2022 KIA XCeed 1.5 T-GDI 160 PS DCT VS 2022 Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 156 PS Xtronic: Δοκιμάζουμε τα υβριδικά crossover που ξεχωρίζουν


Είναι δυνατόν το νέο Nissan Qashqai και το KIA XCeed, δύο εμπορικοί αντίπαλοι στην crossover κατηγορία, να έχουν κοινή ιστορία; Γιατί έχουν γίνει τόσο αποδεκτά από τον κόσμο;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 16/4/2022

Η εξέλιξη στη φιλοσοφία προσέγγισης και κατασκευής και στη γενικότερη εικόνα των αυτοκινήτων εντυπώνεται και εκφράζεται με τον καλύτερο και χαρακτηριστικότερο τρόπο στα δύο οχήματα που συνυπάρχουν εδώ, όχι για να αντιπαρατεθούν, αλλά για να πουν την ιστορία (και την ιστορία τους).

Το 2006 ήταν το Nissan Qashqai, το 2019 το KIA XCeed. Τα  πρώτο ήταν το αποτέλεσμα μιας (ακόμα και εναγώνιας) προσπάθειας να βρει η ιαπωνική εταιρεία έναν νέο εμπορικό δρόμο στις αρχές της πρώτης δεκαετίας τού 21ου αιώνα. Το δεύτερο είναι το αποτέλεσμα μιας έντονης πίστης ότι η επιχειρηματική ατραπός που επέλεξε να ακολουθήσει η νοτιοκορεατική αυτοκινητοβιομηχανία από το 2014 και έπειτα ήταν η σωστή και αυτή που χρειαζόταν για να μπορέσει να διακριθεί επιτέλους στην Ευρώπη (κυρίως) και στις ΗΠΑ.

Αυτά τα δύο εξ Ανατολών προερχόμενα οχήματα μοιάζουν να μην έχουν πολλά κοινά μεταξύ τους, τουλάχιστον σε μια απευθείας σύγκρισή τους. Όμως, αυτό είναι μια μερικώς εσφαλμένη αντίληψη. Ναι, διαφέρουν αναφορικά με τη μορφοποίηση του αμαξώματος, ωστόσο η προσέγγιση στην κατασκευαστική φιλοσοφία τους είναι η ίδια. Είναι crossover, δηλαδή οχήματα που μπορούν να διαφέρουν ιδιοτύπως, αλλά να απευθύνονται στον ίδιο υποψήφιο αγοραστή. Θεωρητικά, αυτό μπορεί να τον διευκολύνει, «προσφέροντας του περισσότερες επιλογές» (sic). Πρακτικά, μάλλον τον μπερδεύει ή τον δυσκολεύει στην τελική απόφασή του.

Η επιτυχία μετά το δράμα

Το 2004 ο κ.Carlos Ghosn ζούσε (σ)τον μύθο που είχε δημιουργήσει, όντας ο ισχυρός άντρας του Ομίλου Renault-Nissan (όπως ήταν η εταιρική σύστασή του τότε). Οι Ιάπωνες τον λάτρευαν σαν θεό, πλέον, έστω και εάν σχεδόν μια πενταετία πριν ευχαρίστως θα του αφαιρούσαν τη ζωή με ένα καλοακονισμένο, παραδοσιακό σπαθί.

Ο λόγος; Είχε καταφέρει να επαναφέρει τη Nissan στην κερδοφορία, αφού προηγουμένως είχε επιβάλλει την απόλυση περίπου 21.000 εργαζομένων (οι περισσότεροι στην Ιαπωνία, όπου έκλεισαν πέντε εργοστάσια της εταιρείας), σημαντική μείωση των μοντέλων της και περιορισμό λειτουργικών εξόδων. Για να το επιτύχει, ο κ. Ghosn είχε εφαρμόσει μια πολιτική που ήταν συνηθισμένη για μια επιχείρηση της Δύσης, αλλά παράταιρη για τη νοοτροπία και τον αξιακό κώδικα των ανθρώπων στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου.

Όμως, οι Ιάπωνες δεν φάνηκαν αγνώμονες απέναντί του. Εκείνην τη χρονιά, το 2004, ο Αυτοκράτορας Akihito τού απένειμε το Μετάλλιο με την Μπλε Κορδέλα. Ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία του νησιωτικού κράτους που το συγκεκριμένο μετάλλιο και ο τίτλος τιμής δινόταν σε μη Ιάπωνα επιχειρηματία. Με αυτό, αναγνωρίζεται η προσπάθεια κάποιου ο οποίος έχει προσφέρει σημαντικά ποσά για την κοινωνία και προς όφελος του λαού.

Το ίδιο έτος, οι επισκέπτες στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης είδαν στο περίπτερο της Nissan ένα νέο πρωτότυπο με την ονομασία Qashqai, το οποίο είχε εγκρίνει ο κ. Ghosn. Δυόμισι χρόνια αργότερα (Σεπτέμβριος 2006) θα παρουσιαζόταν στο Παρίσι το μοντέλο παραγωγής, το οποίο έμελλε να αλλάξει την επιχειρηματική πορεία, τόσο της εταιρείας, όσο και τον ρου τής παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, αναφορικά με την έκτοτε επικρατούσα τάση στην παραγωγή νέων μοντέλων. Πάντως, την κατάληξη της σχέσης μεταξύ τού κ. Ghosn με τους Ιάπωνες την είδαμε στα τέλη του 2019…

Όταν το σχήμα δίνει την ιδέα

Από το 2006 και μετά κάθε εταιρεία δημιούργησε και ενέταξε στην γκάμα της κάποιο crossover μοντέλο. Χαρακτηρισμός γενικόλογος ως έννοια ο οποίος συμπεριέλαβε «στους κόλπους του» όποια ιδέα μπορούσε να υλοποιηθεί με λογικό κόστος, στην προσπάθεια να διαφοροποιηθεί ένα αυτοκίνητο (σε αισθητική και μορφή αμαξώματος) σε σχέση με τους ανταγωνιστές του. Στο πέρασμα του χρόνου επινοήθηκαν νέες υποκατηγορίες για την ένταξη των καινούργιων μοντέλων, οι οποίες είναι πάντα αναφερόμενες ως crossover.

Το ίδιο ίσχυσε και για την KIA για κάποια μοντέλα της και τυπικό παράδειγμα δημιουργίας ενός τέτοιου οχήματος είναι και το XCeed. Μάλιστα, το συγκεκριμένο μοντέλο, ένα «crossover πόλης», όπως το προσδιορίζουν οι άνθρωποι της εταιρείας, μπορούμε να πούμε ότι προέκυψε απρογραμμάτιστα.

Συνήθως, τα στελέχη των εταιρειών έχουν μια ιδέα, μια στόχευση για το κάποιο καινούργιο αυτοκίνητο που θέλουν να κατασκευάσουν και για την κατηγορία στην οποία επιθυμούν να ανήκει. Έτσι, απευθύνονται στους ανθρώπους του τμήματος σχεδιασμού για να μορφοποιήσουν αυτή την ιδέα τους, βάσει της πρόθεσης και της εταιρικής ταυτότητας καθεμιάς από αυτές.

Όμως, στην περίπτωση του XCeed τα δεδομένα συνέβησαν εντελώς διαφορετικά. Ήταν η περίοδος όπου στο σχεδιαστικό τμήμα της εταιρείας πειραματίζονταν για τη μορφή που θα είχε το Ceed τρίτης γενιάς (παρουσιάστηκε το 2018), όπως και οι υπόλοιπες εκδόσεις του μοντέλου. Αφού καθορίστηκε σε γενικές γραμμές το σχήμα τής hatchback εκδοχής του, το ενδιαφέρον στράφηκε στο πώς θα ήταν αυτό του Pro Ceed, το οποίο θα έπαυε πλέον να είναι η σπορτίφ τρίθυρη έκδοση (όπως πριν) του μικρομεσαίου μοντέλου και θα μετατρεπόταν σε μια πιο πρακτική. Θα είχε πεντάθυρο αμάξωμα, αλλά θα διαφοροποιούνταν από το Ceed Sports wagon (δηλαδή, την station wagon εκδοχή του).

Οι άνθρωποι του σχεδιαστικού τμήματος της KIA στην Ευρώπη άρχισαν να εργάζονται για αυτήν τη νέα έκδοση του Pro Ceed παρουσιάζοντας διάφορα σκίτσα για το πώς αυτό θα μπορούσε να είναι και να διαφοροποιείται από το Ceed Sports wagon. Κάποια από αυτά απορρίφθηκαν μέχρι να καταλήξουν στη μορφή αμαξώματος με την οποία γνωρίζουμε σήμερα το Pro Ceed. Ωστόσο, στις σχεδιαστικές προτάσεις που παρουσιάστηκαν στα ανώτατα στελέχη της νοτιοκορεατικής εταιρείας ήταν και μία η οποία, αν και είχε απορριφθεί αρχικά δεν είχε καταλήξει στον «κάλαθο των αχρήστων». Κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης των ανθρώπων του σχεδιαστικού τμήματος με τον κ. Gregory Guillaume, Αντιπρόεδρο Σχεδιασμού της KIA Motors Europe, τα συγκεκριμένα σκίτσα επανήλθαν στο τραπέζι και άξαφνα συνειδητοποίησαν ότι θα μπορούσαν να δημιουργήσουν και μία επιπλέον έκδοση του Ceed –μία τέταρτη εκδοχή του– με ένα αμάξωμα που δεν υπήρχε για το μοντέλο. Το XCeed μόλις είχε γεννηθεί! Όπως είχε αναφέρει τότε ο κ. Guillaume: «Η ομορφιά στη δημιουργία του ήταν ότι ως τότε δεν είχαμε σκεφτεί ποτέ να δημιουργήσουμε μια crossover έκδοση (του Ceed)».

Η νέα «ατμομηχανή» των πωλήσεων στην Ευρώπη;

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν από την «Jato Dynamics», οι πωλήσεις των compact διαστάσεων crossover/SUV οχημάτων στην Ευρώπη το 2021 ήταν για μία ακόμα χρονιά αυξανόμενες. Βάσει αυτών, ο αριθμός τους πλησίασε περισσότερο αυτόν της superminiκατηγορίας, της δεύτερης δημοφιλέστερης σε 28 χώρες της Γηραιάς Ηπείρου (συμπεριλαμβάνεται και το Ηνωμένο Βασίλειο). Συγκεκριμένα, πέρυσι πουλήθηκαν σε αυτές 2.083.853 καινούργια οχήματα της supermini κατηγορίας και 2.018.791 της compact crossover/SUV.

Μάλιστα, ένα ενδιαφέρον στατιστικό δεδομένο αφορά στο μέσο επίπεδο τιμής που ξοδεύεται για τα οχήματα καθεμιάς από τις δύο κατηγορίες οχημάτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το πρώτο δεκάμηνο της περσινής χρονιάς, ο μέσος όρος τιμής αγοράς για τα καινούργια supermini μοντέλα που πωλήθηκαν στις 28 ευρωπαϊκές χώρες (στις οποίες αφορούν τα στοιχεία της «Jato Dynamics») ήταν 20.699 ευρώ, ενώ για τα compact crossover/SUVs ήταν 26.366 ευρώ.

H καθυστερημένη έλευση

Η σχετικά μακρόχρονη διαδικασία εξέλιξης και δημιουργίας της τρίτης γενιάς του Nissan Qashqai, λόγω προβλημάτων εντός του Ομίλου Renault, επέτεινε την αδημονία αγοραστικού κοινού και Τύπου για το καινούργιο μοντέλο. Σαν να μην έφτανε αυτό, ενέσκηψαν στη διαδικασία τόσο η εντέχνως διατηρούμενη, αργόσυρτη και μεγάλη σε χρονικό διάστημα πιθανότητα εξόδου του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση (η οποία πραγματοποιήθηκε, εντέλει) όσο και η πανδημία του νέου κορωνοϊού. Ο συνδυασμός όλων αυτών των παραγόντων είχε ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση στην παρουσίαση του καινούργιου Qashqai σχεδόν για περίπου δύο χρόνια.

Πάντως, αυτό έγινε πριν από περίπου έναν χρόνο (Φεβρουάριος 2021) και ο «βασιλιάς των crossover/SUVs» εμφανίστηκε πιο σύγχρονος, μεγαλύτερος και με περισσότερα ποιοτικά χαρακτηριστικά από ποτέ. Η σχεδόν διετής αναβολή στην εμφάνισή του αφορούσε κατά την περίοδο όπου στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία επικράτησε ρευστότητα, συνέβησαν ουσιαστικές αλλαγές και ελήφθησαν σημαντικές αποφάσεις για το μέλλον του βιομηχανικού κλάδου.

Υπό αυτό το πρίσμα, το Qashqai επωφελήθηκε, καθώς οι δημιουργοί του είχαν τη δυνατότητα να λάβουν υπόψιν τους και να εφαρμόσουν κάποια από τα νέα δεδομένα, όντες στα τελευταία στάδια εξέλιξής του.

Ένα από αυτά ήταν η υιοθέτηση ήπιου υβριδικού συστήματος με μπαταρίες ιόντων λιθίου 12 Volt, οι οποίες ζυγίζουν 23 kg, με σκοπό να συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και της εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα. Το νέο μοντέλο της Nissan διατίθεται με τον 1.3 υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα τόσο με 140 PS (όπως αυτή που είχαμε στη διάθεσή μας) όσο και με 158 PS. Επίσης, διατίθεται και με σύστημα αυτόματης τετρακίνησης.

Η γοητεία του XCeed

Στο KIA, υπάρχει ο νέος υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας χωρητικότητας 1,5 λίτρου ο οποίος συνδυάζεται με ήπιο υβριδικό σύστημα 48 Volt. Χάρη σε αυτό, η μέση τυποποιημένη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα είναι τουλάχιστον 135 g/km (όταν στο δικίνητο Qashqai των 140 PS είναι τουλάχιστον 143g/km). Η μορφή στο αμάξωμά του και η διαμόρφωση στο εσωτερικό του έχουν ως αποτέλεσμα ένα όχημα το οποίο προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα αναφορικά με την πρακτικότητααλλά και την ικανοποίηση που δίνει στον οδηγό, τόσο λόγω της καλής θέσης γι’ αυτόν όσο και με την οδική συμπεριφορά του.

Στο σύνολό του, είναι ένα αυτοκίνητο το οποίο αντιπροσωπεύειμε πειστικό την αλλαγή στο εταιρικό προφίλ και στην κατασκευαστική φιλοσοφία της KIA. Αποδεικνύει γιατί οι Νοτιοκορεάτες είναι πλέον από τους πιο υπολογίσιμους αντίπαλους στην αυτοκινητοβιομηχανία. Επειδή τόλμησαν.

Διαφορετικοί χαρακτήρες

…που καλούνται να υπηρετήσουν τον ίδιο σκοπό: να πείσουν όσο πιο πολλούς μπορούν ότι είναι ένα ικανό σύνολο και όχι ένα συνονθύλευμα. Το Nissan Qashqai «έρχεται από μακριά», με την ορμή που έχει συγκεντρώσει όλα αυτά τα χρόνια παρουσίας του στην αγορά αυτοκινήτου. Η αρχική καινοτομία του ήταν αρκετή να το κάνει να διακρίνεται γι’ αυτό που είναι και που προσφέρει, χωρίς να χρειάζεται να καταφεύγει σε εξεζητημένες λύσεις, τόσο αισθητικής όσο και πρακτικών του μάρκετινγκ για να σταθεί εμπορικά. Είναι ένα «κλασικό» crossover/SUV στον πυρήνα του και αυτό δεν μπορεί να αλλάξει.

Από την άλλη, το KIA XCeed είναι ένα πιο ελεύθερο δημιούργημα για το οποίο κάποιος μπορεί να πει πως δείχνει πιο όμορφο από το Ceed Hatchback. Πιο ψηλό από το έδαφος, πιο σπορτίφ και λιγότερο τυπικό, συγκριτικά με το τελευταίο, έχει την ικανότητα να θεωρείται καλοκατασκευασμένο και αξιοσημείωτο στους επιμέρους τομείς του.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ KIA XCeed 1.5 T-GDi 48V 160 PS DCT 2022   TIMH €24.290   ΤΕΛΗ €98,7

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.482 cc, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 117 (160)/5.500  ΡΟΠΗ Nm/rpm 253/1.500-3.500

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,2 sec, τελική 208 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6 L/100km, 141 g/km

KIA XCeed 1.5 T-GDi 48V 160 PS DCT 2022

ΥΠΕΡ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΣΤΥΛ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΙΒΩΤΙΟΥ, ΠΡΟΣΙΤΗ ΤΙΜΗ ΑΓΟΡΑΣ.

ΚΑΤΑ ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ ΣΕ ΧΑΜΗΛΗ ΤΑΧΎΤΗΤΑ ΚΙΝΗΣΗΣ.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ NISSAN QASHQAI 1.3 DiG-T mHEV (12V) 158 PS Xtronic 2WD 2022   TIMH €32.290   ΤΕΛΗ €98,7

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.332 cc, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 116 (158)/5.500  ΡΟΠΗ Nm/rpm 270/1.800-3.750

ΜΕΤΑΔΟΣΗ CVT, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,2 sec, τελική 199 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6,3 L/100km, 141 g/km

NISSAN QASHQAI 1.3 DiG-T mHEV (12V) 158 PS Xtronic 2WD 2022

ΥΠΕΡ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΕΥΡΥΧΩΡΙΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ, ΕΠΙΠΕΔΟ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΕΚΔΟΣΗΣ, ΦΗΜΗ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΗΝ CROSSOVER ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ.

ΚΑΤΑ ΠΙΟ ΣΦΙΧΤΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ, ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ, ΤΙΜΗ ΑΓΟΡΑΣ ΕΚΔΟΣΗΣ.