windows της Microsoft μπορούσαν να τρέχουν σχεδόν οτιδήποτε, ενώ οι Mac ήταν γνωστοί για την εκτέλεση μερικών εφαρμογών και παιχνιδιών. Ακόμη κι αν ο Mac είχε μια τέτοια πορεία, προέκυψε το ερώτημα: Γιατί να αγοράσεις έναν Mac, όταν δεν «τρέχει» τα πάντα;

Η Toyota βρίσκεται σε παρόμοια κατάσταση με το πλήρως ανασχεδιασμένο fuel cell, το Mirai. Αν και το νέο αυτοκίνητο εντυπωσιάζει ως ένα κομψό σεντάν τουρισμού, η περιορισμένη υποδομή τροφοδοσίας με υδρογόνο (όχι μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες) εγείρει το ερώτημα: Γιατί να αγοράσεις ένα αυτοκίνητο που δεν μπορεί να οδηγηθεί παντού;

Το Mirai ξεκινά από τα 50.455 $ - περίπου 9.090 $ φθηνότερα από τον προκάτοχό του - και έχει κτιστεί στην πλατφόρμα GA-L της Toyota. Με ένα ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης που τροφοδοτείται από μια κυψέλη καυσίμου υδρογόνου, ο οδηγός έχει τα διπλά οφέλη ενός οχήματος μηδενικών εκπομπών με έναν βολικά σύντομο χρόνο ανεφοδιασμού, παρόμοιο με αυτόν ενός παραδοσιακού κινητήρα εσωτερικής καύσης - υπό την προϋπόθεση ότι μπορείτε να βρείτε έναν σταθμό υδρογόνου.

Συρρίκνωση

Κάτω από το αμάξωμα του υπάρχει μια μικρότερη και πιο αποτελεσματική συστοιχία κυψελών καυσίμου που παράγει 174 PS, η οποία αντιστοιχεί μια αύξηση 19 PS σε σχέση με την πρώτη γενιά Mirai. Η αυτονομία έχει αυξηθεί περισσότερο από 30 τοις εκατό σε 643 χιλιόμετρα για το βασικό μοντέλο XLE.

Η αύξηση της αυτονομίας οφείλεται εν μέρει στις τρεις κυλινδρικές δεξαμενές υδρογόνου του Mirai (μία περισσότερο από πριν) που βρίσκονται κάτω από την καμπίνα και το πορτμπαγκάζ και οι οποίες μπορούν να γεμίσουν με 5,6 κιλά υδρογόνου όταν συμπιεστούν στα 10.000 psi, τιμή η οποία αντιστοιχεί σε 12% περισσότερη χωρητικότητα από πριν.

Σε σύμπραξη με τις κυψέλες καυσίμου είναι μια μπαταρία ιόντων λιθίου 1,2 kWh για την τροφοδοσία ενός ηλεκτρικού κινητήρα 182 PS που βρίσκεται πίσω από τα πίσω καθίσματα. Το αποτέλεσμα είναι ένα όχημα με κίνηση στους πίσω τροχούς με κατανομή βάρους σχεδόν 50/50, κάτι που δεν μπορούσε να ισχυριστεί το προηγούμενο, προσθιοκίνητο μοντέλο.

Ο συλλογισμός της Toyota για τη μετάβαση της κίνησης από τον εμπρός στον πίσω άξονα οδήγησε σε πιο αποτελεσματική χωροταξία των κυψελών υδρογόνου στο νέο πλαίσιο. Θα λέγαμε ότι ήταν μια καλή κίνηση, καθώς το Mirai είναι εκπληκτικά ευχάριστο στην οδήγηση.

Πειθαρχημένο

Το καλά ισορροπημένο πλαίσιο του έχει μια ραφιναρισμένη, μεταξένια αίσθηση κύλισης. Η εμπρός ανάρτηση της προηγούμενης γενιάς Mirai με γόνατα και ημιάκαμπτο άξονα έχουν αντικατασταθεί από διάταξη πολλαπλών συνδέσμων εμπρός και πίσω, οι οποίοι απορροφούν τις περισσότερες στροφές και λακκούβες που συναντάς στον δρόμο σου.

Η μάζα των δεξαμενών υδρογόνου και της μπαταρίας κάνουν το Mirai να αισθάνεται λίγο βαρύ στις στροφές, αλλά δεν το κάνουν δυσκίνητο. Το βαθύ, ξαφνικό πάτημα του δεξιού πεντάλ παράγει ένα γερό κτύπημα από ώθηση που θυμίζει ένα συμβατικό EV.

Ωστόσο, με ροπή 300 Nm του ηλεκτρικού κινητήρα που έχει αναλάβει να μεταφέρει περίπου τα 1.900 κιλά του Mirai, ο χρόνος για τα πρώτα 100 km/h από στάση είναι προβλέψιμα τεμπέλικος, στα 9,2 δευτερόλεπτα.

Future premium

Η premium αίσθηση του Mirai στον δρόμο περνάει στη σχετικά ευρύχωρη πεντάθυρη καμπίνα, αν και ορισμένα στοιχεία του εσωτερικού δεν είναι σύμφωνα με ό,τι θα περιμέναμε να βρούμε σε ένα αυτοκίνητο των 50 χιλιάδων. Για παράδειγμα, τα μπροστινά καθίσματά είναι άνετα και με καλή στήριξη, αλλά η ποιότητα της συνθετικής δερμάτινης ταπετσαρίας SofTex της Toyota φαίνεται φθηνότερη από την προσδοκώμενη.

Μερικοί οδηγοί θα τα βρουν «σκούρα» στο να φτάσουν τα χειριστήρια του κλιματισμού, λόγω της σχεδίασης του ταμπλώ. Κι ενώ η τυπική οθόνη αφής 12,3 ιντσών για το σύστημα ψυχαγωγίας της Toyota υποστηρίζει συνδεσιμότητα Amazon Alexa, Android Auto και Apple Car Play, το σύστημα δεν είναι τόσο ελκυστικό ούτε τόσο διαισθητικό όσο θα θέλαμε.

Σε αντίθεση με το άκομψο μοντέλο πρώτης γενιάς, το νέο Mirai κάνει την καλύτερη εντύπωση σε ό,τι αφορά στη σχεδίαση του αμαξώματος. Το μακρύ καπό, η κομψή σχεδίαση της καμπίνας και οι καθαρές γραμμές συνδέονται με τέτοιο τρόπο που δίνουν στο Mirai τον τίτλο του πιο όμορφού sedan της Toyota.

Το αν το απόλυτο στυλ του ήταν συνειδητή απόφαση για να προσελκύσει πιθανούς αγοραστές σε ένα μέλλον με υδρογόνο είναι θέμα για συζήτηση, αλλά σίγουρα θα τραβήξει τα βλέμματα στους εκθεσιακούς χώρους της Toyota, τουλάχιστον όπου μπορεί να φτάσει ένα Mirai. Και αυτή είναι η αχίλλειος πτέρνα του μοντέλου. Χωρίς σταθμούς υδρογόνου, ακόμη και η αυξημένη αυτονομία του έχει μικρή σημασία μακρύτερα από όπου το φτάνει η αυτονομία του.

Η Toyota βασίζεται και εξακολουθεί να βασίζεται σε εξωτερικούς προμηθευτές για να δημιουργήσει υποδομές υδρογόνου στις ΗΠΑ και αλλού, γεγονός που αφήνει το μέλλον του Mirai σε μεγάλο βαθμό στις ιδιοτροπίες των εταιρειών και της κυβερνητικής γραφειοκρατίας.

Πολλά υποσχόμενο

Ο κομψός υπολογιστής iMac βοήθησε εντέλει την Apple να επιστρέψει πανηγυρικά μετά από τη, σχεδόν, κήρυξη πτώχευσης. Πούλησε περισσότερους υπολογιστές, έκανε τους προγραμματιστές να ερωτευτούν το λειτουργικό του σύστημα και εντέλει εισήγαγε το iPhone ως μια σύγχρονη μηχανή παραγωγής κέρδους.

Η Apple εξασφάλισε ότι το στυλ που πούλησε υποστηρίχθηκε από τη σωστή τεχνολογία, η οποία τη βοήθησε να εξελιχθεί στον σημερινό κολοσσό τεχνολογίας. Τα οχήματα υδρογόνου δεν έχουν ακόμη επιτύχει να λατρεύονται με παρόμοιο τρόπο, αλλά το πολύ βελτιωμένο Mirai της Toyota είναι ένα συναρπαστικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.