Δοκιμάζουμε τα Ford Focus ST και Ford Fiesta ST


Είναι η πηγαία δύναμη που κρύβουν μέσα τους και η θέληση να ξεπεράσουν τον ίδιο τους τον εαυτό. Είναι η λεπτή κόκκινη γραμμή που χωρίζει τη σκληρή πραγματικότητα από το ιδεατό. Είναι ο Θεός της Ταχύτητας που σμίλεψε αυτά τα Ford.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΝΑΛΗΣ, ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 30/11/2019

Δεν συνιστά το ισχυρότερο hot hatch των ημερών μας, ούτε φυσικά και το κορυφαίο του επαπειλούμενου είδους του. Το Ford Focus ST, περί αυτού πρόκειται, έμαθε στο πέρασμα του χρόνου να ζει στη σκιά του ισοπεδωτικού RS, γεφυρώνοντας το χάσμα ανάμεσα στις πολιτικές εκδόσεις ενός τυπικού μικρομεσαίου hatchback και σε εκείνες τις κατασκευές που η Ford Performance μπόλιασε με το αγωνιστικό της δαιμόνιο καθιστώντας τες αυτομάτως μοναδικές.

Τον ίδιο, μάλλον άχαρο, ρόλο καλείται να υπηρετήσει και σήμερα, μόνο που στην τέταρτη κατά σειρά γενιά του, όλα δείχνουν -και είναι- διαφορετικά. Δεν μιλώ για την εικόνα του αμαξώματος, η οποία ακολουθεί τη γνώριμη understatement λογική, βάζοντας δύσκολα στον ανυποψίαστο παρατηρητή το βλέμμα, του οποίου δεν θα σταθεί στο χαμηλότερο ανάστημα, στους μεγαλύτερους σε διάμετρο τροχούς και στις ακροβολισμένες απολήξεις της εξάτμισης. Είναι η επιστροφή σε έναν supersized τετρακύλινδρο κινητήρα και η υιοθέτηση περίτεχνων τεχνολογικών και μηχανολογικών εφαρμογών που κάνουν τη διαφορά, δίνοντας την ευκαιρία στο άρτι αφιχθέν Focus ST να καλύψει το κενό που δημιούργησε η ανάδειξη του RS σε μια τετρακίνητη υπερδύναμη.

Στο περιθώριο της ατέρμονης και συνάμα αναπόφευκτης αντιπαράθεσης των κορυφαίων εκδόσεων του μικρομεσαίου Ford, το απαλλαγμένο από οποιοδήποτε άγχος καταξίωσης Fiesta ST δείχνει να απολαμβάνει τη μοναξιά της κορυφής. Ούτε και σε αυτή την περίπτωση οι άνθρωποι της Ford θέλησαν να αλλοιώσουν τον χαρακτήρα ενός αυτοκινήτου που βγάζει τα προς το ζην γράφοντας χιλιόμετρα μέσα στην πόλη, παρ’ όλα αυτά δεν λείπουν οι λεπτομέρειες που το καθιστούν αντάξιο των σταθερά υψηλών προσδοκιών μας. Κι αν η κυψελοειδής μάσκα και τα πλευρικά skirts που ροκανίζουν την απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος μπορείς να τα συναντήσεις και στην εξοπλιστική έκδοση ST-Line, δεν ισχύει το ίδιο για τις αποκλειστικής σχεδίασης ζάντες των 18 ιντσών με τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά της Michelin.

Το σωστό μέγεθος

Αν σε μια πρόταση υψηλών επιδόσεων όλα ξεκινούν και τελειώνουν και ο τελευταίος λόγος ανήκει στον κινητήρα, τότε το νέο Focus ST έχει έναν επιπλέον λόγο να υπερηφανεύεται. Για την ακρίβεια, έχει 280 επιπλέον λόγους για να κομπιάζει, εξασφαλίζοντας, χάρη στον υπερκυβισμένο τετρακύλινδρο κινητήρα των 2,3 λίτρων, ένα σαφές προβάδισμα απέναντι στις φιλόδοξες προτάσεις του ανταγωνισμού. Σωστά καταλάβατε, πρόκειται για τον κινητήρα που μέχρι σήμερα έδινε ζωή στη «μικρή» Mustang και στο πρόσφατο παρελθόν είχε κολλήσει ένσημα κάτω από το καπό του κορυφαίου-τετρακίνητου Focus RS.

Σήμερα επιστρέφει αναβαθμισμένο σε όλα σχεδόν τα επίπεδα, με τις όποιες παρεμβάσεις να εστιάζουν περισσότερο στα χαρακτηριστικά της απόδοσής του και λιγότερο στην αύξηση των αριθμητικών μεγεθών του. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της νέας twin scroll τουρμπίνας χαμηλής αδράνειας, αλλά και της τεχνολογίας antilag που μεταφέρθηκε αυτούσια από το Ford GT ελαχιστοποιώντας τους χρόνους αντίδρασης του τετρακύλινδρου συνόλου. Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι 280 PS και τα 420 Nm ροπής ξεπηδούν αβίαστα από τα 2.261 cc του αλουμινένιου EcoBoost κινητήρα, βροντοφωνάζοντας κάθε φορά που βυθίζεις το δεξί πεντάλ το γνωστό, στις τάξεις των petrolheads, ρητό: «Τhere is no replacement for displacement».

Υπάρχει, βέβαια, και το δείγμα γραφής του λευκού Fiesta ST, ενός μικρού θαύματος της φύσης που μπορεί να στερήθηκε τις υπηρεσίες ενός κυλίνδρου και να απώλεσε μερικές δεκάδες κυβικών εκατοστών, διατήρησε ακμαίες, ωστόσο, τις υπερφυσικές δυνατότητές του. Αλήθεια ποιος θα μπορούσε να πιστέψει μερικά χρόνια νωρίτερα ότι ένα τρικύλινδρο σύνολο θα είχε τη δυνατότητα να φτάσει σε αυτά τα επίπεδα απόδοσης αποτελώντας την κινητήριο δύναμη του ικανότερου -με διαφορά- supermini της εποχή μας. Ποιος θα περίμενε ότι τα 1.497 cc θα συνιστούσαν το ενδεδειγμένο μέγεθος για μια πρόταση που δεν κρύβεται πίσω από τις διαστάσεις της και δεν ψάχνει δικαιολογίες στο ταμπελάκι της τιμής της. Προφανώς και οι 200 PS, όπως άλλωστε και τα 290 Nm ροπής, αποκτούν διαφορετική αξία σε μια πρόταση με το βάρος του Fiesta ST, γεγονός που εν μέρει αποτυπώνεται και στα νούμερα των μετρήσεων ή, αν προτιμάτε, στην ικανότητα του «μικρού» Ford να κοιτά στα μάτια κατά πολύ ισχυρότερους θηρευτές.

Από θέση μάχης

Στη μάλλον συγκρατημένη εικόνα του νέου Ford Focus ST έρχονται να προστεθούν οι περιορισμένες-στοχευμένες αναβαθμίσεις του εσωτερικού. Στην κορυφαία έκδοση ST3 τα καθίσματα με της Recaro με τη δερμάτινη επένδυση και τις ηλεκτρικές ρυθμίσεις συναριθμούνται στον βασικό εξοπλισμό. Το ίδιο ισχύει και για την κάμερα οπισθοπορείας, από εκεί και πέρα, ωστόσο, ο μακρύς κατάλογος του εξοπλισμού δεν διαφοροποιείται, σε επίπεδο άνεσης και ασφάλειας τουλάχιστον, σε σχέση με εκείνον της εισαγωγικής έκδοσης ST2.

Εξαιρώντας, μάλιστα, τα μπάκετ της Recaro με την εξαιρετική πλευρική στήριξη αλλά και την κάπως ψηλή τοποθέτηση, τα στοιχεία που μαρτυρούν την ταυτότητα-ιδιαιτερότητα του Focus ST εντοπίζονται σε δευτερευούσης σημασίας επιφάνειες. Βέβαια, η μετριοπαθής προσέγγιση της Ford ελάχιστα υποβιβάζει την εμπειρία του χρήστη ή την αίσθηση ότι έχεις να κάνεις με μια συγκροτημένη και ποιοτική πρόταση που δεν ρίσκαρε την ομοιογένεια των χαρακτηριστικών της προς όφελος της εφήμερης δόξας και του φθηνού εντυπωσιασμού.

Κατά απόλυτη αντιστοιχία, το Fiesta ST δεν σπαταλά χρόνο και χρήμα σε περιττές πολυτέλειες. Αν φθάσεις, βέβαια, έως την κορυφαία έκδοση ST3 και τα 26.737 ευρώ, τότε τα στενά μπάκετ καθίσματα της Recaro ενδύονται με δερμάτινη επένδυση, το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας SYNC3 οθόνη αφής 8 ιντσών και το ηχοσύστημα την υπογραφή της Bang & Olufsen. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του Fiesta ST δεν μπορούν να συγκριθούν με εκείνα του Focus ST, κάτι που ισχύει, άλλωστε, και για τις «πολιτικές» εκδόσεις των δύο αυτοκινήτων.

Φυσικό χάρισμα

Η ικανότητα της Ford να ξυπνά πρωτόγονα ένστικτα και άγνωστα οδηγικά πάθη συνιστά ένα σπάνιο φυσικό χάρισμα. Ένα αποκλειστικό προνόμιο που σμιλεύει χαρακτήρες και διαμορφώνει τάσεις. Κανείς δεν δύναται να ισχυριστεί ότι η δημιουργία ενός αυτοκινήτου υψηλών επιδόσεων είναι μια εύκολη υπόθεση, ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο οι σύγχρονοι Μίδες της Ford Performance μετατρέπουν οτιδήποτε πιάσουν στα χέρια τους σε χρυσό το κάνει να δείχνει απλό.

Πόσο απλό; Όσο και το αριστοτεχνικό ζύγισμα του κατακόκκινου Focus ST που με μαεστρία ισορροπεί ανάμεσα στη μηχανολογία πρώτης γραμμής και στα new age «ηλεκτρονικά», διεκδικώντας το καλύτερο από δύο πολύ διαφορετικούς κόσμους. Για του λόγου το αληθές, αυτή είναι η πρώτη φορά που ένα Focus ST απολαμβάνει τις υπηρεσίες ενός διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης και δη ηλεκτρονικά ελεγχόμενου. Είναι η πρώτη φορά που τα χαρακτηριστικά απόσβεσης των αμορτισέρ ελέγχονται επίσης ηλεκτρονικά και μεταβάλλονται κατά το δοκούν. Είναι η πρώτη φορά η Ford Performance εξαντλεί (;) το τεχνολογικό της οπλοστάσιο στη midrange υποκατηγορία των μικρομεσαίων hot hatches, κατεβάζοντας τα χαρτιά της στο τραπέζι πολύ πριν το τέλος της παρτίδας.

Το αποτέλεσμα, αν μη τι άλλο, τη δικαιώνει, καθώς μπροστά σου δεν στέκεται απλώς το ταχύτερο-αποτελεσματικότερο Focus ST όλων των εποχών, αλλά και το πλέον ομοιογενές. Ένα αυτοκίνητο που μπορεί να τα βάλει με την ίδια ευκολία με την απροσδιόριστη μορφολογία της ελληνικής ασφάλτου εξασφαλίζοντας κορυφαία ποιότητα κύλισης και να καταρρίψει κάθε προηγούμενο ρεκόρ στο αγαπημένο σου ορεινό πέρασμα. Η πληθωρική απόδοση του EcoBoost των 2,3 λίτρων προϋποθέτει το σεβασμό και το ιδανικό setup, όπως αυτό διαμορφώνεται μέσα από τα τέσσερα προγράμματα οδήγησης, ωστόσο οι αντιδράσεις του πλαισίου είναι τέτοιες που θα σου δώσουν το χρόνο, το κίνητρο και τη γνώση ώστε να ανταπεξέλθεις σε έναν ακόμα απαιτητικό ρόλο.

Το παιχνίδι κερδίζεται ή χάνεται στους μπροστινούς τροχούς και στο ποσοστό της ακατέργαστης ισχύος που είναι ικανό να περάσουν στην άσφαλτο. Το on-off στο γκάζι δεν είναι μια πρακτική που μπορεί να αποδώσει στην περίπτωση του νέου Focus ST, κάτι που αργά ή γρήγορα θα αντιληφθείς, είτε με τον εύκολο είτε με τον δύσκολο τρόπο. Αν δώσεις μεγαλύτερη γωνία στο ακριβέστατο και αμεσότατο τιμόνι με τις 2,1 στροφές από άκρη σε άκρη ή φανείς λαίμαργος στη χρήση του δεξιού πεντάλ, η υποστροφή δεν θα αργήσει να έρθει. Αντιθέτως, αν καταφύγεις στην πολιτική των ίσων αποστάσεων και με δεδομένο ότι ο πίσω άξονας ακολουθεί αδιαμαρτύρητα τις εντολές σου, τότε να είσαι σίγουρος ότι δεν απέχεις από την τελειότητα.

Ο κώδικας συμπεριφοράς του Fiesta ST είναι διαφορετικός. Στην περίπτωση που το μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης ανήκει στον εξοπλισμό του αυτοκινήτου, η διαχείριση των 200 PS γίνεται πιο εύκολη και ως εκ τούτου πιο αποτελεσματική. Κάπως έτσι το «μικρό» Fiesta κλείνει ψαλίδα που το χωρίζει στο «0-100» από το ισχυρότερο Focus. Αντιστοίχως, το κοντό μεταξόνιο όπως και οι μικρότερες «ανοχές» της ανάρτηση κάνουν τον πίσω άξονα πιο ευαίσθητο στα εξωτερικά ερεθίσματα και πιο συμμετοχικό, γεγονός που σε οριακές συνθήκες βοηθά στον έλεγχο της υποστροφής «σπρώχνοντας» το μπροστινό του Fiesta προς το εσωτερικό της στροφής. Το μόνο σίγουρο είναι ότι από το Fiesta των 200 ίππων λείπει η ραφιναρισμένη αίσθηση που εισπράττεις πίσω από το τιμόνι του Focus, καθώς οι τροχοί του διαβάζουν με περισσότερη λεπτομέρεια τις κακοτεχνίες της ασφάλτου και οι αντιδράσεις του απαιτούν, αν μη τι άλλο, την επαγρύπνηση του οδηγού.

ΕΣΤΙΑΖΟΝΤΑΣ

Το νέο Focus ST παραμένει στην πρώτη γραμμή της ιδιαίτερα απαιτητικής κατηγορίας των… καυτών μικρομεσαίων hatchbacks αξιοποιώντας το τεχνολογικό οπλοστάσιο της Ford ώστε να επιτύχει την απόλυτη ισορροπία μεταξύ υψηλών επιδόσεων και άνεσης. Στην τέταρτη κατά σειρά γενιά του φαντάζει πιο ολοκληρωμένο από ποτέ, μεγιστοποιώντας τα οφέλη που προκύπτουν από την παρουσία του υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα των 2,3 λίτρων και των εξεζητημένων λύσεων. Με τη σειρά του, το Fiesta ST των 200 PS χαρακτηρίζεται από τη νεανική αυθάδεια και τον brutal χαρακτήρα μιας old school κατασκευής «κρύβοντας» με μεθοδικότητα τις εκπτώσεις που αναπόφευκτα συνοδεύουν ένα αυτοκίνητο πόλης πίσω από τον οδηγικό ενθουσιασμό που σε κυριεύει κάθε φορά που επιστρέφεις στο αριστερό του κάθισμα.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ FORD FOCUS ST 2019   TIMH €37.593   ΤΕΛΗ €438,55

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 2.261, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 206(280)/5.500  ΡΟΠΗ Nm/rpm 420/3.000-4.000

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 6,7 sec, τελική 250 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 7,9 L/100km, 179 g/km

FORD FOCUS ST 2019

ΥΠΕΡ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ

ΚΑΤΑ ΥΨΗΛΟΣ ΚΥΒΙΣΜΟΣ, TIMH

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ FORD FIESTA ST 2019   TIMH €22   ΤΕΛΗ €163,2

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.497, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 147(200)/6.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 290/1.600-4.000

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 7 sec, τελική 232 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6 L/100km, 136 g/km

FORD FIESTA ST 2019

ΥΠΕΡ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, TIMH

ΚΑΤΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ